یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 56028
سلامت نیوز : بررسی‌های این طرح نشان داده است نرخ شیوع ناباروری در کل کشور ۲/۲۰ درصد است که با میانگین جهانی که ۱۲ تا ۱۵ درصد است فاصله زیادی دارد. به گفته دکتر محمدمهدی آخوندی، رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی، در این طرح ۱۷ هزار زوج در دو سال مورد مطالعه قرار گرفتند، بنا به داده‌هایی که از این مطالعات به دست آمد میزان شیوع ناباروری در کل کشور ۲/۲۰ درصد است که در شهرها نرخ شیوع ۹/۱۹ و در روستاها ۲۲ درصد است. دکتر آخوندی می‌گوید: این میزان شیوع کل کشور درصد بالایی است چراکه براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) میانگین ناباروری در دنیا ۱۲ تا ۱۵ درصد گزارش شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان ؛ اما در جواب اینکه چرا ناباروری در ایران افزایش پیدا کرده است علل زیادی مطرح می‌شود. پزشکان از پارازیت‌ها، اختلالات هورمونی، عفونت‌ها، آلودگی هوا، استرس‌ها و فشارهای زندگی روزمره نام می‌برند. یک پزشک بیشترین علت ناباروری مراجعه‌کنندگانش را ناباروری مردان می‌داند و ادامه می‌دهد معمولا مردان ناباروری خود را اعلام نمی‌کنند اما در بیشتر زوجینی که به ما مراجعه می‌کنند؛ عامل ناباروری، مردان هستند. علت ناباروری در مردان می‌تواند دایره گسترده‌ای از بیماری‌های ویروسی دوران کودکی و نوجوانی (مانند اوریون)، مشروبات الکلی، دخانیات و داروهایی که بدون نسخه مصرف می‌شوند، باشد.

با وجود اعلام افزایش ناباروری در ایران جزئیات بیشتری در مورد علل به وجودآورنده ناباروری ارائه نشده است با این حال مراکز درمانی ایران به خود می‌بالند که از لحاظ درمانی کم‌هزینه‌اند و به روش‌های نوین درمان دست یافته‌اند. تمامی روش‌های نوین درمان ناباروری زوج‌های نابارور در کشور اجرایی و قابل دسترس است و بسیاری از بیماران کشورهای منطقه نیز برای درمان به ایران مراجعه می‌کنند. چنانکه دکتر حمید گورایی، رئیس پژوهشکده رویان در این مورد گفته بود: خدمات درمانی که در ایران برای درمان ناباروری ارائه می‌شود مشابه جدیدترین تکنیک‌های روز دنیا است که متخصصان ایرانی با تجربه بالاتری این خدمات را ارائه می‌دهند. به‌طوری‌که سالانه ۳۵۰۰ سیکل درمان‌های تخصصی ناباروری شامل ‌ای‌وی‌اف و میکرواینجکشن در پژوهشکده رویان انجام می‌شود. اما مساله دیگری هم در این میان وجود دارد؛ اکثر زوج‌های نابارور توان پرداخت هزینه‌های درمانی را ندارند.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم، از آنجا که اکثر مراجعان به مراکز درمان ناباروری را افراد طبقه متوسط و ضعیف جامعه تشکیل می‌دهند، با توجه به بالا بودن هزینه‌های درمانی، این افراد بدون حمایت دولت قادر به ادامه روند درمان خود نیستند. دکتر ابوطالب صارمی افزود: چندی است که مسوولان با هشدار نسبت به روند کاهش جمعیت از مردم می‌خواهند، صاحب فرزند شوند، این در حالی است که یکی از عوامل خودداری جوانان از صاحب فرزند شدن، هزینه‌های بالای زندگی است. به غیر از افزایش هزینه‌هایی که اکثر زوج‌ها برای صاحب فرزند شدن با آن روبه‌رو هستند، بسیاری از زوج‌هایی که به طریق طبیعی امکان بارداری ندارند و باید درمان‌های بارداری را شروع کنند به دلیل هزینه‌های سنگین آن یا از ابتدا منصرف می‌شوند یا در نیمه‌راه درمان خود را رها می‌کنند.

اگر علت نازایی در زنان یا ناباروری در مردان درست تشخیص داده شود به کمک تکنیک‌های جدید درمانی، اکثر مشکلات نازایی و ناباروری قابل درمان است. هرچند این بدان معنی نیست که هرکسی که از روش‌های نوین درمانی استفاده ‌کند، بلافاصله بارور خواهد شد، زیرا شانس بارداری در زوجی که مشکل باروری هم ندارد در هر ماه تنها ۳۰ درصد است. با امکانات جدید درمانی مانند جنین اهدایی، تخمک اهدایی و رحم اجاره‌ای، امکان صاحب فرزند شدن برای مردان نابارور و زنان نازا امکان‌پذیر شده است و به شرط نبود مشکلات مالی، برای این افراد امکان درمان وجود دارد. اما چنین پیگیری‌هایی مستلزم پرداخت هزینه‌های سنگین دارویی و جراحی است، متاسفانه بارها مشاهده شده، زوج‌های جوان تمام سرمایه خود را برای یک یا دو بار باردار شدن هزینه کرده‌اند.

اگر آمار افراد نازا و نابارور را در کشور حدود سه میلیون نفر در نظر بگیریم در صورت تخصیص بودجه به زوج‌های نابارور و تامین هزینه‌های کمرشکن درمان ناباروری، امید به فرزنددار شدن در آنان افزایش یافته، می‌توانند با پیگیری درمانی صاحب فرزند شوند چنانکه در کشورهای اروپایی دولت هزینه درمان ناباروری را برای فرزند اول افراد نابارور تقبل می‌کند. اگرچه در کنار افزایش آمار ناباروری، تکنیک‌های درمانی نیز در ایران پیشرفت کرده چنانکه هزینه‌های آن یک‌چهارم هزینه درمان در کشورهای منطقه عنوان می‌شود، اما مساله مهم‌تر چه از سوی مراکز تخصصی و درمانی و چه مسوولان بهداشتی کشور مساله افزایش ناباروری در کشور است. به فرض که در تکنیک‌های درمان رشد زیادی داشته‌ایم اما با سنگین شدن کفه ناباروری در کشور و عدم توجه به آن هر تلاشی مانند غربال کردن آب است. در اصل تمرکز اصلی باید بر تشخیص چرایی ناباروری‌ها و کاهش آن باشد تا هزینه‌های درمانی نیز بر بخش کوچک‌تری از نارسایی‌ها متمرکز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha