یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 56027
سلامت نیوز : رئیس سازمان انتقال خون با بیان اینکه در ایران از هر 5 تا 10 هزار نفر، یک نفر دارای گروه خونی نادر است، عنوان کرد: در حال حاضر در کشور 350 نفر با گروه خونی نادر به ثبت رسیده‌اند. بشیر حاجی‌بیگی در نشستی خبری با اشاره به اینکه ایران به عضویت انجمن‌ بین‌المللی خون‌های نادر درآمده است، اظهار کرد: در حال حاضر نزدیک به 20 کشور جهان عضو خون‌های نادر هستند. وی اضافه کرد: در شبکه ذخیره خون‌های نادر بین‌المللی 4 هزار واحد خون نادر به صورت منجمد گردآوری شده و در ایران بیش از 350 واحد به ثبت رسیده است. رئیس سازمان انتقال خون یادآور شد: نگهداری و ذخیره‌سازی خون‌های نادر از 10 سال به 30 سال افزایش یافته که در مواقع مورد نیاز مصرف می‌شود.

اهدای 2 میلیون واحد خون در سال گذشته

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ وی در ادامه این نشست با بیان اینکه در سال 90 مردم نوعدوست ایران یک‌میلیون و 986 هزار و 992 واحد خون به سازمان انتقال خون اهدا کرده‌اند، خاطرنشان کرد: در این مدت مردم استان تهران 381 هزار و 242 واحد خون هدیه کردند. حاجی‌بیگی با اشاره به اینکه شاخص اهدای خون در تهران به ازای هر یکهزار نفر 30 نفر بوده، اظهار کرد: در ایران رشد اهدای خون در سال گذشته نسبت به سال 89، 1/4 درصد بوده است. وی 3 عامل مصرف دارو، فشارخون و حجامت را شایع‌ترین علل معافیت اهدای خون برشمرد و افزود: بانوان نیز به دلیل کم‌خونی، فشار خون و مصرف دارو از اهدای خون پرهیز می‌کنند. رئیس سازمان انتقال خون تاکید کرد: در 3 ماهه اول سال‌جاری اهدای خون 3/4 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

 رئیس سازمان انتقال خون استان تهران در پاسخ به سوال «وطن امروز» مبنی بر اینکه با توجه به تعدد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پایتخت چه میزان خون برای نیاز بیماران لازم است، عنوان کرد: با توجه به نیاز بیماران و عمل جراحی از جمله پیوند اعضا، روزانه 3 هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی مورد نیاز است. وی اضافه کرد: مراکز خون و آنکولوژی در تهران افزایش پیدا کرده و با توجه به اینکه هم‌اکنون در بیمارستان امام خمینی(ره) تهران بسیاری از عمل‌های جراحی و پیوند اعضا صورت می‌گیرد، نیاز به خون و فرآورده‌های خون همچنان پابرجاست. حاجی‌بیگی در پاسخ به سوال دیگر «وطن‌امروز» مبنی بر علت اقبال عمومی بیشتر به حجامت در چند سال اخیر اظهار کرد: تنها افرادی که دچار بیماری هستند و از اهدای خون معاف هستند می‌توانند حجامت کنند چرا که حجامت برای بیماران به‌عنوان یک درمان است ولی افراد سالم بهتر است خون اهدا کنند.

اهدای خون 5 هزار نفر در زمان اجلاس تهران

رئیس سازمان انتقال خون استان تهران همچنین به تعطیلی پایتخت در زمان برگزاری اجلاس کشورهای غیرمتعهد اشاره کرد و گفت: در این مدت 4 هزار و 834 نفر به سازمان انتقال خون مراجعه و خون خود را برای اهدا به نیازمندان هدیه کردند. وی خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5/16 درصد افزایش مراجعه و 9 درصد افزایش خونگیری داشتیم. حاجی‌بیگی اضافه کرد: در ایام ماه رمضان تعداد 39 هزار و 810 نفر مراجعه کردند که 31 هزار و 431 نفر خون خود را اهدا کردند که بخش عمده این مراجعه به خاطر کمک و برآورده شدن نیاز خونی مردم زلزله‌زده آذربایجان شرقی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha