یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 56022

پارک طبیعت «پردیسان» تهران! پارکی که قریب به 40 سال قبل قرار بود به بزرگ‌ترین پارک اکولوژیک منطقه خاورمیانه تبدیل شود، بعد از گذشت نزدیک به چهار دهه از عدم اجرای طرح، گفته می‌شود که قرار است به موجب مصوبه هیات وزیران در تاریخ 25/12/1389 به فروش برسد.

«پردیسان» هتل می‌شود یا مجتمع مسکونی؟
سلامت نیوز : پارک طبیعت «پردیسان» تهران! پارکی که قریب به 40 سال قبل قرار بود به بزرگ‌ترین پارک اکولوژیک منطقه خاورمیانه تبدیل شود، بعد از گذشت نزدیک به چهار دهه از عدم اجرای طرح، گفته می‌شود که قرار است به موجب مصوبه هیات وزیران در تاریخ 25/12/1389 به فروش برسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ در همین زمان در راهروهای خانه ملت بین برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی صحبت از قیمت‌گذاری برای اراضی پارک پردیسان و واگذاری این اراضی به برخی از نهادهای انقلابی بود. از سوی دیگر محمدعلی اینانلو، ‌مدیر موسسه طبیعت در گفت‌وگو با «شرق» از برخی شنیده‌ها مبنی بر واگذاری اراضی پارک پردیسان به قیمت متری هشت‌هزار تومان خبر می‌دهد. او می‌گوید: اگر این قضیه صحت داشته باشد که سازمان، این اراضی را به این قیمت واگذار کرده ما طرفداران محیط‌زیست حاضریم اراضی را به قیمتی بالاتر بخریم و به جای ساخت‌وساز تبدیل به پارک طبیعت کنیم. در همین حال برخی رسانه‌ها نیز به نقل از اعضای شورای شهر تهران در جلسه روز سه‌شنبه از واگذاری صدهکتار از این اراضی به قیمت پنج‌‌میلیارد تومان برای ساخت هتل خبر داده‌اند. با این حال هنوز هیچ مرجع رسمی در روزهای اخیر این اظهارات را تایید نکرده ولی نگرانی از فروش اراضی پارک پردیسان با توجه به عدم شفافیت در اظهارات مسوولان پردیسان در پاسخ به ابهامات دوستداران محیط‌زیست و شورای شهر تهران هر روز بیش از گذشته شدت می‌گیرد.

از سوی دیگر شورای شهر تهران روز سه‌شنبه با انتقاد از سازمان محیط‌زیست، طرح یک فوریت منع ساخت‌وساز در بوستان‌ها و فضای سبز شهری را به تصویب رساند. معصومه ابتکار، رییس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران به شرق گفت: حتی اگر این اراضی فروخته شود باز هم شهرداری اجازه ساخت‌وساز در آن را نخواهد داد تا جلو رواج این بدعت غلط یعنی تغییر کاربری اراضی پارک‌ها گرفته شود. اگرچه محمدجواد محمدی‌زاده، رییس سازمان محیط‌زیست تاکنون منکر هرگونه فروش اراضی پردیسان بوده اما او هنوز توضیح نداده که اگر سازمان محیط‌زیست قصد فروش پارک پردیسان را نداشته و ندارد پس چرا پیشنهاد فروش این اراضی را در تاریخ 24/12/1389 به هیات وزیران ارایه کرده است؟ انکارهای این مقام مسوول در حالی صورت می‌گیرد که هیات وزیران نیز بنا به پیشنهاد او طی مصوبه‌ای در تاریخ 25/12/1389 با فروش 168 هکتار از اراضی پارک پردیسان توسط سازمان محیط‌زیست موافقت کرد.

محیط‌زیست قیمت‌گذاری برای اراضی پردیسان را تایید کرد
اینکه اراضی پارک پردیسان به فروش می‌رسد یا خیر، پرسشی است که در روزهای اخیر نگرانی بسیاری از دوستداران محیط‌زیست، شورای شهر و شهرداری تهران را برانگیخته است. اما سازمان محیط‌زیست در هفته‌های اخیر سکوت اختیار کرده است و تنها در آخرین موضع‌گیری رسمی در برابر منتقدان با صدور بیانیه‌ای با این عنوان که « پارک پردیسان فروشی نیست» اعلام کرد: «به منظور استفاده از ظرفیت‌های اصل 44، جذب اعتبارات بخش خصوصی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این زمینه هستند با هدف حفاظت از منابع زیستی و تقویت اطلاعات محیطی جامعه در دستور کار سازمان قرار گرفته است، به اطلاع عموم مخصوصا علاقه‌مندان محیط‌زیست بالاخص شهروندان تهرانی می‌رساند جهت سرمایه‌گذاری تمامی مراحل قانونی موضوع، اعم از بررسی‌های کارشناسی، قیمت‌گذاری توسط کارشناس رسمی دادگستری، اخذ مصوبه هیات دولت، مطابق با آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های موجود طی شده و به‌زودی از طریق آگهی مزایده عمومی به مرحله اجرا در خواهد آمد.»

سازمان محیط‌زیست در این بیانیه گفته است: «آنچه مهم است اینکه نه در دولت نهم تغییر کاربری در پارک پردیسان انجام شده و نه در دولت دهم این اتفاق خواهد افتاد و قرار نیست فروشی انجام شود و طرح موضوع «فروش پارک پردیسان» تنها فرافکنی برای عملکرد مدیریت اسبق بر سازمان حفاظت محیط‌زیست است که در آن زمان حدود 30 هکتار از اراضی پارک پردیسان به سایر ارگان‌ها و نهادها واگذار شده است و اسناد، حاکی از آن است به میزان چندین هکتار به اشخاص حقیقی جهت کاربری‌های مختلف واگذار شد که خوشبختانه اقدام عملی صورت نگرفت.»

همه چیز درباره ماجرای واگذاری پارک پردیسان از نطق معصومه ابتکار در جلسه 18 بهمن 1390 شورای شهر شروع شد. رییس اسبق سازمان محیط‌زیست در این جلسه از احتمال فروش یا تغییر کاربری پردیسان خبر داد و از شورا خواست از پردیسان حفاظت کند. او گفت: «این پارک یکی از مهم‌ترین پارک‌های شهر تهران و یکی از ذخیره‌گاه‌های ارزشمند شهر تهران است که دو طرح جامع دارد. به علاوه اینکه: بر اساس طرح جامع قبل از انقلاب، این پارک باید تبدیل به یک پارک اکولوژیک، پژوهشی، آموزشی و تفرجی شود اما اخباری مبنی بر فروش این پارک یا تغییر کاربری به گوش می‌رسد.» اما واکنش «محمدی‌زاده» رییس سازمان محیط‌زیست کذب محض خواندن گفته‌های ابتکار بود. او همچنین موضوع ساخت ساختمان‌های سازمان محیط‌زیست در پارک پردیسان در زمان ابتکار را زیر سوال برد. علاوه بر این محمدی‌زاده، عضو شورای شهر تهران را به تشویش افکار عمومی در محل شورا متهم کرد. ولی چند روزی از این سخنان نگذشته بود که رسانه‌های گروهی تصویر مصوبه هیات دولت را که به امضای معاون اول رییس‌جمهور رسیده بود منتشر کردند تا اتهام نشر اکاذیب از میان برداشته شود. اما محمدی‌زاده این بار با عوض کردن صورت مساله در جمع خبرنگاران گفت: «ممکن است‌ هزاران مجوز برای «پارک پردیسان» صادر شده باشد، اما چیزی که اعلام کند ما تغییر کاربری داده‌ایم وجود ندارد و چنین اتفاقی نیفتاده و در گذشته کسانی بودند که تغییر کاربری دادند. در دو سال و نیمی که من مسوولیت دارم هیچ‌گونه تغییر کاربری اتفاق نیفتاده است.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شد که تا آن زمان اساسا نه شورای شهر و نه رسانه‌ها هرگز این سازمان را متهم به تغییر کاربری اراضی پردیسان نکرده بودند. موضوع کاملا شفاف و روشن بود. اینکه محمدی‌زاده درخواست فروش پردیسان را مطرح کرده و دولت هم به این خواسته او پاسخ مثبت داده است. شاید بر اساس ادعای این سازمان در زمان دولت نهم و دهم هیچ تغییر کاربری‌ای صورت نگرفته باشد ولی پرسش این است که با وجود این درخواست محمدی‌زاده و البته مصوبه دولت مبنی بر موافقت با فروش پردیسان چه تضمینی وجود دارد که بعد از رفتن او از سازمان محیط‌زیست رییس بعدی با استناد به همین مصوبه دست به فروش و تغییر کاربری نزند؟ پرسش اساسی دیگر این است که اگر هدف این سازمان آن‌گونه که سازمان می‌گوید تنها اجرای طرح پارک اکولوژیک است که پیش از انقلاب تهیه شده پس اساسا چه لزومی داشته که برای اجرای این طرح درخواست موافقت با فروش اراضی پارک را در هیات وزیران مطرح کند؟!

و اینجاست که نگرانی‌ها دوچندان می‌شود؛ فقط کافی است به یاد بیاوریم واگذاری دو راس آهوی ایرانی به امیر قطر را که ابتدا سازمان با ارسال جوابیه‌ای به رسانه‌ها مدعی شد آهوها تب برفکی داشتند و برای معالجه به قطر رفتند اما دو روز بعد سازمان دامپزشکی کل کشور پرده از ماجرا برداشت و گفت آهوها گواهی سلامت داشته و عاری از هر بیماری بودند! محمدی‌زاده در آن زمان حاضر نشد اعتراف کند که آهوها را به عنوان هدیه به قطر فرستاده اما او بعد از دو سال، چندی قبل در گفت‌وگو با «شرق» بیمار بودن آهوها را منکر شد و گفت ما هرگز نگفتیم آهوها تب برفکی داشتند! او تلویحا اظهار داشت که هدیه دادن آهو و گوزن به دیگر کشورها همیشه در سال‌های قبل هم توسط روسای سازمان، مرسوم بوده و این چیز عجیبی نیست و به این ترتیب چون او متوجه شد که پیش‌تر هم روسای قبلی از این قبیل اقدامات انجام می‌دادند موضوع واگذاری آهو‌ها به قطری‌ها را امری عادی جلوه داد و از اساس منکر بیمار بودن آهوها آن هم در جوابیه این سازمان به رسانه‌ها شد!

از سوی دیگر در سه سال گذشته هر بار که نمایندگان مجلس یا استانداران و فعالان محیط‌زیست از موافقت سازمان محیط‌زیست با اجرای برخی طرح‌ها یا واگذاری‌ها در پارک ملی بمو، کویر، کلاه قاضی، دنا، جاجرود و جزایر خلیج‌فارس و... برای اجرای طرح‌های عمرانی، مسکن، نفت و گردشگری خبر دادند و رسانه‌ها نیز به نقل از این افراد اخبار را منتشر کردند، مدیران پردیسان باز هم فقط به تکذیب پرداختند و از نشر اکاذیب منتقدان و رسانه‌ها سخن گفتند!

از واگذاری تاغزارهای تایباد تا واگذاری پردیسان
ضرب‌الاجل 10 روزه استاندار خراسان‌رضوی به مدیر کل منابع طبیعی این استان در سال 1386 برای واگذاری تاغزارهای شهرستان تایباد را کمتر طبیعت‌دوستی است که فراموش کرده باشد؛ واکنشی که نشان می‌داد محیط‌زیست و منابع طبیعی، تا چه اندازه از نگاه برخی مسوولان تصمیم‌گیر ناچیز انگاشته می‌شود. حالا همان استاندار وقت خراسان‌رضوی، رییس سازمان محیط‌زیست است. روزنامه خراسان مورخ 20 دی 1386 درباره این اقدام محمدی‌زاده می‌نویسد: استاندار خراسان‌رضوی به مدیرکل منابع طبیعی استان اخطار داد که اگر تا جمعه هفته آینده مشکل واگذاری سند شهرک صنعتی تایباد حل نشود، دیگر نیازی به مدیرکل منابع طبیعی نداریم. محمدجواد محمدی‌زاده در جلسه شورای اداری تایباد که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، افزود: کارشکنی مدیرکل منابع طبیعی را که البته به خاطر شیطنت برخی کارشناسان زیردست بوده نمی‌پذیریم.

وی ادامه داد: چند کارشناس فرصت‌طلب گزارش غلطی را به تهران ارسال کرده‌اند و بر اساس آن سازمان منابع طبیعی کشور تصمیم‌گیری کرده است. استاندار خراسان‌رضوی تصریح کرد: ما به مدیرکلی که کارشناسش با شیطنت کارشکنی کند و دستور را اجرا نکند نیازی نداریم. محمدی‌زاده برای شریعتی، مدیرکل منابع طبیعی استان که به خاطر سفر حج در جلسه حضور نداشت، ضرب‌الاجل ١٠ روزه‌ای تعیین کرد تا مشکل سند شهرک صنعتی تایباد را حل کند. وی اضافه کرد: خود من گفتم که ١٠ برابر درخت تاغی که کنده می‌شود را درختکاری می‌کنیم؛ اگرچه آقای شریعتی مقصر نیست، ولی توقع داشتیم که مشکل را حل کند.» حالا شاید چندان عجیب نباشد که استاندار پیشین و رییس فعلی محیط‌زیست، خواهان فروش اراضی پارکی باشد که بزرگ‌ترین بوستان پایتخت نام گرفته است.

اگر به یاد بیاوریم اظهارات محمدباقر صدوق، معاون سابق محیط‌زیست طبیعی سازمان محیط‌زیست را - در اسفندماه سال گذشته - که گفته بود ایده تغییر کاربری اراضی پردیسان در همان ابتدای ورود محمدی‌زاده به سازمان محیط‌زیست شکل گرفته بود، بنابراین می‌توان دریافت چرا شورای شهر در روزهای اخیر به تکاپو افتاده تا طرح حفاظت از اراضی پارک پردیسان را به تصویب برساند و اعضایی چون حسن بیادی و دبیر از رسانه‌ها می‌خواهند که درباره فروش اراضی این پارک سکوت نکرده و اطلاع‌رسانی کنند. صدوق پیش‌تر به شرق گفته بود: چندین بار آقای محمدی‌زاده بحث واگذاری پارک پردیسان را مطرح کرده بود که من نیز به سهم خودم بارها با این عمل مخالفت کردم. وی می‌افزاید: 20 سال پیش که اوقاف و شهرداری و وزارت مسکن بر سر اراضی پارک پردیسان با سازمان محیط‌زیست اختلاف و درگیری داشتند آقایان کجا بودند تا ببینند که با چه زحمت و مشقتی همین همکاران قدیمی‌مان آقای ضیایی و جورابچیان چگونه پارک پردیسان را بازپس‌گیری کردند.

صدوق می‌افزاید: ظاهرا ایده تغییر کاربری اراضی پارک پردیسان در دوره محمدجواد محمدی‌زاده از همان ابتدای ورود ایشان شکل گرفت چراکه حتی از یکی از سرمایه‌گذاران معروف ایرانی در جزیره کیش هم دعوت کردند تا موقعیت پارک پردیسان را به صورت هوایی بررسی و بازدید کند اما تا زمانی که من در سازمان حضور داشتم تصور نمی‌کردم که ایشان برای واگذاری پردیسان که متعلق به سازمان محیط‌زیست است حتی از دولت هم مجوز گرفته باشد. در همین حال علیرضا جورابچیان، مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی نیز از مطرح شدن موضوع واگذاری پردیسان در یکی از جلسات مدیران در ابتدای سال‌جاری سخن می‌گوید و می‌افزاید: «در یکی از این جلسات آقای محمدی‌زاده از ارزش ریالی پارک پردیسان سخن گفت و پیشنهاد کرد که برای رفع مشکلات مالی سازمان می‌توان از پردیسان استفاده کرد که من هم نظرم را در همان جلسه گفتم و حتی بعد از جلسه هم به شخص ایشان یادآور شدم که ما برای حفظ این اراضی چقدر در طول سال‌های گذشته زحمت کشیدیم.» پارک طبیعت پردیسان تهران با مساحتی حدود 270 هکتار، از پیش از انقلاب در اختیار سازمان محیط‌زیست ایران بوده که بعد از انقلاب بسیاری از دستگاه‌های دولتی برای تصاحب اراضی آن تلاش کردند اما با وجودی که گوشه‌هایی از این پارک کم شد در نهایت 270 هکتار برای محیط‌زیست باقی ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha