یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۶
کد خبر: 56013
سلامت نیوز :گرگرفتگی، تعریق شبانه، اختلالات خلقی، اضطراب، افسردگی، اختلال خواب، خستگی مزمن و بی‌میلی جنسی‌ از جمله مشكلاتی است كه تقریبا تمام زنان در سن یائسگی آن را تجربه می‌كنند، مشكلاتی كه نه‌تنها فرد بیمار، بلكه زندگی خانوادگی او را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ برای بسیاری از این علائم، درمانی در طب رایج وجود ندارد یا این‌كه بسیاری از بیماران علاقه‌ای به مصرف داروهای شیمیایی برای برطرف‌كردن این مشكلات ندارند، اما در طب مكمل و گیاهی روش‌های ساده و طبیعی برای حل این مشكلات وجود دارد.

درمان با تغذیه

می‌توان شكایات ناشی از یائسگی را با مصرف بیشتر مواد غذایی حاوی استروژن گیاهی (فیتو استروژن) كاهش داد. همه محصولات سویا از جمله بهترین مواد غذایی حاوی استروژن است. مصرف بیشتر عدس، لوبیا، زیتون، روغن آفتابگردان نیز مفید است.همچنین توصیه می‌شود زنان در سنین پس از یائسگی از تركیبات حاوی كلسیم، ویتامین D و K بیشتری استفاده كنند.مصرف كافئین و غذاهای تند، مشكل بیمار را تشدید می‌كند. روغن ماهی و تركیبات امگا 3 نیز در این دوران كاملا مفید است. گیاهان دارویی مانند ریشه سنبل‌الطیب، جینسینگ، تخم كتان و شبدر نیز می‌تواند موثر باشد.

استفاده از طب مكمل

طب سوزنی، روش بسیار اثر بخشی در كاهش علائم یائسگی است، یك دوره درمان چند جلسه‌ای می‌تواند بسیاری از شكایات بیمار را برطرف كند.ماساژ‌درمانی روش موثر دیگری است كه در كنار ورزش، تغییر شیوه زندگی، تغذیه صحیح و آرامش می‌تواند از مشكلات بیمار بكاهد. البته درمانگر ماساژدرمانی باید از اصول علمی آن آگاه بوده و نقاط صحیحی را انتخاب كند.رفلكسولوژی (تحریك برخی نقاط خاص) در گوش و كف پا نیز از روش‌های دیگری است كه در كاهش علائم یائسگی بسیار مفید است.هومیوپاتی، تائی‌چی و چی‌گنگ نیز از روش‌های اثربخش عنوان می‌شود. آرموتراپی نیز باعث كاهش علائم یائسگی بویژه اضطراب و تغییرات خلقی بیمار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha