دبیر اسبق کمیته ملی شیر مدارس با اظهار نگرانی از توقف مناقطه شیرمدارس در برخی استان ها خاطرنشان کرد:« هرچند ایران از نظر تعداد افراد تحت پوشش بیشترین تعداد را تحت پوشش دارد اما با توزیع سالانه تنها 14 کیلوگرم در70 نوبت (روز) برای هر دانش آموز، تقریباً کمترین مقدار شیر را در مدارس توزیع می نماید ولی عدم تخصیص اعتبار لازم نگرانی هایی در مورد عدم اجرای برنامه را ایجاد خواهد کرد.»

اجرای برنامه شیر مدارس در هاله ای از ابهام
سلامت نیوز: دبیر اسبق کمیته ملی شیر مدارس با اظهار نگرانی از توقف مناقطه شیرمدارس در برخی استان ها خاطرنشان کرد:« هرچند جمهوری اسلامی ایران از نظر تعداد افراد تحت پوشش بیشترین تعداد را تحت پوشش دارد اما با توزیع سالانه تنها 14 کیلوگرم در70 نوبت (روز) برای هر دانش آموز، تقریباً کمترین مقدار شیر را در مدارس توزیع می نماید.»
به گزارش سلامت نیوز، علی رغم آمادگی کامل دست اندرکاران برنامه شیر مدارس برای اجرای این برنامه در اول مهرماه سالجاری به نظر میرسد که همانند چند سال گذشته اجرای بموقع برنامه توزیع شیر مدارس در هاله ای از ابهام وجود دارد. با توقف مناقصه های مربوطه در برخی استانها به نظر میرسد که مسئولین تامین بودجه شیر مدارس هنوز در این مورد اقدامی عملی انجام نداده اند و سال جاری نیز اجرای بزرگترین برنامه شیر مدارس جهان با مشکلاتی مواجه شود و یکی از هدفمند ترین یارانه های دولت، در اختیار دانش آموزان نیازمند قرار نگیرد.
در اوائل سال جاری اعلام مسئولین محترم و دلسوز کمیته ملی شیر مدارس مبنی بر اختصاص ردیف بودجه ای خاص و برقراری اعتباری 250 میلیارد تومانی برای شیر مدارس این امیدواری را ایجاد کرد که در سال جاری برنامه شیر مدارس به موقع در ابتدای سال تحصیلی اجرا خواهد شد، حتی از طرف وزارت آموزش و پرورش دستورالعمل های مربوطه نیز به استانها ارسال و در برخی استانها مثل استانهای هرمزگان، خوزستان، ایلام، لرستان و .... مناقصه های مربوطه اعلام گردید اما شواهد حاکی از توقف مناقصه ها و سکوت مسئولین در مورد این برنامه دارد.
این موضوع در حالی است که هر سال به کشورهای مجری برنامه شیر مدارس در جهان اضافه می شود، به طور ی که کشور ترکیه نیز در ابتدای سال جاری این برنامه را در سطح بسیار گسترده با 8 میلیون دانش آموز و توزیع 5 نوبت شیر استریل در هفته شروع کرد.
پروژه توزیع شیر مدارس 12 سال پیش یعنی از سال 1379 با 10000 نفر آغاز شد و به تدریج گسترش یافت و بعد از چند سال یعنی در سال 1383 تعداد 12میلیون و پانصد هزار نفر را در سرتاسر کشور تحت پوشش قرار داد و بدین ترتیب از نظر تعداد افراد تحت پوشش، ایران اجرای بزرگترین برنامه شیر مدارس در جهان را به خود اختصاص داد و در سال 89 نیز 14 میلیون و پانصد هزار نفر را در بر گرفت. اجرای برنامه شیر مدارس موجب شده است که همواره در مجامع بین المللی خصوصاً سازمان های مسئول بهداشت جهانی و فائو، از ایران به عنوان یکی از کشورهایی که اهمیت خاصی برای سلامت و بهداشت جامعه خود قائل است ذکر شود.
 توجه جهانی به کودکان و اهمیت آنان برای ساخت جامعه ای پویا و اینکه همه کودکان حق دارند از تغذیه خوب، محیط مناسب و مراقبت های بهداشتی اساسی برخوردار باشند تا در برابر انواع بیماری ها محافظت شده و از رشد و تکامل جسمی و فکری مناسب بهره مند شوند، باعث گردیده است که اکثر کشورها نسبت به راهکارهای بهبود وضع تغذیه ای کودکان جامعه، توجه خاصی داشته باشند.
 از جمله، این راهکارهای جهانی، اجرای برنامه شیر مدارس می باشد که با توجه به نقش غیرقابل انکار آن در بهبود سلامت دانش آموزان، مورد توجه همه کشورهای جهان قرار گرفته است و در حالیکه تا ده سال گذشته تنها در حدود 35 تا 40 کشور، برنامه توزیع شیر مدارس اجرا می شد، با توجه به اهمیت و نقش شیر در سلامت و رشد جسمی و فکری دانش آموزان، امروزه در حدود 100 کشور جهان، برنامه شیر مدارس اجرا می گردد. از طرفی تقریباً در اکثر کشورها سالانه برای هر دانش آموز بین 20 تا 52 کیلوگرم در 100 تا 260 نوبت (200 میلی گرم در هر نوبت) شیر در مدارس توزیع می گردد و اعتبار قابل توجهی برای اجرای برنامه اختصاص داده می شود ولی هرچند جمهوری اسلامی ایران از نظر تعداد افراد تحت پوشش بیشترین تعداد را تحت پوشش دارد اما با توزیع سالانه تنها 14 کیلوگرم در70 نوبت (روز) برای هر دانش آموز، تقریباً کمترین مقدار شیر را در مدارس توزیع می نماید ولی عدم تخصیص اعتبار لازم نگرانی هایی در مورد عدم اجرای برنامه را ایجاد خواهد کرد.
 این در حالی است که به اعتقاد همه مسئولین و مردم یکی از هدفمندترین یارانه ها در کشور، یارانه شیر مدارس است. بدون شک عدم اجرای برنامه شیر مدارس ضربه سنگینی بر بهداشت و سلامت کودکان و دانش آموزان یعنی آینده سازان جامعه وارد می نماید.

دکتر عزیزاله کمال زاده
عضو هیات علمی (دانشیار)
محقق و مشاور ارشد در زمینه بررسی کیفیت شیر
دبیر اسبق کمیته ملی شیر مدارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha