به گفته معاون دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی رفتار مردم تغییر کرده و تعداد برخوردهای خشونت‌بار مددکاران این سازمان با مردم افزایش یافته است. به همین دلیل مددکاران اورژانس باید امنیت روانی و جانی داشته باشند، تا بتوانند در امور دخالت کنند.

مددکاران مسلح؛ نبردی تمام‌عیار با بحران‌های اجتماعی
سلامت نیوز : اورژانس اجتماعی برای مقابله با بحران‌های اجتماعی به سلاح سرد مجهز شد.بلاخره بعد از چند ماه سازمان بهزیستی کشور خبر از تجهیز مأموران اورژانس اجتماعی سراسر کشور به سلاح سرد داده است. به گفته معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در حال حاضر وسایل دفاع شخصی و ایمنی از قبیل گاز اشک‌آور، اسپری فلفل و شوکر به تعداد مأموران اورژانس اجتماعی در میان پایگاه‌ها و ماموران اورژانس‌ اجتماعی در حال توزیع است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ به دنبال افزایش درگیری‌های خشونت‌بار ماه‌های اخیر و ضرب و شتم مددکاران و مأموران اورژانس اجتماعی، سازمان بهزیستی به دنبال این بود که مأموران و مددکاران این سازمان در مواردی همچون کودک‌آزاری، آنها را به سلاح‌های دفاعی مانند گاز اشک‌آور و شوکر مسلح کند. به گفته معاون دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی رفتار مردم تغییر کرده و تعداد برخوردهای خشونت‌بار مددکاران این سازمان با مردم افزایش یافته است. به همین دلیل مددکاران اورژانس باید امنیت روانی و جانی داشته باشند، تا بتوانند در امور دخالت کنند. وی می گوید که اورژانس اجتماعی در زمان آغاز به کار خود فکر نمی‌کردند که نیاز به وسایل دفاعی برای نیروهای باشد، تا اینکه حوادث اخیر در ورامین و تهران نشان داد که این نیاز ضروری است.

حدود شش سال قبل بود که سازمان بهزیستی به منظور کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، جرائم و حمایت از افراد در معرض آسیب‌های اجتماعی از قبیل کودک‌آزاری، سالمند‌آزاری، همسر‌آزاری، دختران فراری، کودکان خیابانی، خانواده‌های در معرض طلاق، خودکشی و برخی معضلات دیگر اقدام به راه‌اندازی خط سه رقمی تلفن 123 اورژانس اجتماعی کرده است. اورژانس اجتماعی تلفیقی از مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی است و با اعزام تیم سیار به محل به طور مستقیم در حل مشکل مداخله می‌کند. در حال حاضر 144 مرکز مداخله در بحران، 198 ماشین خدمات سیار اورژانس اجتماعی، 106 خط تلفن و 101 پایگاه خدمات اجتماعی در قالب اورژانس اجتماعی فعالیت می‌کنند.

به گفته مسئولان بهزیستی بیشترین داخله مأموران این اورژانس در جامعه پیرامون اعتیاد، همسرآزاری و کودک‌آزاری است. ضمن اینکه در معضلاتی نظیر خودکشی، کودک‌آزاری و همسرآزاری سازمان بهزیستی در شرایط اورژانسی وارد عمل می‌شود تا مشکل حل شود.در اردیبهشت ماه امسال بود که یکی از مددکاران زن اورژانس اجتماعی هنگام مداخله در پرونده کودک‌آزاری مورد ضرب و شتم قرار گرفت. این حادثه به فاصله چند هفته بعد از حمله به یکی از مددکاران مرد در ورامین صورت گرفت که این مأمور اورژانس مورد حمله فردی ناشناس قرار گرفت و به‌شدت مجروح شد.

افزایش خشونت در جامعه؟

بسیاری از کارشناسان آسیب‌ها و مسائل اجتماعی معتقدند مسلح‌شدن اورژانس اجتماعی به سلاح سرد نشانه افزایش خشونت در جامعه است. آنها بر این باورند که مشکلاتی از قبیل فقر، ترافیک، ناامنی شغلی و باعث افزایش خشونت در جامعه ایران شده است.متأسفانه آمار روشنی درباره این افزایش در دست نیست، اما کنار هم قرار گرفتن افزایش اخبار مربوط به آزارهای خانوادگی، افزایش نزاع‌های خیابانی، افزایش همسرکشی، آزار زنان، کودک‌آزاری و قتل‌های غیرعمد نشان می‌دهد که خشونت در جامعه ایران احتمالا افزایش زیادی داشته است. به گفته کارشناسان اجتماعی نبود آمار متقن درباره افزایش خشونت‌های اجتماعی در جامعه ایران و تلاش برای سرپوش گذاشتن بر این آمار از سوی مراکز تحقیقاتی و آمار رسمی باعث شده که موضوع افزایش خشونت در ایران در حد یک آسیبِ فراگیر مطرح نشود.

در عین حال این کارشناسان می‌گویند که تحلیل فضای کلی جامعه اعم از فضای عمومی و خصوصی نشان می‌دهد که احتمالا این آمار نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است. این کارشناسان ضمن انتقاد از ادبیات رسمی حاکم بر فضای سیاسی و اجتماعی کشور یکی از دلایل افزایش خشونت در جامعه را خشونت نهفته در این ادبیات عنوان می‌کنند. در عین حال تخمین‌های جامعه‌شناسان نشان می‌دهد که این روند در سال‌های آینده و به دلیل افزایش انواع فشار‌ها تشدید خواهد شد. به هرحال مسلح شدن اورژانس اجتماعی به سلاح سرد می‌تواند، یکی از پایه‌های این تخمین باشد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha