یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۶
کد خبر: 56012
سلامت نیوز :ورزش به حفظ سلامت استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و مفاصل‌ كمك می‌كند؛ انجام فعالیت‌های منظم و مداوم ورزشی از بروز بیماری‌های قلبی‌ ـ عروقی پیشگیری كرده و وضع مزاجی فرد را بهبود می‌بخشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ ورزش، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند برخی سرطان‌ها و دیابت را كاهش می‌دهد. با ورزش می‌توانید به وزن مناسب و ایده‌آل رسیده و آن را حفظ كنید و....آنچه گفته شد تنها بخشی از فواید ورزش و انجام فعالیت‌های فیزیكی است، به همین دلیل متخصصان همواره توصیه می‌كنند تمام افراد در هر سن و سالی كه هستند، ورزش كرده و زندگی را از حالت سكون خارج كنند.البته وقتی حرف از فواید ورزش می‌شود، خیلی‌ها فكر می‌كنند ورزش مختص جوانان است و افراد سالمند نمی‌توانند از این شیوه برای حفظ سلامت‌شان كمك بگیرند، غافل از این‌كه از نظر پزشكان، ورزش برای این گروه هم بسیار مهم و تاثیرات آن قابل توجه است.

دكتر شهرزاد خسروی، متخصص پزشكی ورزشی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در این‌باره به «جام‌جم»‌ می‌گوید: انجام فعالیت‌های ورزشی برای تمام افراد جامعه مفید و ضروری بوده و این موضوع برای سالمندان مهم‌تر و تاثیر آن هم قابل توجه‌تر است.به گفته وی در افراد سالمند، بتدریج و با افزایش سن، عملكرد عضلات و سیستم قلبی‌ ـ عروقی ضعیف‌تر می‌شود، در حالی كه با ورزش‌كردن می‌توان از بروز این مساله پیشگیری كرده یا آن را به تعویق انداخت. در واقع می‌توان گفت فعالیت‌های ورزشی نه تنها از ایجاد بیماری‌ پیشگیری می‌كند، بلكه می‌تواند در درمان آنها هم موثر باشد.

ورزش كنید تا سالم بمانید

معمولا تصور می‌شود كه دوران سالمندی با انواع مختلف بیماری‌ها و مشكلات جسمی همراه است؛ چراكه همیشه افراد سالمندی را دیده‌ایم كه از درد كمر و دست و پا شكایت دارند یا این‌كه وقتی چند قدمی راه می‌روند، نفس‌‌شان بند می‌آید و ناچارند چند دقیقه‌ای بایستند.دكتر خسروی با بیان این‌كه ممكن است فرد سالمند به هیچ نوع بیماری خاصی هم مبتلا نباشد، ولی ضعف عضلات موجب بی‌تحركی‌اش شده و او را از فعالیت‌های جسمی محروم كرده است، متذكر می‌شود: فعالیت‌های ورزشی به تقویت عضلات كمك‌كرده و انعطاف‌پذیری بدن فرد را هم افزایش می‌دهد؛ بنابراین ورزش‌كردن موجب می‌شود ضعف عضلات تا حدی جبران شده و فرد، وضع بهتری پیدا كند.

این متخصص پزشكی ورزشی با اشاره به مشكلات قلبی و ریوی افراد سالمند، می‌گوید: با توجه به این‌كه سالمندان با افزایش سن بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی بوده و همچنین مستعد ابتلا به مشكلاتی مانند سكته‌های مغزی، فشار خون و دیابت نیز هستند، نباید نقش ورزش را نادیده بگیرند؛ در واقع ورزش از بروز سكته‌های قلبی و مغزی پیشگیری می‌كند و برای كنترل بهتر میزان قند خون آنها هم موثر است.علاوه بر این، چنانچه كسی به مشكل فشار خون مبتلا باشد، ورزش‌كردن به میزان 2 تا 5 درصد می‌تواند در كنترل این مشكل به فرد كمك كند.

كدام ورزش بهتر است؟

همان‌طور كه گفته شد، افراد سالمند حتی اگر به بیماری خاصی هم دچار نباشند، باز هم براحتی مشغول ورزش نشده و این كار را در برنامه روزانه‌شان قرار نمی‌دهند. این گروه از سالمندان، معمولا به دلیل ضعف عضلات ترجیح می‌دهند زمانی كه كار خاصی ندارند، بنشینند و بی‌تحرك باشند.در حالی‌كه دكتر خسروی تاكید می‌كند: هیچ‌وقت برای شروع دیر نیست و به همین دلیل اگر فرد سالمندی بخواهد مشغول ورزش شود، هیچ‌وقت او را از این كار منع نمی‌كنیم و فقط ممكن است محدودیت‌هایی را برایش در نظر بگیریم.

به گفته وی، افراد سالمندی كه به بیماری‌های خاصی مانند دیابت یا مشكلات قلبی‌ ـ عروقی مبتلا هستند، حتما باید قبل از شروع ورزش به پزشك متخصص مراجعه كرده و پس از بررسی‌های مورد نیاز مشغول ورزش شوند؛ در این شرایط یا باید مشكل را برطرف كرد یا این‌كه لازم است در مراحل اولیه فعالیت‌های ورزشی با كنترل بیشتر و دقیق‌تر انجام شود.این متخصص پزشكی ورزشی می‌افزاید: معمولا ورزشی كه با شدت متوسط انجام می‌شود، می‌تواند از بروز بیماری‌های مختلف پیشگیری كند؛ به این معنا كه انتظار داریم فعالیت‌های ورزشی به شدت خاصی برسد تا بتواند تاثیر مناسبی برای فرد داشته باشد.

دكتر خسروی درباره شرایط ورزشی افراد سالمند، یادآور می‌شود: در صورتی كه فرد سالمند قبلا ورزش نمی‌كرده و تازه می‌خواهد مشغول به این كار شود و بخصوص اگر به بیماری خاصی هم مبتلاست، حتما باید با پزشك متخصص مشورت كرده و تحت نظر او این كار را شروع كند، البته چنانچه فرد مشكل خاصی نداشته باشد.برای افراد سالم توصیه می‌شود كه چهار تا پنج روز در هفته مشغول ورزش شده و این فعالیت فیزیكی را با حداقل شدت شروع كنند. این پزشك متخصص با اشاره به این‌كه بیشترین توصیه در مورد انجام فعالیت‌های هوازی است، می‌گوید: ورزش‌های هوازی به شكل پیاده‌روی، شنا، استفاده از دوچرخه یا دستگاه تردمیل است كه افراد سالمند هم می‌توانند از آن استفاده كنند و فقط باید دقت داشته باشند و شیب دستگاه را كاهش دهند. بنابراین توجه كنید كه براساس مشكلات و بیماری‌های هر فرد، توصیه‌های ورزشی هم متفاوت خواهد بود.

وی تاكید می‌كند: باید چهار تا پنج روز در هفته ورزش كنید و شدت آن را هم بتدریج افزایش دهید تا مشكلی پیش نیاید. علاوه بر این، هر وقت هنگام ورزش‌كردن در هر یك از قسمت‌های بدن‌تان احساس درد و ناراحتی داشتید، حتما ورزش را متوقف كنید.

هوا آلوده است؛ ورزش بكنیم یا نه؟

سالمندانی كه در شهرهای بزرگی مانند تهران زندگی می‌كنند، حتما با مشكل آلودگی هوا و محدودیت‌هایی كه برایشان ایجاد می‌شود، آشنا هستند؛ چراكه روزهای مختلفی در سال از آنها خواسته می‌شود در خانه بمانند و فعالیت‌های فیزیكی‌شان را كاهش دهند، اما در این شرایط چه كار بایدكرد؟آیا باید در خانه ماند و از آلودگی هوا فرار كرد یا این‌كه به‌دلیل فواید بی‌شمار ورزش، باید مشغول انجام فعالیت‌های فیزیكی شد؟

دكتر خسروی در پاسخ به این سوال، می‌گوید: با توجه به این‌كه آلودگی هوا موضوع بسیار مهمی است و افراد سالمند هم مستعد ابتلا به مشكلات و بیماری‌های قلبی و مغزی هستند، حتما در چنین شرایطی باید توصیه‌ها را رعایت كرده و اصلا در فضای باز ورزش نكنند. البته در این روزها می‌توانند داخل خانه مشغول فعالیت‌های ورزشی شوند ولی آن هم در شرایطی است كه پنجره‌ها بسته بوده و هوای آلوده اصلا وارد نشود.وی تاكید می‌كند: اگر شرایط آلودگی هوا به حدی است كه ورزش‌كردن در خانه هم ممكن است موجب تنگی نفس و بروز مشكلات جسمی شود، حتما باید در این روزها ورزش را متوقف كنید.

ورزش كنید و آب بنوشید

افراد سالمند مستعد گرمازدگی هستند و از این نظر هم باید مراقب باشند تا ورزش‌كردن مشكلی برای سلامت‌شان ایجاد نكند.دكتر خسروی در این زمینه خاطرنشان می‌كند: تنظیم حرارت بدن افرادی كه سن زیادی دارند، معمولا دچار اختلال شده و بدرستی انجام نمی‌شود؛ به همین دلیل سالمندان قبل از این‌كه احساس تشنگی كنند و بخصوص هنگامی كه در حال ورزش هستند، باید به مقدار كافی مایعات و بویژه آب بنوشند. بنابراین توصیه می‌شود سالمندان هنگام ورزش حتما به مقدار كافی آب همراه داشته باشند و در فواصل زمانی از آن بنوشند تا دچار گرمازدگی نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha