یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۳
سلامت نیوز : ؛ قرار نیست فرزندان هیچگونه نگرانی والدین خود را نظاره نكنند. این اجتناب‌ناپذیر است كه زن و مرد در همه مراحل زندگی به نقطه‌ای مشترك برسند. گاهی اوقات لازم است كه فرزندان برخی از دعوا و بحث‌های میان والدین را نظاره كنند تا از این طریق استدلال برای حل اختلافات را بیاموزند.

منصفانه مبارزه كنید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ مبارزه به این معنا نیست كه در اختلافات خانوادگی داد بزنید و یكدیگر را تهدید كنید. تمركز بر محتوای مبارزه نشان می‌دهد انتخاب خوبی در ازدواج و كنار آمدن با اختلافات داشته‌اید. مبارزه منصفانه باعث می‌شودتوانایی هر یك از زوجین در حفظ روابطشان تأثیر‌گذار باشد. روانشناسان بالینی معتقدند كودكان باید كنترل خشم والدین خود را مشاهده كنند تا درك كنند پدر و مادری كه با یكدیگر بحث می‌كنند هنوز هم یكدیگر را دوست دارند.

از مسائل پیچیده اجتناب كنید
بسیاری از فرزندان به خوبی گفت‌و‌گوهای میان والدین را درك نمی‌كنند و اگر خارج از محدوده با آنها صحبت شود موضوع را واضح نمی‌بینند. اگر از همسر خود ناراحت هستید با گذشت یك زمان مناسب، بحث را پیش بكشید و با داشتن صحبت خصوصی با همسر كودكان را از مسائل پیچیده دور كنید زیرا آنها توانایی درك مسائل پیچیده را ندارند. مادر خانواده باید یك سری قانون را در خانه به مرحله اجرا در بیاورد تا واكنش كودكان در مقابل برخی بحث‌ها عجیب نباشد.

یادگیری قدرت
گاهی اوقات ممكن است به خاطر برخی قواعد در خانواده با همسر خود به اختلاف نظر برسید اما كودكان نباید در این شرایط پشت درهای بسته بمانند اما اگر كودكان متوجه شوند كه توانایی غلبه بر والدین خود را دارند آنها هم می‌توانند در خانواده نقش به عهده بگیرند و از این طریق قدرت را در خانواده یاد می‌گیرند.

حل مشكلات قبل از شدت گرفتن
اختلاف نظر در هر خانواده‌ای پیش می‌آید اما همیشه راهی برای جلوگیری از مبارزات شدید وجود دارد. هرگونه درگیری را می‌توان به صورت مسالمت‌آمیز و سازنده حل و فصل كرد. به‌طور مثال اگر با همسرتان در حال مشاجره هستید كودك خود را تشویق كنید تا نكات مثبت را به شما یادآوری كند تا با گوشزد كردن مسائل مناسب مشاجرات سرانجام خوبی داشته باشد.

اطمینان از توانایی در حل مشكلات
از مبارزه مداوم در مقابل كودكان اجتناب كنید و به سرعت مشكلات خود را حل كنید. نظرات خود را در مقابل كودكان بیان كنید تا به یك هدف مشترك دست پیدا كنید. رسیدن به سازش بهتر از برنده شدن است. روانشناسان می‌گویند كودكان باید یاد بگیرند در مذاكرات حق یكدیگر را رعایت كنند از این طریق مهارت حل مسئله و مشكل را می‌آموزند و با در نظر گرفتن خواسته‌ها و نیازهای یكدیگر در بحث به یك راه حل مثبت می‌رسند. از طریق بحث و حل تعارض كودكان آموزش مدیریت زندگی را فراگرفته و در مدرسه با همكلاسی‌ها، در محیط خانه با خواهر و برادر و در محیط كار با همكاران تعامل درست را اجرا می‌كنند.

به فرزندان آشتی كردن را بیاموزید
اگر با همسرتان در مقابل فرزندان قهر كنید بحث و مسئله پیش آمده در ذهن كودكان باقی می‌ماند. این مسئله بسیار مهم است كه حس وحشت و نگرانی در ذهن كودك حل و فصل شود زیرا حل نشدن مشكلات باعث می‌شود در خارج از خانه با افراد دیگر درگیر شوند. آنها می‌توانند درگیری‌های والدین خود را روی خواهر یا برادر خود اعمال كنند و به تدریج افسرده می‌شوند.

حمایت از پدر یا مادر
هرگز از فرزندان نخواهید كه میان بحث شما، از پدر یا مادرش حمایت كند زیرا این مسئله آسیبی جدی به روحیه فرزندان وارد می‌سازد كه در جای خود حائز اهمیت است. قرار دادن كودكان در وسط بحث برای حل كردن و جانبداری از پدر و مادر حس كاذب قدرت بر خانواده را به آنها یاد می‌دهد و با احساس گناه زندگی بدی را در پیش می‌گیرند.

مدیریت استرس
بی‌تابی كردن و غیرمنطقی رفتار كردن در بحث فضای خانواده تنش و استرس را زیادتر می‌كند با از دست دادن كنترل استرس، فرزندان این حس را درك می‌كنند بنابراین بهترین راه برای كمك به خود و فرزندان مدیریت استرس است. برخی اوقات به دلیل مشغول شدن ذهن همه مسائل را اشتباه تصور می‌كنید پس بهتر است با به‌كارگیری مدیریت استرس به زندگی آرامی برسید.

استدلال در مقابل كودكان
برخی فرزندان تصور می‌كنند فضای خانواده‌شان دور از هرگونه جنگ و مبارزه است در حالی كه پذیرش مسئولیت در فضای خارج از خانه را فرزندان از مبارزات سالم یاد می‌گیرند. فرزندان با هر فرهنگی كه در خانواده حاكم باشد همراه می‌شوند و اغلب تمایل دارند تجربه‌ای از استرس نداشته باشند.پس تا زمانی كه شما توسط قواعد بازی مبارزه را در مقابل فرزندان به نمایش در می‌آورید آنها با ابزار مورد نیاز به مقابله با تعارض برخورد می‌كنند. در برخی از فرهنگ‌ها استدلال كلامی به معنای واقعی درگیری است و این مسئله صدمات روانی زیادی را به فرزندان وارد می‌سازد. پس شیوه استدلال درست را باید به فرزندان آموخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha