سلامت نیوز : مرگ 175 نفر دردریای خزر، کاهش 80 درصدی کشف ماهواره، افزایش 303 درصدی کشف داروی قاچاق و انتقاد از فشارهای وارده به مرزبانی برای آزادی صیادان غیرمجاز خارجی از مهمترین بخشهای نشست خبری فرمانده مرزبانی بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ سردار حسین ذوالفقاری صبح یکشنبه در نشست خبری با اشاره به کشفیات مواد مخدر در مرزهای کشور گفت: ماموران مرزبانی تا روز گذشته موفق به کشف 37 تن انواع مواد مخدر در مرزها شدند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 17 درصد رشد داشته است. متاسفانه در این مدت 10 تن مواد مخدر در مرزهای آبی کشور کشف شد که آماری بی‌سابقه و نگران کننده است.وی ادامه داد: در این مدت کشفیات مشروبات الکلی در حالی 3 درصد افزایش نشان می‌دهد که میزان کشفیات سوخت 68 درصد افزایش داشته که این نکته قابل بررسی است. خوشبختانه در این مدت میزان کشفیات تجهیزات و گیرنده ماهواره 80 درصد کاهش نشان می‌دهد که این امر بیانگر کاهش استفاده در داخل کشور است.

به گفته فرمانده مرزبانی کشور، در این مدت میزان دستگیری متجاوزان مرزی 7 درصد افزایش و عبور غیرمجاز هموطنان 40 درصد کاهش نشان می دهد. همچنین‌گروگان گیری در مرزها 100 درصد کاهش یافته است.ذوالفقاری افزود: در این مدت درگیری با اشرار 22 درصد کاهش، آمار شهدا 52 کاهش و میزان مجروحیت سربازان مرزی 71 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که میزان کشف احشام قاچاق 361 درصد، مواد محترقه 192 درصد، داور 303 درصد، لوازم آرایشی 168 درصد، البسه 154 درصد و لوازم صوتی 184 درصد افزایش داشته است. در همین مدت میزان کشف پارچه قاچاق 80 درصد، چای 95 درصد و برنج 92 درصد کاهش نشان می دهد.

درگیری 1.5 ساعته با اشرار

فرمانده مرزبانی با اشاره به درگیری شب گذشته ماموران هنگ مرزی میرجاوه با تعدادی از اشرار گفت:‌چندی قبل در جریان ورود قاچاقچیان مواد مخدر از طریق مرزهای شرقی کشور قرار گرفتیم. به همین دلیل ماموران مرزی 48 ساعت در ارتفاعات مرزی با پاکستان مستقر شدند و روز گذشته درگیری میان ماموران مرزی با 30 فرد مسلح رخ داد که پس از 1.5 ساعت و به کارگیری سلاح‌های نیمه سنگین مقاومت اشرار شکسته و از منطقه گریختند. ماموران در پاکسازی محل توانستند 1.5 تن مواد مخدر و مقادیری مهمات و سلاح را کشف کنند. خوشبختانه در این درگیری هیچ تلفاتی نداشتیم.

غرق شدن 175 نفر در دریای خزر از ابتدای تیرماه

ذوالفقاری از غرق شدن 175 نفر در دریای خزر از ابتدای تیرماه خبر داد و افزود: نیروهای مرزبانی در طرح سالم سازی دریا فعالیت جدیدی را آغاز کرده‌اند و متاسفانه از ابتدای تابستان تا کنون 175 نفر در دریای شمال جان خود را از دست داده‌اند البته نیروهای دریابانی نیز 806 نفر را که در حال غرق شدن بودند نجات دادند. در همین مدت 172 نفر که مرتکب جرم در حریم ساحل شده بودند به مراجع قضائی معرفی و 35 هزار و 537 نفر نیز از ماموران تذکر دریافت کرده و ارشاد شدند. در همین مدت 276 فروند شناور متخلف به همراه 62 دستگاه خودرو که مقررات را رعایت نکرده بودند توقیف شدند.

وی ایجاد 3 هزار و 790 پست موقت در نوار مرزی به فعالیتهای مرزبانی در طول برگزاری اجلاس عیرمتعهدها اشاره کرد و افزود: با توجه به این که ممکن بود عناصری از بیرون که اقدامات خرابکارانه‌ای را از جمله ترور، انفجار و بمب گذاری در گوشه‌ای از کشور انجام دهند و اخباری را در مورد تلاش معاندان برای ناامنی در کشور دریافت کرده بودیم نیروهای خود را در مرز تقویت کردیم وبا استفاده از گشت هوایی و پرنده‌های فوق سبک نوار مرز را به صورت هوایی کنترل کردیم. همچنین امکانات فنی همانند رادارها و سیستم‌های امنیتی را افزایش دادیم و 3 هزار و 700 نقطه مرز را با ایجاد استقرار موقت تحت پوشش قرار دادیم. همچنین در این مدت هزار و 817 ایست بازرسی مرزی در کشور تشکیل شد.

فرمانده مرزبانی تاکید کرد: در 19 مردادماه که متوجه ورود تعدادی از افراد باقی مانده گروهک جندالشیطان از مرزهای شرقی کشور شدیم و به همین دلیل با کنترل مرز میرجاوه و به کارگیری روش‌های اطلاعاتی تعدادی از آنها هنگام ورود شناسایی شدند که درگیری 4 ساعته‌ای میان ماموران و آنها رخ داد. بعد از روشن شدن هوا و در هنگام پاکسازی مقادیری سلاح و مهمات چند دستگاه موبایل بین‌المللی و دو جنازه از اشرار کشف شد. با بررسی‌های بیشتر کشف شد مشخص شد یکی از اشرار کشته شده از عناصر اصلی این گروهک بوده است. همچنین از دیگر فرد کشته شده کارت شناسایی پاکستانی کشف شد. این افراد که عمدتاً تبعه ایران هستند دارای کارت شناسایی کشور همسایه نیز بوده و با آن تردد می‌کنند.

رفع اختلافات مرزی با عراق و افغانستان

ذوالفقاری در ادامه با اعلام اینکه اختلافات مرزی با افغانستان و عراق به پایان رسیده است گفت:‌هم اکنون با 15 کشور همسایه دارای ارتباط بسیار قوی هستیم و گروه‌های مشترک میان ما و آنها تشکیل شده است. هم اکنون در مرز عراق کار مدرنیزاسیون در مرحله پایانی قرار داد و پیش بینی می‌کنیم قبل از آغاز فصل سرما این موضوع به پایان برسید. همچنین با برگزاری جلسات مشترک میان ایران و افغانستان گروه مشترک حقوقی و فنی از اول مهرماه کار خود را برای رفع اختلافات مرزی آغاز می‌کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص دور زدن قانون توسط برخی از افراد در مرزهای دریای جنوب اظهار داشت: در حوزه خلیج فارس و مقابله با پدیده قاچاق مشکلاتی را داریم. برخی از شناورهای خارجی که مانیفست کلی کالا را ذکر می‌کنند براساس نوع کالا نیز مانیفستی را تهیه می‌کنند. آنها مشروبات الکلی را در مانیفست خود برای یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس ذکر می‌کنند و هنگامی که از سوی ما دستگیر می‌شوند به مراجع قضائی می‌گویند که مشروب را برای یک کشور عربی گرفته‌اند به همین دلیل نیز مراجع قضائی بلافاصله آنها را آزاد می کنند.

وی ادامه داد: در مورد دیگر برخی از شناورها که عازم کویت هستند برای رفت و برگشت 15 هزار لیتر سوخت نیاز دارند اما آنها مقصد خود را مسقط پایتخت عمان عنوان می کنند و 65 هزار لیتر گازوئیل می‌گیرند سپس به کویت رفته و با یک مانیفست جعلی به راحتی 50 هزار لیتر سوخت را می‌فروشند. عمده مشکلات ما در زمینه قاچاق یا ترفندهایی که بتوان قانون را دور زد در حوزه استان بوشهر است. برای جلوگیری از این مشکل باید یک اجماع کلی میان گمرک، مرزبانی و قوه قضائیه انجام شود.

مرزبانی برای آزادی شناورهای خارجی تحت فشار است

به گفته ذوالفقاری، اگر صیادان ایرانی به صورت غیرمجاز صیادی کرده یا ندانسته از مرزهای ایران خارج شوند شرایط سنگینی از جمله زندان و توقیف شناور در انتظار آنها است اما در مقابل یک صیاد از سایر کشورها که وارد آب‌های مرزی می‌شود و دستگیرش می‌کنیم در کمتر ا ز24 ساعت به خاطر اینکه تحت فشار مراجع داخلی هستیم باید آن را آزاد کنیم حتی گاهی ما را تهدید به برخورد قانونی می‌کنند. این در حالی است که برای بازپس گیری شناور توقیف شده خودمان از سوی سایر کشورها باید چندین جلسه دیدار و رایزنی برگزار شود در حالی که برای شناورهای خارجی 24 ساعت دستور پشت دستور صادر می‌شود. در مواردی خواستار مهلت از مسئولان بودیم تا این افراد را تحویل مرزبانی کشورشان دهیم که ای مهلت را نیز به ما نداند.

لباس دریابانی تغییر می‌کند

فرمانده مرزبانی در پاسخ به سوال دیگر مهر در خصوص تغییر لباس مرزبان‌ها گفت: با تصویب قانونی لباس دریابانی امسال با توجه به شرایط جوی دریا تغییر می‌کند ضمن اینکه لباس ستادی نیز برای تصویب آماده شده است که به زودی به ستاد کل نیروهای مسلح ارسال می‌شود.ذوالفقاری در خصوص کنترل مرزهای شمال غرب و جنوب شرق کشور گفت: این دو مرز جزو اولویت‌های اصلی هستند و حدود 60 درصد از اعتبارات عمران و کنترل مرز به این دو منطقه اختصاص می‌یابد. سعی خواهیم کرد خلاء کنترل را کاهش داده و استفاده از تجهیزات الکترونیکی، احداث جاده و افزایش زیرساخت‌ها را گسترش دهیم.

وی در پایان در خصوص اعتبارت مرز گفت: سال گذشته برای انسداد مرز 72 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت که 75 درصد آن تحقق پیدا کرد. در سال جاری نیز 102 میلیارد تومان بودجه به تصویب مجلس رسیده است که تا کنون هیچ مبلغی به مرزبانی واگذار نشده است البته ما کارها را متوقف نکردیم و ساخت برجک، پاسگاه و خرید دستگاه های الکترونیکی ادامه دارد. دولت باید بداند که هر میزان در مرز سرمایه گذاری کند چندین برابر آن طی مدت کوتاهی از قاچاق نشدن سوخت باز می‌گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha