شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۶
کد خبر: 55944

اعلام رسمی نتایج سرشماری سال 90 در مرداد‌ماه سال‌جاری نشان داد نرخ رشد جمعیت کشور در سرازیری کاهش قرار گرفته و به نرخ 29/1 درصد رسیده است. این بدان معناست که میانگین فرزندآوری هر خانوار به یک فرزند رسیده است.

کم‌کاری بیمه‌ها در تأمین هزینه درمان ناباروری
سلامت نیوز : اعلام رسمی نتایج سرشماری سال 90 در مرداد‌ماه سال‌جاری نشان داد نرخ رشد جمعیت کشور در سرازیری کاهش قرار گرفته و به نرخ 29/1 درصد رسیده است. این بدان معناست که میانگین فرزندآوری هر خانوار به یک فرزند رسیده است. از این نظر چشم‌انداز سال‌های آینده کشور نشانگر پیری جمعیت و کم شدن جمعیت جوان و مولد بوده و حتی مشکلات امنیتی برای سرزمین به بار خواهد آورد. بدین‌ترتیب دولت و مجلس در تفکر سیاست‌های تشویقی باروری هستند اما نکته‌ای که در این میان باید مورد توجه قرار گیرد آن است که بنابه گفته محمدمهدی آخوندی، رئیس مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا اولین آمار رسمی منتشر شده در ایران درباره باروری که مربوط به حدود 3‌ماه گذشته است، نشان می‌دهد 2/20 درصد از خانواده‌های ایرانی نابارور هستند و این نسبت به میانگین 12تا 15درصدی جهانی، بالاتر است. بنابراین می‌توان گوشه‌ای از کاهش جمعیت کشور را به افزایش ناباروری مربوط دانست و با درمان این مشکل می‌توان به سیاست افزایش جمعیت کمک کرد. در دنیای امروز روش‌های پیشرفته دارویی و جراحی موجب شده بسیاری از زوج‌های جوان نابارور بتوانند بچه‌دار شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ طبق اظهارنظر کارشناسان حدود 90درصد از زوج‌های نابارور که در حالت طبیعی امکان باروری ندارند با استفاده از روش‌های علم پزشکی شانس بچه‌دار شدن را دارند. ابوطالب صارمی، رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم در این باره می‌گوید: اگر علت نازایی در زنان یا ناباروری در مردان درست تشخیص داده شود به کمک تکنیک‌های جدید درمانی، اکثر مشکلات نازایی و ناباروری قابل درمان است. وی با اشاره به اینکه چنین پیگیری‌های مستلزم پرداخت هزینه‌های سنگین دارویی و جراحی است، تصریح کرد: متاسفانه بارها مشاهده شده زوج‌های جوان تمام سرمایه خود را برای یک یا 2 بار باردار شدن هزینه کرده‌اند. با وجود هزینه‌های بالای درمان عده‌ای که توانایی پرداخت هزینه‌ها را ندارند از ادامه درمان منصرف می‌شوند. رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم ادامه داد: کمک‌های دولت برای انجام امور درمانی به زوج‌های نابارور می‌تواند در قالب برنامه‌های تشویقی افزایش جمعیت صورت پذیرد.

 وی افزود: اگر آمار افراد نازا و نابارور را در کشور حدود 3 میلیون نفر در نظر بگیریم در صورت تخصیص بودجه به زوج‌های نابارور و تامین هزینه‌های کمرشکن درمان ناباروری، امید به فرزنددار شدن در آنان افزایش یافته و می‌توانند با پیگیری درمانی صاحب فرزند شوند. همچنین به گفته کارشناسان اگر هزینه‌های مربوط به ناباروری توسط بیمه‌ها پوشش داده شود، علاقه‌مندی زوجین برای بچه‌دار شدن بیشتر خواهد شد اما در حال حاضر هیچ‌کدام از خدمات دارویی و جراحی پیشرفته برای درمان نازایی در کشور تحت پوشش بیمه نیست و بیمه‌ها تنها هزینه خدماتی مثل سونوگرافی و برخی آزمایش‌ها را تقبل می‌کنند.

بیمه‌های مکمل باید خدمات درمان ناباروری را پوشش دهند


مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی در این باره می‌گوید: از سال ۸۶ برخی خدمات درمان ناباروری مانند کارهای آزمایشی و سونوگرافی زیر پوشش بیمه رفته و اکنون پوشش خدمات بستری و لقاح مصنوعی نیز در دست کارهای‌ کارشناسی است اما بیمه‌های تکمیلی باید خدمات درمان ناباروری را تحت پوشش قرار دهند. خلیل اهوازی اظهار داشت: یکسری از داروهای مورد مصرف در درمان ناباروری مانند دفرلین در فهرست پوشش بیمه‌ای قرار گرفته و اکنون 70 درصد قیمت آن از سوی بیمه پرداخت می‌شود چرا که برخی زوجین مجبورند در یک دوره درمان حداقل 120 تا 150 هزار تومان بابت یک قلم دارو بپردازند.

وی اذعان داشت: در حال حاضر بستری‌های مختص نازایی مانند انجام عمل IVF، IUI و میکرواینجکشن، گیفت و امثال اینها که در واقع عمل لقاح مصنوعی نامیده می‌شود، زیر پوشش بیمه‌های پایه قرار ندارند كه می‌توانند زیر پوشش بیمه‌های مکمل قرار گیرند. اهوازی ادامه داد: بیمه‌های مکمل به جای اینکه به وظیفه خودشان عمل کنند و خدماتی که بیمه پایه پوشش نمی‌دهد را پوشش دهند می‌گویند هرچه را که بیمه پایه مانند تامین اجتماعی یا خدمات درمانی پرداخت کرد، ما هم مابه‌التفاوت آن را پرداخت می‌کنیم درحالی که این خلاف ضوابط و تعریف بیمه مکمل است و این مشکلی است که در سیستم درمانی کشور وجود دارد و امیدواریم در برنامه پنجم توسعه حل شود. وی در پاسخ به اینکه از هر 10زوج، 2زوج در کشور نابارورند و آیا امکان پوشش خدمات بستری و دارویی ناباروری فراهم خواهد شد، گفت: ‌کارهای کارشناسی این موضوع شروع شده ولی محل رسیدگی به آن دبیرخانه شورایعالی بیمه است که تعهدات جدید از لزوم انجام خدمت گرفته تا بار مالی و تامین هزینه باید در جلسات کارشناسی بررسی شود.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه سیاست افزایش جمعیت در کشور چه تاثیری بر پوشش بیمه‌ای درمان ناباروری دارد، گفت: قطعا سازمان تامین اجتماعی در این راستا حرکت خواهد کرد. وی به زوج‌های نابارور توصیه کرد: ‌برای کاهش هزینه‌ها و پرداخت از جیب ‌ترجیحا به مراکز درمانی دولتی مراجعه کنند. همچنین لاله افتخاری، نماینده مجلس شورای اسلامی چندی‌پیش، از در دستورکار، قرار گرفتن پوشش کامل بیمه‌ای برای درمان ناباروری‌های اولیه و ثانویه که هزینه‌بر است خبر داد اما هنوز خبری درباره مصوب شدن آن به گوش نرسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha