سلامت نیوز : اولین گردهمایی علمی تکنسین‌های داروخانه‌ها در تالار امام مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) توسط معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ محمد ابراهیم کلانتری راد رییس انجمن داروخانه داران ایران دراولین گردهمایی علمی تکنسین‌های داروخانه‌ها، گفت: افرادی که برای اخذ مجوز تاسیس داروخانه مراجعه می‌کنند در این راه دچار سردرگمی شده و کاری که ظرف مدت یک ماه قابل انجام است تا 3 سال به طول می انجامد.کلانتری راد بیان کرد: طبق قانون موسسین داروخانه‌ها، هر فرد حقوقی و حقیقی می تواند در امر تاسیس داروخانه سرمایه گذاری و یک دکتر داروساز معرفی کند و بعد از داروخانه بهره برداری کند ولی متاسفانه این قانون به درستی اجرا نمی شود.

وی با بیان اینکه این قانون به راحتی برای موسسین داروخانه‌ها اجرا نمی‌شود، افزود: افرادی که برای اخذ مجوز تاسیس داروخانه مراجعه می کنند در این راه دچار سردرگمی می شوند، کاری که ظرف مدت یک یا دو ماه قابل انجام است، دو تا سه سال به طول می انجامد.رییس انجمن داروخانه داران ایران در خصوص خواسته این انجمن اظهار کرد: خواسته ما اجرای صحیح قانون مصوب و اصلاحات بعدی آن و تدوین آیین نامه و ضوابط و شرایط محدود به قانون مصوب است.

در ادامه امیر لله گانی معاون آموزشی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران گفت: هدف از برگزاری این گردهمایی نگاه علمی به بحث آموزشهای تکنسین‌های داروخانه در قالب سمینار است. یکی از برنامه‌های ما این است که در راستای آموزش تکنسین‌های داروخانه‌ها به صورت متناوب گردهمایی‌های علمی با موضوعات مختلف برگزار کنیم.وی افزود: تکنسین‌های داروخانه‌ها به صورت مستقیم با بحث دارو و سلامت مردم در ارتباط هستند ولی تاکنون آموزشی به صورت رسمی برای آنها در کشور انجام نشده است به همین دلیل جهاد دانشگاهی از سال 88 دوره‌ای به نام آموزش مقدماتی تکنیسن‌های داروخانه راه‌اندازی کرد تا در این دوره کوتاه مدت علمی و دانشگاهی این تکنسین‌ها به صورت علمی با مباحث داروخانه، شرح وظایف خود در داروخانه‌ها آشنا شوند.

لله گانی تصریح کرد: تا قبل از سال 88 تمامی افرادی که به صورت نسخه پیچی در داروخانه‌ها مشغول فعالیت بودند به صورت تجربی این حرفه را یاد گرفتند اما از سال تدوین این دوره‌ها تلاش کردیم تا در بعد فرهنگی این آمادگی و پذیرش را در جامعه ایجاد کنیم که لازم است نسخه پیچ‌های داروخانه در دوره‌های علمی و دانشگاهی شرکت کنند.معاون آموزشی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران اظهار کرد: با تلاش و زحمات زیاد این دوره‌ها با استقبال بسیار خوب مواجه شد تا جایی که این مجموعه به تنهایی بالغ بر 3 هزار نفر را آموزش داده است. از سال گذشته دوره‌ای به نام آموزش تکمیلی تکنسین داروخانه تدوین شد که با استقبال خوبی از سوی متقاضیان مواجه شد.وی ادامه داد: آنچه که مجموعه ما پس از برگزاری این آموزشها و سمینارهای علمی به دنبال آن است، مذاکره و تدوین رشته دانشگاهی جهت تکنسین‌های داروخانه‌ها است. این مجموعه با کمک انجمن داروخانه داران ایران و دیگر انجمن‌های فعال در این زمینه تلاش خود را انجام می‌دهد تا بتوانیم جایگاه اصلی تکنسین‌های داروخانه‌ها را در نظام سلامت کشور تثبیت کنیم.

دبیر علمی گردهمایی علمی تکنسین‌های داروخانه‌ها: جایگاه اصلی تکنسین داروخانه‌ها در نظام سلامت کشور تثبیت شود

در ادامه دکتر مهران ملکی دبیر علمی اولین گردهمایی تکنسین‌های داروخانه‌ها گفت: جایگاه اصلی تکنسین داروخانه‌ها در نظامت سلامت کشور با آموزش دوره های علمی و دانشگاهی تثبیت می‌شود.دکتر ملکی اظهار داشت: نسخه پیچی به شیوه فعلی مشکلاتی را به وجود می آورد که ناشی از عدم آموزش کافی و لازم برای گروه نسخه پیچان است. حرفه تکنسین دارویی که یک شغل تعریف شده بین المللی است برای تشکیل آن در ایران نیاز به تدوین و استمرار در آموزش خاص مربوط به این گروه دارد، سعی ما بر بررسی جایگاه فعلی، تبیین نقش آموزش و نشان دادن چشم انداز علمی و مفید این حرفه در ایران است.

وی یکی از مشکلات ناشی از شیوه فعلی نسخه پیچی را عدم اجرای برنامه های تخصصی و علمی در داروخانه‌ها عنوان کرد و افزود: عدم تبیین جایگاه شغلی نسخه پیچان، ندادن اطلاعات صحیح و دقیق علمی به دلیل عدم آموزش کافی به بیماران از دیگر مشکلات است.

ملکی راه کار حل تمام این مشکلات را آموزش نسخه پیچان عنوان و تصریح کرد: این امر موجب می‌شود افرادی وارد این حرفه شوند که صاحب صلاحیت علمی هم باشند. تدوین مراجع آموزشی، قانونی کردن آموزش در حد مراکز علمی کاربردی و بالاتر از آن، الزام به اخذ مدرک دانشگاهی جهت کار در داروخانه‌ها از راه کارهای موجود برای رسیدن به این اهداف است.این داروساز با اشاره به اینکه جایگاه اصلی تکنسین داروخانه‌ها در نظام سلامت کشور باید تثبیت شود و راه کار آن حضور این تکنسین‌ها در دوره‌های علمی و دانشگاهی است، اظهار کرد: سال 89 طبق آخرین آیین نامه داروخانه‌ها، این الزام به وجود آمد که نسخه پیچان باید دوره آموزشی بگذرانند ولی از نظر اجرایی این اقدام به صورت وسیع انجام نشده است.

مدرس دوره‌های جامع آموزشی جهاد دانشگاهی: داروخانه ها باید به روش سیستماتیک مدیریت شوند

در ادامه دکتر ناصرعمادی مدرس دوره های جامع آموزشی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران مدرس دوره‌های جامع آموزشی جهاد دانشگاهی گفت: اتوماسیون داروخانه گامی در جهت مدیریت سیستماتیک و ارایه خدمات مناسب و جلوگیری از هدر رفتن هزینه‌های رایج در سیستم داروخانه‌ها است.وی اظهار داشت: داروخانه‌ها باید به روش مدرن و نه به صورت سنتی هم از نظر اقتصادی، ارتباط با بیمار، ارایه خدمات صحیح، مدیریت صحیح از نظر ثبت نسخ، ثبت سفارشات و گزارش مربوطه عمل کنند.

وی از فواید اتوماسیون کردن داروخانه‌ها به جلوگیری از تداخلات احتمالی داروهای تجویز شده اشاره کرد و افزود: تنظیم نسخ بیمه‌ها با حداقل اشتباه، جلوگیری از تاریخ انقضاء داروها و به روز کردن ثبت سفارشات از دیگر فواید اتوماسیون کردن داروخانه‌ها است.عمادی تصریح کرد: در آینده باب شدن امضاهای الکترونیکی و اجرای آن به عنوان یک طرح برای پزشکان، می تواند گامی در جهت جلوگیری از اشتباهات ناشی از نسخه پیچی باشد. یک سابقه بیماری نیز از فرد مراجعه کننده در رایانه موجود است که کمک بسیاری برای بهتر درمان شدن بیمار و راهنمایی وی می دهد.

مدرس دوره های جامع آموزشی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران اظهار کرد: برخی داروخانه‌های بزرگ و معتبر اتوماسیون هستند که تعداد کمی را شامل می‌شود و در سطح کشور همه‌گیر نشده است.وی خاطرنشان کرد: اتوماسیون داروخانه‌ها گامی در جهت مدیریت سیستماتیک و ارایه خدمات مناسب به بیمار و جلوگیری از هدر رفتن هزینه‌های رایج در سیستم داروخانه‌ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha