یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۱
کد خبر: 56018

اینكه افراد چگونه و چه زمانی را برای خوردن غذا انتخاب می‌كنند به لحاظ علم تغذیه حائز اهمیت است زیرا این روش‌ها سلامت و وزن افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تغییر دادن عادت‌های غذایی به چربی‌سوزی و به حداقل رساندن میزان كالری دریافتی كمك می‌كند.

برای خوردن هم باید وقت‌شناس بود
سلامت نیوز : اینكه افراد چگونه و چه زمانی را برای خوردن غذا انتخاب می‌كنند به لحاظ علم تغذیه حائز اهمیت است زیرا این روش‌ها سلامت و وزن افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تغییر دادن عادت‌های غذایی به چربی‌سوزی و به حداقل رساندن میزان كالری دریافتی كمك می‌كند. بدیهی است آنچه ما می‌خوریم تأثیر بسیار زیادی در وضعیت سلامت‌مان دارد.

شكموها
اكثر افراد سه وعده غذا و یك میان وعده را ترجیح می‌دهند در حالی كه برخی دیگر تمایل به خوردن چهار وعده غذایی دارند. زمان خوردن وعده‌های غذایی باید طوری تنظیم شود كه با از دست دادن چربی، پروتئین لپتین سوخت‌و‌ساز بدن و اشتها را كنترل كرده و با ایجاد توازن هورمون استرس كورتیزول، انسولین نیز در سطح متعادلی باشد.

صبحانه
صبحانه مهمترین وعده غذایی روزانه یك فرد به شمار می‌رود. پس از وعده صبحانه، افزایش تحرك و جست‌وخیز میزان متابولیسم را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مانع از جذب كالری زیاد و چربی‌های اشباع شده‌ای كه فرد در طول روز مصرف كرده می‌شود. بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد كسانی كه صبحانه سنگین با مقادیر زیادی از مواد غذایی مصرف می‌كنند، سطح هورمون‌های استرس آنها در طول روز افزایش پیدا می‌كند بنابراین باید از وعده‌های نامتعادل پرهیز كرد.

قبل از خواب
توصیه می‌شود 3 ساعت قبل از خواب هیچ ماده غذایی مصرف نشود زیرا خوردن بیش از حد در زمان نزدیك به خواب، خواب و استراحت‌های بدن را افزایش می‌دهد و در نتیجه میزان قند خون و انسولین افزایش پیدا می‌كند و مانع از ترشح ملاتونین شده و كاهش ترشح هورمون رشد را به همراه خواهد داشت. همه این عوامل با كیفیت خواب و متابولیسم طبیعی و استراحت و خواب شبانه تداخل پیدا می‌كند به همین دلیل علاوه بر محروم شدن از خواب باكیفیت باعث می‌شود افراد روز بعد پرخوری را پیش بگیرند.
توصیه می‌شود در صورت تمایل به خوردن ماده غذایی قبل از خواب، یك وعده غذایی سبك مانند اسنك، انواع توت‌ها، سالاد و... را انتخاب كنید زیرا علاوه بر پروتئین بالا دارای چربی و كربوهیدرات كم خواهد بود. بهتر است روز را با پروتئین آغاز كنید زیرا این روش برای كنترل اشتها مناسب است. در طول روز سعی كنید از تركیبات كربوهیدراتی و نشاسته‌دار در وعده ناهار استفاده كنید و در وعده صبحانه پنیر و تخم‌مرغ مصرف كنید كه حاوی پروتئین هستند.

تمرینات ورزشی
هرگز با معده خالی به تمرینات ورزشی نپردازید زیرا انرژی‌تان را از غذاها دریافت می‌كنید. هنگام انجام فعالیت‌هایی مانند تماشای تلویزیون، كار و بازی‌های كامپیوتری باید از خوردن غذا پرهیز كرد زیرا برای داشتن آرامش و كمك به سرعت سیگنال‌های مغز و به منظور كنترل اشتها و هضم غذا باید بر غذا و نوع جویدن تمركز داشت و با آرامش غذا خورد.

منبع : ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha