مرگ خاموش بیماران به علت کمبود تخت‌های ICU و CCU ادامه دارد و این در حالی است که در بیمارستان‌های خصوصی تخت ICU خالی وجود دارد اما هزینه هر شب آن 2میلیون تومان است که بیمار قبل از بستری باید 20 میلیون تومان پرداخت کند.

مرگ خاموش به علت کمبود تخت ICU/پاسکاری بیماران یا کمبود تجهیزات

سلامت نیوز :  تلفن همراه خبرنگار به صدا در می‌آید. پشت خط گریه و زاری فردی به گوش می‌رسد که نا آشناست؛ می‌گوید به خاطر خونریزی مغزی، خواهرش را در یکی از بیمارستان‌های تأمین اجتماعی بستری کرده‌اند و از روز چهارشنبه در اورژانس است.

وی می‌گوید: خواهرم از 3 روز قبل دچار خونریزی مغزی شده و او را به یکی از بیمارستان‌های تامین اجتماعی منتقل کردند اما مسئولان این بیمارستان عنوان می‌کنند که تخت و تخصص مغز و اعصاب ندارند و این بیمار باید به یکی از بیمارستان‌هایی که این تخصص را دارد ارجاع شود ولی هیچکدام از بیمارستان‌های تهران این بیمار را نمی‌پذیرد.

بیمارستان‌ها تخت ICU خالی ندارند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ برادر این بیمار ادامه می‌دهد: با دستور پزشک خواهرم را برای سی‌تی‌اسکن به بیمارستان شهدای تجریش (وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) که تخصص مغز و اعصاب دارد بردیم در حالی که سطح هوشیاری خواهرم 4 بود و شوهرش چون مرد ساده‌ای است نتوانست از انتقال خواهر بیمارم با این وضعیت خطرناک خودداری کند و در بیمارستان شهدای تجریش نیز پس از انجام سی‌تی‌اسکن اعلام کردند که تخت خالی برای بستری شدن خواهر بیمارم ندارند و باید به بیمارستان مبدا برگردد.

این فرد حتی به فارس گفت که با ستاد حوادث و هدایت بیمار دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی تماس گرفته و پاسخی دریافت نکرده است زیرا پشت تلفن صدای اپراتور خودکار برای وصل کردن به قسمت‌های مختلف شنیده می‌شد و پس از تماس با ستاد هدایت بیمار دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران نیز، آنها شماره وزارت بهداشت را به من دادند و در نهایت پس از تماس با ستاد تأمین اجتماعی آنان اعلام کردند که تخت خالی ICU برای پذیرش خواهر بیمارش وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: این در حالی است که پس از تماس با رسانه‌ها از طرف دانشگاه‌ علوم پزشکی شهید بهشتی فردی با موبایل با من تماس گرفت و اعلام کرد که شما با ستاد این دانشگاه تماس نگرفتی اما وقتی شماره‌ها را اعلام کردم آن فرد که خودش را هم معرفی نمی‌کرد شماره‌های ستاد را تصدیق کرد و به من عنوان کرد الان با ستاد تماس بگیر که من هم گفتم آن موقع که این همه تماس داشتم چرا کسی پاسخ من را نداده بود.

برادر این بیمار می‌گوید: وضعیت بیمارستان تامین اجتماعی که خواهرم الان در اورژانس آن است. اصلاً مناسب نیست به‌طوری که خودم مشاهده کردم یکی از بیماران که همین مشکل خواهرم را داشت (خونریزی مغزی) به دلیل کمبود تخت جان خود را از دست داد.این فرد با اشاره به اینکه با راهنمایی مسئولان تاکنون با بیش از 10 بیمارستان دولتی برای پذیرش خواهر بیمارش که تقریباً بیهوش است و مشکل خونریزی مغزی پیدا کرده تماس داشته و این تماس‌ها را هم پرسنل بیمارستان هم انجام داده‌اند ولی نتیجه نگرفته است، می‌‌افزاید: خواهرم دارای 3 فرزند است و 4 سال قبل نیز پیوند کلیه شده است و حالا هم نیمه جان بر روی تخت اورژانس بیمارستان افتاده است و نمی‌دانم چه کنم.

واریز 20 میلیون تومان برای بستری در تخت‌های ICU خصوصی 

برادر این بیمار به فارس می‌گوید که با چند بیمارستان خصوصی نیز تماس گرفته است و آنها اعلام کرده‌اند که باید در وهله نخست 20 میلیون تومان واریز کند و تعهد دهد که در صورت هرگونه مشکلی برای بیمارش هیچ شکایتی از بیمارستان نکند.وی مدعی شد یکی از مراکز (تأمین اجتماعی) نیز به وی اعلام کرده که در یکی از بیمارستان‌های خصوصی تخت ICU وجود دارد ولی باید شبی 1.5 میلیون تومان پرداخت کند.

خبرنگار فارس برای پیگیری این موضوع با مسئولان روابط عمومی اداره کل درمان تأمین اجتماعی استان تهران تماس گرفت که اعلام کردند: برای تهیه تخت ICU و بستری این بیمار هیچ بیمارستان تأمین اجتماعی در تهران تخت خالی ندارد و این بیمار باید همچنان صبر کند تا شاید یک ساعت دیگر یا چند روز دیگر تختی خالی شود، البته این در حالی است که بسیاری از بیماران دیگر نیز منتظر تخت خالی هستند.

در مورد پرونده این بیمار و اظهارات همراه این بیمار که دراورژانس بیمارستان لواسانی است، خبرنگار فارس با مسئولان روابط عمومی اداره کل درمان تأمین اجتماعی استان تهران تماس گرفت که اعلان کردند، با مسئولان برای گفت و گو در این زمینه هماهنگی خواهد شد.مژگان کریمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این مورد به خبرنگار فارس گفت:‌ بررسی‌های که از سوپروایزر بیمارستان لواسانی داشتیم نشان می‌دهد که این بیمار یک زن 43 ساله‌ای است که سابقه بیماری کلیوی هم دارد و اکنون در اورژانس بیمارستان لواسانی تأمین اجتماعی بستری است البته دستگاه‌های لازم و برخی تجهیزات ICU اورژانس نیز به وی وصل است ولی این بیمارستان تخت ICU ندارد.

وی ادامه داد: مسئولان این بیمارستان به ما اعلام کردند که GCS یا سطح هوشیاری این بیمار 4 و خیلی پایین است و انتقال این بیمار بسیار خطرناک است. با این حال بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم اکنون (شنبه) تحت خالی ICU دارد و اگر مسئولان بیمارستان مبدا با توجه به سطح هوشیاری این بیمار اجازه دهند می‌توانیم برایش پذیرش بگیریم و تخت ICU تأمین کنیم. البته تخت ICU خالی همیشه نیست و ممکن است دیروز نبوده باشد و امروز باشد.کریمی اضافه کرد: تمام مکالمات ستاد حوادث و هدایت بیمار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم ضبط می‌شود و هیچ تماسی از بیمارستان لواسانی برای تأمین تخت ICU برای این بیمار گرفته نشده است ضمن اینکه روال کار این است که باید از بیمارستان مبدا تماس بگیرند و اگر همراه بیمار خودش تماس بگیرد برای ستاد حوادث دانشگاه با توجه به تعداد زیاد تماس‌ها قابل استناد نیست.

گریه و دعا تنها راه حل بیماران نیازمند به ICU

 مشکل این بیمار که هنوز در اورژانس یکی از بیمارستان‌های تأمین اجتماعی است و با مرگ دست و پنجه نرم می کند تا زمان انتشار این گزارش با گذشت 3 روز از حضور در اورژانس حل نشده است و معلوم نیست تا کی باید برای پیدا شدن تخت ICU انتظار بکشد و این در و آن در بزند و جواب «تخت خالی ICU نداریم» را بشوند. جان این بیمار و بیماران بسیاری دیگر به خاطر کمبود این تخت‌ها در بخش دولتی در خطر است و بخش خصوصی هم که پولهای آنچنانی می‌خواهد شاید تنها راه حل این بیماران نیازمند، دعا و گریه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha