یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۵
کد خبر: 56003
سلامت نیوز : یک فوق تخصص جراحی توراکس با هشدار نسبت به مرگ و میر فراوان در زمان تشخیص سرطان ریه گفت: سرطان ریه پیشقراول مرگ  در میان همه انواع سرطان هاست این در حالی است که این سرطان با قطع استعمال دخانیات قابل پیشگیری ترین سرطان است.
 
به گزارش ستاد خبری هفتمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی ایران، دکتر بهزاد رحمانی با بیان این که در مبتلایان به سرطان ریه علائم و نشانه های بیماری دیرتشخیص داده می شود، اظهار کرد: شاخص ترین علامت سرطان ریه طول کشیدن سرفه بیشتر از 2 هفته و در مراحل پیشرفته تر دفع خلط خونی و کاهش وزن است.وی ادامه داد: در افراد سیگاری، سرفه و دفع خلط جزو زندگی آنهاست از این رو چنانچه این علائم براثر ابتلا به سرطان ریه بروز کند فرد این علائم را جزو نشانه های عادی می داند و با مراجعه دیرهنگام سبب پیشرفت بیماری می شود.

به گزارش سلامت نیوز ؛ این عضو کمیته علمی هفتمین کنگره انجمن جراحان عمومی ایران گفت: وقتی بیماری با علامت خلط خونی به پزشک مراجعه می کند 3 تا 5 سال از زمان آغاز سرطان ریه وی گذشته است.وی با بیان این که سرفه طول کشیده علامت اختصاصی سرطان ریه نیست و در دیگر بیماری ها نظیر سل، برونشیت ساده و حتی آلرژی بروز می کند، افزود: اما در سرفه های طول کشیده سرطان باید یکی از گزینه های مهم مورد بررسی قرارگیرد.

این فوق تخصص جراحی توراکس گفت: قدم بعدی برای تشخیص قطعی بیماری برونکوسکوپی(آندوسکوپی دستگاه تنفس) است همچنین 50 درصد مراجعه کنندگان به پزشک به علت سرطان ریه غیرقابل جراحی هستند و  از 50 درصد باقی مانده ، 25 درصد در حین عمل ضایعه غیر قابل برداشت دارند.دکتر رحمانی ادامه داد: از 25 درصد باقی مانده با درمان جراحی فقط 5 درصد آنها 5 سال عمر می کنند بنابراین با توجه به نتایج درمانی نه چندان قابل قبول و موفق در سرطان ریه بدلیل نداشتن تست غربالگری، پیشگیری و قطع استعمال دخانیات بهترین درمان است.

وی با تاکید بر درمان دشوار و ناموفق سرطان ریه در ادامه درمان اصلی این سرطان را جراحی برشمرد و افزود: البته در مواردی پس از جراحی شیمی درمانی و رادیوتراپی برحسب یافته های پاتولوژیک انجام میشود .این عضو کمیته علمی هفتمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی ایران با اشاره به وجود عوامل فراوان کارسینوژن در سیگار گفت: کاغذ سیگار، توتون، نیکوتین و... همگی سبب تحریک در برونش و حتی تغییر ژنی در افراد می شود.

دکتر رحمانی با بیان این که آلودگی هوا به شدت سیگار و استعمال مواد دخانی در بروز سرطان ریه موثر نیست، ادامه داد: آلودگی هوا ناشی از آزبست و پشم شیشه سبب بروز سرطان پرده دور ریه(پرده جنب) با پریود زمانی طولانی می شود به طور مثال افراد در معرض غبار آزبست(پشم شیشه) در دوره زمانی 35 ساله به سرطان ریه مبتلا   می شوند.این نكته را در نظر داشته باشیم كه لنت های ترمز غیر استاندارد نیز یكی از عوامل اصلی ورود آزبست به هوای تهران است .

وی با بیان این که در سرطان ریه به علت تشخیص دیررس، درمان بسیار دشوار بدخیم و کشنده است، افزود: استعمال کنندگان دخانیات و پاسیو اسموکرها(افراد در معرض دود سیگار) در معرض ابتلا به سرطان ریه هستند به نحوی كه  کارشناسان عنوان می کنند هر 6 تا 10 نخ سیگار در یک اتاق دربسته معادل استفاده از یک نخ سیگار برای افراد در معرض دود سیگار هستند.دکتر رحمانی با بیان این که سرطان ریه در نژاد کرد و آریایی شایع تر است، یادآور شد: در این اقوام سیستم ایمنی ضعیف تر است همچنین برخی سرطان ها نظیر آدنوکاسینوما در زنان به علت عوامل هورمونی شایع تر است.

به گفته وی، ارتباط‌مستقیم سرطان‌ریه با استعمال‌دخانیات‌از عوامل‌شناخته شده است به طوری که 99 درصد مبتلایان به سرطان ریه به اسم اسکواموس سل سیگاری هستند.
براساس این گزارش، هفتمین كنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران با حداكثر امتیاز بازآموزی (مدون و مداوم) ویژه پزشكان عمومی و متخصصان جراحی و داخلی به همراه كارگاههای آموزشی 29 تا 31 شهریور 91 در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی تهران برگزار می‌شود.           

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha