سلامت نیوز فروش پارک اکولوژیک پردیسان از سوی سازمان محیط زیست هنوز نه تائید و نه تکذیب شده اما این مسئله هر بار با واکنشی متفاوت مواجه می‌شود. در بیانیه اخیر جمعی از متخصصان و فعالان محیط‌زیست فروش پردیسان به تیر خلاصی تشبیه شده که به آینده زیست‌بوم تهران زده می‌شود. اگرچه قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست گفته پردیسان به هیچ عنوان به فروش نخواهد رسید و به عنوان یک پارک اکولوژیک، آموزشی و تفریحی زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست باقی خواهد ماند و به گفته وی مالکیت این پارک به نام دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و هست اما فعالان نام آشنای محیط زیست ایران تاکید کرده اند:

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ امیدواریم دولت یک بار برای همیشه طرح فروش پارک طبیعت پردیسان را ملغی و منتفی اعلام کرده و آستین همت برای اجرای کاربری مصوب این پارک یعنی تبدیل آن به پارک وحش را بالا بزند.14 تن از متخصصان و فعالان محیط زیست ایران که تلاشهای زیادی را در رسانه‌ها و کنفرانسها و انجمنهای مختلف داخلی و خارجی برای جلوگیری از تخریب زیست بوم در کنار دیگر متخصصان ایرانی به انجام رسانده اند در بیانیه ای به رسانه نسبت به انتشار شایعاتی پیرامون فروش پردیسان ابراز نگرانی کرده و تاکید کرده اند: با فروش پردیسان، تیر خلاص به آینده زیست بوم تهران نزنید این درخواست را علاوه بر تعدادی از فعالان و متخصصان و روزنامه نگاران محیط‌زیست حسین‌آخانی استاد دانشگاه، شیرین ابوالقاسمی اولین رئیس پردیسان بعد از انقلاب، هوشنگ ضیایی، بیژن فرهنگ دره شوری، اسماعیل‌کهرم، عبدالحسین وهابزاده، دکتر مخدوم و... از اساتید دانشگاه نیز امضا کرده و اظهار داشته‌اند‌:

انتشار شایعاتی درباره فروش پارک طبیعت پردیسان نگرانی‌های بسیاری را در بین کارشناسان محیط‌زیست، دل مشغولان طبیعت ایران و همچنین شهروندان کلانشهر تهران برانگیخته است. اطلاع‌رسانی‌ها در این باره مخدوش و ناقص است و سازمان حفاظت محیط‌زیست که انتظار می‌رفت، خود حافظ و نگاهبان این عرصه باشد تاکنون از هر واکنشی درباره این شایعات خودداری كرده است. اخیرا برخی رسانه‌ها، خبری حیرت‌آور منتشر کردند با این مضمون که بخشی از پارک مذکور فروخته شده و خریدار قصد تغییر کاربری اراضی پارک را دارد. در این بیانیه آمده است: پارک طبیعت پردیسان بر‌مبنای طرح مصوب و قانونی آن یک پروژه بزرگ ملی به شمار آمده و مقرر بود با تبدیل به ذخیره‌گاه گیاهان و جانوران و بزرگترین پارک وحش شهری خاورمیانه، ضمن فراهم ساختن عرصه‌ای برای آموزش و جلب توجه هم‌میهنان به مفاهیم حفاظت محیط‌زیست و حیات وحش، به یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری پایتخت تبدیل شده و نقش مهمی در رونق اقتصاد شهری تهران داشته باشد.

انتخاب نام پردیسان برای این پارک از آن جهت صورت گرفته که با ارائه نمونه‌های طبیعی و واقعی از زیست بومهای اقلیم‌های مختلف کره زمین، چشم‌اندازی ملموس از بهشت طبیعت جهان را پیش روی ایرانیان قرار‌دهد. مضاف بر‌آنکه این پارک با واقع بودن در مسیر بادهای غالب غربی نقش مهمی در تلطیف و خودپالایی هوای کلانشهر آلوده تهران دارد و ساخت و ساز در عرصه آن می‌تواند راه تنفس را برای میلیونها شهروند ساکن این شهر، باز هم تنگ‌تر کند. از این نظر، فروش و تغییر کاربری اراضی این پارک می‌تواند شلیک تیر خلاص به زیست‌بوم رنجور پایتخت ایران به شمار آمده و همچنین تهران را از یک فرصت بزرگ و تکرار ناشدنی در حوزه گردشگری، اکوتوریسم و آموزش محیط‌زیست محروم کند. همچنین نباید فراموش کرد پردیسان شاید آخرین عرصه دست‌نخورده از زیست بوم شهر تهران باشد کما‌اینکه هم اکنون برخی گونه‌های گیاهی خاص منطقه تهران فقط در این پارک قابل مشاهده هستند.

ماه‌ها پیش برای نخستین بار موضوع فروش پارک پردیسان در صحن شورای شهر از سوی معصومه ابتکار مطرح شد و این عضو شورای شهر تهران از مصوبه ای خبر داد که به سازمان حفاظت محیط زیست این اختیار را می‌داد تا پارک پردیسان را به فروش برساند که اعتراض همگان به این اقدام اعلام شد همزمان محمدجواد‌محمدی زاده در بیانیه‌ای اعلام کرد این پارک فروشی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha