سلامت نیوز : آنچه در ایران و بسیاری از نقاط دیگر جهان بیش از همه جان كودكان را به خطر می اندازد تصادفات رانندگی است ، كه بزرگ ترین تهدید كننده شهروندان 11 تا 19 ساله درایران است.

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت و یونیسف روزانه 2 هزار كودك جان خود را بر اثر حوادث اتفاقی یا غیر عمدی از دست می دهند و سالانه بیش از ده ها میلیون كودك در سراسر جهان با جراحاتی كه اغلب باعث معلولیت آنها می شود به بیمارستان منتقل می شوند . تصادفا ت عامل مرگ بیش از 260 هزار كودك و مجروح شدن 10 میلیون كودك در سرتاسر دنیاست.تحقیقات انجام شده حاكی از آن است كه 85 درصد مرگ و میر كودكان در دنیا به دلیل وقوع تصادفات رانندگی رخ می دهد. نبستن كمربند ایمنی ویژه كودكان در صندلی های عقب خودروها ، نبود صندلی های ایمن برای نوزادان و آزاد بودن كودك حین حركت خودرو ، علت اصلی مرگ و میر بالای كودكان و نوزادان در زمان وقوع تصادفات رانندگی به شمار می رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کیهان ؛ كودكانی كه در صندلی مخصوص در خودرو نمی نشینند یا از كمر بند ویژه كودكان استفاده نمی كنند در صورت بروز حادثه به جلو یا طرفین پرت شده و بیشتر دچار آسیب های ناشی از ضربات می شوند.اكبر پیرزادی یكی از سازندگان كمر بند ایمنی خودرو ویژه كودكان در اینباره می گوید: كمر بندهایی كه امروزه در خودروهای داخلی نصب هستند مخصوص بزرگسالان طراحی شده است وبه هیچ وجه برای ایجاد ایمنی كودكان مناسب نیستند .وی ادامه می دهد: هم اكنون 25 میلیون خودرو در كشور فاقد كمربند ایمنی ویژه كودكان است و به عبارت دیگر می توان ادعا كرد كه هیچ كودكی در آنها ایمنی ندارد و این در حالی است كه روزانه 4هزار خودرو جدید به این آمار اضافه می شود.

پیرزادی تاكید می كند: متاسفانه بسیاری از والدین ترجیح می دهند كودكان را روی پای خود بنشانند غا فل از اینكه وقتی اتومبیل با سرعت زیاد در حال حركت است یك تصادف ناگهانی می تواند ضربه ای معادل پرت شدن از طبقه سوم ساختمان به كودك وارد كند. در این سرعت كودك به راحتی می تواند در اثر ضربه از روی صندلی یا بغل مادر به بیرون پرتاب شود.بر اساس گفته های مسوولان راهنمایی و رانندگی یكی از عوامل خطرآفرین در تصادفات رانندگی كه منجر به مرگ می شود پرت شدن كودك به بیرون خودرو است. همچنین در صورت وقوع تصادف ممكن است كودك داخل خودرو به اطراف پرتاب و دچار آسیب و جراحت شود.

لذاوالدین باید طرز استفاده و چگونگی نصب كمربند ایمنی را به كودكان بیاموزند چرا كه مشاهده شده است كودكانی كه در زمان وقوع تصادفات رانندگی كمربند ایمنی را بسته بودند 65 درصد شانس زندگیشان بیش از سایرین بود. ؛ زیرا استفاده از صندلی كودك و یا كمربند ایمنی ویژه كودكان در خودرو ، احتمال پرتاب كودك به بیرون از خودرو را كاهش می دهد و از آسیب ها ، جراحت ها و خطر فوت ناشی از آن پیشگیری می كند. ایمن ترین راه برای حمل كودكان در خودرو این است كه آنها را در یك صندلی كودك متناسب با وزن و قد آنان بنشانیم. .آمارها نشان داده است كه نصب كمربندهای ویژه كودكان در خودرو می تواند سالانه از جان باختن 3 تا سه هزار و 500 كودك ایرانی جلوگیری كند.

تصا دفات رانندگی از مهم ترین دلایل مرگ و میر و مصدومیت كودكان

تصادفات رانندگی در كودكان چه به عنوان عا بر پیاده و چه به عنوان سرنشین خودرو از مهم ترین دلایل مرگ و میر و مصدومیت كودكان محسوب می شود. متاسفانه كودكان در هر دو حالت عابر و سرنشین با 70 تا 75 درصد آسیب از ناحیه سر و صورت دچار بیشترین مصدومیت می شوند.بر اساس آمار منتشر شده در اكثر كشورها تصادفات رانندگی اولین عامل مرگ و میر در كودكان سنین 1 تا 14 سال می باشد. همچنین بر اساس آمار 57 درصد تلفات فوتی كودكان صفر تا 15 سال در تصادفات رانندگی به دلیل ثابت نبودن شرایط نشستن كودك در صندلی خودرو بوده است. نكته قابل توجه این است كه اكثر وا لدین و بزرگسالان با نحوه صحیح نشستن كودكان در اتومبیل و وسایل لازم برای افزایش كودكان در هنگام نشستن در خودروی در حال حركت آشنا نیستند . این در حالی است كه صندلی های مخصوص كودكان و همچنین صندلی های تقویتی برای بالا آوردن سطح بدن كودك در هنگام نشستن می توانند به میزان قابل توجه به بهبود ایمنی كودكان كمك كند.

فراموش نكنیم كه كودكان هشت ساله و بزرگتر باید در داخل خودرو همیشه از كمربند ایمنی استفاده كنند. در مقایسه با سایر اقدامات ایمنی ، كمر بند ایمنی تا كنون باعث نجات افراد بیشتری در هنگام سوانح رانندگی شده است . استفاده از كمر بند ایمنی باعث كاهش 40 - 65 درصد ی خطر پرتاب شدن به خارج از وسیله نقلیه و تحمل آسیب های جدی یا مرگ آور می گردد.طبق گفته مسوولان راهنمایی و رانندگی همه كودكان در صندلی عقب صندلی وسط، در صندلی ایمنی یا با استفاده از كمربند ایمنی ویژه كودكان در امن ترین حا لت قرار دارند . چون این حالت كه دورترین نقطه از ضربه های روبرو یا طرفین است ، امن ترین موقعیت محسوب می شود.

قوانین كلیدی در استفاده از صندلی كودك
- براساس استانداردهای جهانی كودكان تحت هیچ شرایطی نباید از صندلی جلوی خودرو استفاده كنند. كودكان در مقابل سوانح رانندگی بسیار آسیب پذیرند . این آسیب پذیری به ویژه برای كودكانی كه در صندلی جلوی خودرو می نشینند به میزان بسیار بالایی افزایش پیدا می كند. بررسی ها نشان می دهد كه بسیاری از كودكان به دلیل استفاده نكردن از صندلی یا كمربند مخصوص در خودرو در سوانح رانندگی دچار صدمات شدید و در برخی موارد مرگ می شوند. كودكانی كه در صندلی مخصوص خودرو قرار نمی گیرند در صورت بروز حادثه به جلو یا طرفین پرت شده و بیشتر دچار آسیب های نای از ضربات می شوند. صندلی یا كمربند ویژه كودكان در خودرو یكی از ابزار بسیار مهم برای تامین امنیت كودكان است كه بسیاری از والدین به دلیل نا آگاهی از اهمیت آن ترجیح میدهند كودك بدون هیچ گونه كمربند و حفاظ روی صندلی عقب خودرو بنشیند و همین امر موجب بروز بسیاری از سوانح در تصادفات می شود.

متاسفانه میانگین سنی كودكان آسیب دیده در حوادث رانندگی 5 تا 15 سال است لذا راننده ها در هر شرایطی علاوه بر اینكه با احتیاط رانندگی كنند باید وسیله نقلیه خود را برای حفط جان كودك و خودشان به امكانات ایمنی نظیر كمربند و صندلی ایمنی ویژه نوزادان مجهز كنند. یك سری موارد ایمنی از سوی مسئولان راهنمایی و رانندگی در سراسر جهان به صورت قانون در آمده كه همه ملزم به اجرای آن هستند :

- امروزه قرار ندادن كودكان در صندلی جلو یكی از نشانه های رشد فرهنگی و توسعه یافتگی اجتماعی است.
- كودكان زیر 12 سال می بایست لزوما در صندلی عقب خودرو بنشینند . این امر خطر مرگ كودك در تصادفات رانندگی را 36 درصد كاهش می دهد.
- كودكان مادامی كه نمی توانند از كمر بند خودرو استفاده كنند می بایست از صندلی مخصوص كودكان و صندلی تقویتی استفاده كنند . این امر معمولا از سن 8 سالگی و یا قد 145 سانتیمتر لازم نیست.
- هیچ گاه صندلی كودك مخصوص رو به عقب را نباید بر روی صندلی جلوی خودروی دارای كیسه هوا فعال قرار داد.
- تا جایی كه امكان دارد می بایست بچه را در حالت رو به عقب در خودرو نگاه داشت . این امر بهتر است برای كودكان دارای وزن 16 و یا 18 كیلوگرم رعایت گردد.
. توصیه شده است كودك تا سن 2 سالگی و وزن 9 كیلوگرم و تازمانی كه به حداكثر وزن یا قدی رسیده است كه می تواند در صندلی قابل تغییر بنشیند به صورت رو به عقب و البته در صندلی عقب خودرو قرار داده شود.
- صندلی كودك مورد استفاده می بایست دارای استانداردهای ایمنی از مراجع معتبر باشد . صندلی مورد استفاده می بایست متناسب با كودك ، اتومبیل و بودجه انتخاب شود. صندلی كودك باید دارای ویژگی هایی باشد كه در تمامی سفرها قابل استفاده باشد.
- كمربندهای مهار صندلی می بایست به خوبی و با راحتی كودك را نگاه دارند. صندلی باید به راحتی بر روی صندلی خودرو قرار گیرند و كمر بندهای ایمنی خودرو به خوبی آنرا قفل كنند.
- در آغوش نگه داشتن نوزاد در داخل خودرو هر گز امن نیست؛ زیرا با جزئی ترین تصادف ممكن است نوزاد از آغوش شما خارج شود/ حتی این احتمال وجود دارد كه در هنگام برخورد جسم خود شما به نوزاد آسیب وارد كند.
- هرگز كودك را در حین رانندگی روی زانوی خود نگذارید.

براساس آمار تصادفات از جلوی خودرو علت 72 درصد از تلفات جانی حوادث رانندگی هستند. تصادفات از طرفین خودرو عامل 24 درصد تلفات و تصادفات از قسمت عقب خودرو سبب 4 درصد تلفات جانی شده اند . لذا تصادفات از جلوی خودرو كه معمولا خودرو در این حالت از سرعت بیشتری نیز برخوردار است اهمیت زیادی در ایمنی سرنشینان خودرو دارد.در حالتی كه كودك به صورت رو به عقب در خودرو نشسته است ، درصورت وقوع تصادف از قسمت جلوی خودرو نیروی تصادف به كل بدن كودك شامل كمر، گردن و سر وارد می شود. در این حالت سر كودك به نسبت بدن وی تغییر وضعیت سریع (حالت پرتاب شدن) نمی دهد و به نخاع و ستون فقرات كودك نیز آسیب كمتری وارد می شود. نشستن به حالت رو به عقب موجب افزایش ایمنی سرنشینان برای تمامی سنین می شود لیكن این امر در مورد كودكان كه بدنی اسیب پذیرتر دارند اهمیت بیشتری دارد. قرار دادن كودكان در خودرو در ماه های ابتدایی تولد به صورت رو به عقب در حالت خوابیده و استفاده از كریر صورت می گیرد . در ماه ها بعد و با بزرگ شدن كودك می بایست وی را به صورت رو به عقب با استفاده از صندلی قابل تغییر مستقر نمود.

- درحوادث رانندگی آسیب پذیری كودكان از ناحیه سر بیشتر از بزرگسالان است ؛چون سر كودكان نسبت به بدن آنان بزرگ تر است در نتیجه مركز ثقل بدن كودك بالاتر از یك بزرگسال است كه منجر به وارد شدن آسیب بیشتر به سر در حوادث رانندگی می شود. به همین دلیل به كودكان اجازه ندهید روی صندلی جلوی خودرو بنشینند.
- برای فرزند خود بر اجرای قواعد ایمنی تاكید كرده و در مورد آنها قاطعیت داشته باشید . اگر كودك از استفاده از كمربند ایمنی سرباز زد یا اصرار بر نشستن در صندلی جلو داشت ، از به حركت در آوردن خودرو امتناع كنید تا اینكه كودك قبول كند در صندلی عقب نشسته و كمربند ایمنی را نیز ببندد.
- كودكان بزرگسال كمتر علاقه به بستن كمربند ایمنی دارند چرا كه آن را یك وسیله اضافی می دانند به همین دلیل باید در مهدهای كودك و مدارس به كودكان در مورد مزایای استفاده از كمربند ایمنی خودروها آموزش لازم داده شود.
- به گفته پزشكان آمارها حاكی از آن است كه بیشتر كودكان آسیب دیده زیر 15 سال می باشند و سرنشین صندلی جلو خودرو بوده اند . آسیب سر و گردن ، آسیب های چند جانبه ، اندام های حركتی ، شكم و اندام داخلی از آسیب های وارده بر این گروه كودكان بوده است.
- درقوانین راهنمایی و رانندگی كشورمان طبق ماده 220 رانندگان و سرنشینان وسایل نقلیه موظفند هنگام حركت وسیله نقلیه كمربندهای ایمنی خود را بسته نگاه دارند و طبق تبصره آن سوار كردن كودكان زیر 12 سال درصندلی جلو وسیله نقلیه و همچنین در آغوش گرفتن كودك هنگام رانندگی ممنوع است.

غفلت به قیمت زندگی یك كودك
سوانح رانندگی و جاده ای در جهان دومین عامل اصلی مرگ و میر افراد 5 تا 25 ساله محسوب می شود. سوانح رانندگی در جاده های ایران همه ساله باعث مرگ و مصدومیت هزاران نفر شده و میلیاردها دلار بر اقتصاد كشور تحمیل می كنند .در كشور ما در هر 19 دفیقه یك نفر در جاده های كشور جان می سپارد و در هر دو دقیقه خبر مصدومیت جدی و حتی معلولیت مادام العمر یك نفر بر اثر حوادث جاده ای به اعضای خانواده اش می رسد.مرگ و میرهای ناشی از سوانح رانندگی سالانه شش میلیارد دلار هزینه بر اقتصاد ایران تحمیل می كند كه معادل بیش از 5 درصد تولید ناخالص ملی كشور است. به گفته مدیر عامل ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران روزانه 8 تا 10 كودك بر اثر تصادفات رانندگی كه بخش قابل توجهی از آن مربوط به نقص فنی و ناامنی خودروها است كشته می شوند.كودكان در مقابل سوانح رانندگی بسیار آسیب پذیرند . این آسیب پذیری به ویژه برای كودكانی كه در صندلی جلوی خودرو می نشینند به میزان بسیار بالایی افزایش پیدا می كند.

خوشبختانه سوانح رانندگی و جاده ای قابل پیش بینی و قابل پیشگیری هستند. بسیاری از كشورها با پرداختن به مسایل اصلی به موفقیت های چشمگیری در كاهش تعداد تصادفات و كاهش فراوانی و شدت آسیب های ناشی از سوانح رانندگی دست یافته اند.كمر بند ایمنی نسبت به سایر اقدامات ایمنی تا كنون باعث نجات بیشترین تعداد افراد در هنگام سوانح رانندگی شده است. یافته ها نشانگر آنند كه مردان جوان در مقایسه با سایرگروه ها كمتر مقید به استفاده از كمربند ایمنی در هنگام رانندگی هستند. استفاده از كمر بند ایمنی باعث كاهش 40-50 در صدی در تمامی آسیب ها و كاهش40-60 درصدی در آسیب های مرگبار می شود. استفاده از صندلی نوزاد ، صندلی كودك و كمربند ویژه كودكان همگی در پیشگیری از تلفات نوزادان و خردسالان هنگام سفر با خودرو بسیار موثر هستند. استفاده از این گونه وسایل نرخ مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی را در میان نوزادان تا 71 درصد و در میان كودكان تا 54 درصد كاهش می دهد.

امروزه در شهرهای پیشرفته دنیا روی كودكان سرمایه گذاری می شود و محوراول برنامه های آنها كودكان است و در حوزه حمل و نقل شهری نیز برنامه های متنوع و مختلفی با محوریت كودكان برنامه ریزی شده است.خوشبختانه كشور ما در كاهش نرخ مرگ و میر كودكان از طریق واكسیناسیون و درسیستم ارایه مراقبت های بهداشتی اولیه بسیار موفق بوده است. اكنون زمان آن رسیده است كه مسوولین بدنبال راهی برای كاهش مرگ و میر كودكان در حوادث رانندگی باشند. كودكان اگر در سنین پایین در مورد زندگی امن یاد بگیرند و رفتارهای امن را بیاموزند بهتراست . بنابراین ایمنی باید به برنامه های درسی مهد كودك ها ، پیش دبستان ها و مدارس افزوده شود. در این راستا با ارتقا ی سطح آگاهی عموم مردم نسبت به این مشكل ، می توان به ایجاد محیطی مناسب و ایمن در حین رانندگی در خیابان ها وجاده های سراسر كشور كمك كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha