سلامت نیوز : استاندارآذربایجان شرقی گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده میزان خسارت‌هایی که به مردم زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی وارد شده 800 میلیارد تومان است. به گزارش «وطن امروز»، ‌احمد علیرضا‌بیگی در نشست خبری که در ساختمان مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان برگزار شد، با بیان اینکه 17 هزار و 500 خانواده، از مردم مناطق اهر، هریس و ورزقان از این حادثه متاثر شده‌اند، عنوان کرد: ساماندهی و سر و سامان دادن 10 هزار خانواده در اولویت کاری ما قرار گرفته چرا که بخشی از مردم این مناطق در کنار زندگی روستایی خانه‌هایی نیز در شهرها برای خود داشته‌اند. علیرضا بیگی از تخریب 30 تا صد درصدی 304 روستا و خسارت 800 میلیارد تومانی زلزله اخیر خبر داد و افزود: در جریان زلزله 46 روستا به صورت کامل تخریب و 304 روستا بین 30 تا صد درصد تخریب شده‌اند. به گفته وی 120 هزار نفر همچنان در زیر چادرزندگی می‌کنند. وی با بیان اینکه قدرت زلزله تبریز به اندازه زلزله بم بود، افزود: تفاوت زلزله بم با این زلزله در این بود که زلزله آذربایجان شرقی هنگام عصر رخ داد و با توجه به بیرون بودن مردم از خانه‌هایشان تنها 257 نفر کشته شدند اما در زلزله بم با توجه به ساعت وقوع آن 35 هزار نفر فوت کردند.

تسهیلات مسکن مهر برای زلزله‌زدگان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ استاندار آذربایجان‌شرقی در پاسخ به «وطن امروز» درباره میزان وام‌های پرداختی به زلزله‌زدگان برای ساخت مسکن گفت: دولت برای شهرنشینان وام 20 میلیون تومانی قرض‌الحسنه با تسهیلات مسکن مهر بدون لحاظ کردن نامگذاری ملک یا زمین به نامشان و همچنین 2 میلیون تومان وام بلاعوض اختصاص داده است. وی اضافه کرد: همچنین برای تخریب و مرمت 5 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه و یک‌میلیون تومان بلاعوض به مردم مناطق زلزله‌زده اختصاص داده می‌شود. علیرضابیگی یادآورشد: برای روستاییان مناطق زلزله‌زده 14 میلیون وام قرض‌الحسنه، 2میلیون تومان بلاعوض برای تخریب و گودبرداری و یک‌میلیون تومان بلاعوض در نظر گرفته شده است. وی افزود: همچنین سامانه اینترنتی به نشانی www. bazsazi-as. irهم‌اکنون فعال و آماده کمک‌های مردمی است که حتی ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز می‌توانند از طریق این سامانه کمک‌های خود را ارائه داده یا از ایتامی که مشخصات آنها نیز در سامانه قرار داده شده، حمایت کنند.

اول مهر، بازگشایی مدارس زلزله زده

علیرضابیگی درباره اسکان یافتن زلزله‌زدگان در مدارس و همچنین همزمانی آن با بازگشایی مدارس گفت: پیش‌بینی‌های لازم برای بازگشایی مدارس انجام شده و هیچ مشکلی در این باره وجود ندارد. هم‌اکنون با کم شدن پس‌لرزه‌ها آرامش به مردم برگشته و درصددیم با تعجیل در مرمت و بازسازی منازل تا اول مهرماه شرایط را برای بازگشایی مدارس و دانش‌آموزان فراهم کنیم. وی درباره بازسازی مدارس آسیب‌دیده نیز عنوان کرد: 3 میلیارد تومان در اختیار سازمان نوسازی مدارس قرار گرفته است تا امکانات لازم را برای بازسازی مدارس تامین کند. وی در پاسخ به سوال

«وطن امروز» مبنی براینکه کدام دستگاه در زلزله آذربایجان بیشتر ورود کرده است، اعلام کرد: ‌هلال‌احمر به عنوان نخستین سازمان نقش اول را در کمک‌رسانی و اسکان اضطراری زلزله‌زدگان داشت و رکورد خوبی ثبت کرد و پس از آن نیروهای مسلح، سپاه پاسداران، سازمان بسیج و... نقش‌های موثری در ساماندهی زلزله‌زدگان داشتند. وی در واکنش به خبر باز پس فرستادن کمک‌های بین‌المللی گفت: ایران هیچکدام از کمک‌های بین‌المللی را بازپس نفرستاده است و بسیاری از کشورها همچون سوئد، ترکیه، آذربایجان،‌ پاکستان و ارمنستان کمک‌های لازم را به ایران کردند. استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد:‌ این موضوعات تبلیغات رسانه‌های غرب بود تا با توجه به برگزاری اجلاس عدم تعهد اوضاع ایران را نامناسب جلوه دهند حتی برخی از رسانه‌های غربی سوژه‌سازی کرده و در میان زلزله‌زدگان کنسرو و داروهای تاریخ مصرف گذشته توزیع کرده و سپس خود اقدام به تهیه گزارش می‌کردند که ما آنها را شناسایی کرده و به مقامات قضایی معرفی کردیم . استاندار آذربایجان‌شرقی در خاتمه گفت: همایش ملی خیرین برای بازسازی و عمران و دریافت کمک‌های مردمی با شعار«مهر ایران، مرهم آذربایجان» 25 شهریور با حضور هنرمندان، ورزشکاران و خیرین در تالار وزارت کشور برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha