یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۱

سلامت نیوز : در یك مطالعه جدید معلوم شد افرادی كه در دوران نوزادی از شیر مادر تغذیه شده‌اند، پس از بلوغ و در سنین بزرگسالی كمتر با خطر ابتلا به افسردگی مواجهند.متخصصان آلمانی در این مطالعه 52 شركت‌كننده با متوسط سنی 44 سال را كه به افسردگی حاد مبتلا شده‌ بودند با 106 فرد سالم مقایسه كردند. این شركت‌كنندگان به لحاظ تغذیه با شیر مادر در دوران نوزادی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ نتایج ارزیابی‌ها نشان داد نرخ ابتلا به افسردگی در افرادی كه از شیر مادر تغذیه نكرده‌اند، به مراتب بیشتر بوده است. در این ارزیابی سایر عوامل موثر در بروز افسردگی نظیر سن، جنسیت و سطح سواد مادر نیز مورد توجه قرار گرفت.

این متخصصان همچنین دریافتند كه طول مدت شیردهی در این زمینه تاثیری ندارد به این معنی كه حداقل دو هفته تغذیه با شیر مادر از همان بدو تولد می‌تواند تاثیر بسزایی در پیشگیری از ابتلا به این اختلال روانی داشته باشد.متخصصان آلمانی می‌گویند: هر چند این مطالعه وجود رابطه بین مصرف شیر مادر و پیشگیری از افسردگی را تایید می‌كند اما علت این ارتباط را نشان نداده است و برای درك آن انجام مطالعات بیشتر ضروری است. اما متخصصان تصور می‌كنند كه تاثیر روانی تغذیه با شیر مادر می‌تواند این رابطه را توجیه كند. به بیان دیگر شیردهی به طور كلی ارتباط عاطفی بین مادر و فرزند را می‌تواند توجیه كند.

به بیان دیگر، شیردهی به طور كلی ارتباط عاطفی بین مادر و فرزند را تقویت می‌كند و در عین حال جنبه‌های دیگر این رابطه می‌تواند تاثیر پیشگیری‌ كننده در برابر افسردگی داشته باشد.شرح این آزمایشات در مجله «روان درمانی و روان تنی» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha