یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5605

سکته قلبی همچنان شایع ترین علت مرگ و میر تهرانی ها است. این را آمار سازمان بهشت زهرا (س) به ما می گوید. متاسفانه کمتر کسی به پایین آمدن سن افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی توجه دارد، در صورتی که آمار مرگ و میر از جوان بودن افرادی که به علت این نوع بیماری ها فوت می کنند، خبر می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، بیماریهای قلبی شایع ‌ترین علت مرگ و از کار افتادگی ها در سراسر دنیا است که در دو دسته بیماری های مادرزادی و بیماری های اکتسابی تقسیم بندی می شود.

وضعیت مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در جهان به سرعت در حال افزایش است، به طوری که در سال 1910، 10 درصد مرگ و میرها در دنیا به علت بیماری های قلبی و عروقی بوده است. اما این وضعیت در سال 2000 به 50 درصد رسید و پیش بینی شده است این آمار در سال 2020 به 75 درصد مرگ و میرهای شایع در جهان برسد.

وضعیتی که هم اکنون در ایران وجود دارد، نزدیک به این آمار و ارقام است. علاوه بر تهران، دیگر کلانشهرهای کشور نیز وضعیتی مشابه تهران دارند، به طوری که رئیس مرکز بهداشت شهرستان تبریز، شایع ‌ترین علت مرگ و میر در این شهرستان را، بیماری های قلبی و عروقی تشخیص می ‌دهد.

این مقام مسئول، سهم مرگ و میرهای ناشی از بیماری های قلبی و عروقی در تبریز را، 40 درصد عنوان کرده است. این وضعیت در شهرهای گلستان، مشهد و... نیز به همین صورت است، به طوری که آمار مرگ و میر بر اثر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در گلستان طی سال گذشته 2هزار مورد بوده است.

بیماری های قلبی و عروقی، بیشتر در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد و از هر دو مرگ، یکی به خاطر بیماری های قلبی است. 35 درصد جمعیت در کشورهای در حال توسعه و صنعتی از فشار خون بالا که یک فاکتور مهم در حوادث عروق قلب و مغز است، در رنج بوده و متاسفانه 25 درصد آنان از بیماری خود بی اطلاع هستند و 50 درصد مبتلایان هرگز درمان صحیح نشده اند.

همچنین؛ ‌احتمال مرگ به دلیل بیماری های قلبی 10 درصد بیشتر از مرگ بر اثر تصادفات است و احتمال مرگ برای هر فرد به دلیل این بیماری ها 3 برابر بیشتر از بیماری ایدز است.

به گزارش مهر، دو میلیون نفر در ایران مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی هستند و از هر دو مرگ، یکی به علت ابتلا به این  بیماری است.

متاسفانه سن ابتلا به این بیماری در جهان کاهش یافته است. یک چهارم مبتلایان به سکته قلبی را افراد کمتر از 50 سال تشکیل می دهند در حالی که می توان با 30 دقیقه پیاده روی در روز احتمال مرگ زودرس ناشی از این بیماری ها را به میزان 20 درصد کاهش داد.

چاقی چه مستقیم و چه غیر مستقیم منجر به افزایش و شدت بیماری قلبی و عروقی و بسیاری از بیماری های دیگر می شود و به ازای هر 20 درصد اضافه وزن، خطر بیماری های قلبی 2 برابر افزایش می یابد.

روشهای پیشگیری از بیماری های قلبی از قبیل استفاده کم از نمک و روغن، کنترل فشار خون، چربی خون، قند خون،‌ وزن افراد، ورزش، عدم استعمال دخانیات، پرهیز از استرس، کنترل چاقی، افزایش مصرف ماهی، میوه و سبزیجات می تواند علاوه بر کاهش هزینه های درمان، از میزان مرگ و میرها نیز بکاهد.

مهم ترین راه های درمانی فشار خون، فعالیت منظم، رژیم صحیح غذایی حذف دخانیات، کاهش استرس و تعادل وزن و در کنار آن درمان دارویی مناسب است. بالا بودن کلسترول خون خطر را حدود 2 تا 3 برابر افزایش می دهد. عادت به تغذیه مناسب و ورزش مداوم باید از دوران کودکی به فرزندان آموزش داده شود. والدین باید بدانند برای کودکان ونوجوانان به جای تنقلات چرب و شور مانند پفک و چیپس می توانند از میوه، انجیر خشک، برگه هلو یا زردآلو، گردو، پسته و بادام زمینی استفاده کرد.

به گزارش مهر؛ آخرین آمار از مرگ و میر در تهران که از سوی مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) اعلام شده است، حاکی از آن است که ایست قلبی با 87/9 درصد، همچنان شایع ترین علت فوت تهرانی ها در خرداد 86 بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha