دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۶
کد خبر: 56104

پارك پردیسان روزهای پرشایعه‌ای را پشت سرمی‌گذارد. برخی می‌گویند پارك پردیسان با قیمت متری 8 هزار تومان به یك نهاد فروخته شده تا تبدیل به یك مجتمع سازمانی شود. شایعه‌ای دیگر می‌گوید: «بخشی از این پارك را به بخش خصوصی واگذار كرده‌‌اند تا با ساخت وساز در آن، امكانات تفریحی به‌وجود بیاورند.»

روزهای پر شایعه پارك پردیسان
سلامت نیوز : عضو شورای شهر تهران نخستین كسی بود كه از فروش پارك پردیسان خبر داد كه البته با تكذیب از سوی «محمد‌جواد محمدی‌زاده» مواجه شد. محمدی‌زاده آن روز گفته بود كه كسانی از فروش پارك پردیسان سخن به میان می‌آورند كه در زمان مدیریت خود بر این سازمان، در پارك پردیسان ساخت و ساز كرده‌اند

پارك پردیسان روزهای پرشایعه‌ای را پشت سرمی‌گذارد. برخی می‌گویند پارك پردیسان با قیمت متری 8 هزار تومان به یك نهاد فروخته شده تا تبدیل به یك مجتمع سازمانی شود. شایعه‌ای دیگر می‌گوید: «بخشی از این پارك را به بخش خصوصی واگذار كرده‌‌اند تا با ساخت وساز در آن، امكانات تفریحی به‌وجود بیاورند.» خبری هم در سایت‌های مختلف می‌چرخد كه می‌گوید بزرگ‌ترین و زیباترین تفرجگاه و پارک تهران به یک بنیاد بزرگ واگذار خواهد شد تا در آن هتل‌سازی شود و براین اساس، هر متر این پارك به قیمت 8 هزار و 200 تومان به این بنیاد واگذار می‌شود! پیش‌تر اما سایت خبری «شهر نوشت» در خبری اعلام کرده بود: «رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پرونده فروش پارک پردیسان را به نرخ متری هشت هزار و پانصد تومان به یك تعاونی در هیات دولت به تصویب رسانده است.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ خبرهایی كه رعشه بر اندام درختان و گونه‌های حیوانی این بوستان كم نظیر انداخته است. مسئولان سازمان محیط‌زیست مثل همیشه فقط تكذیب می‌كنند، اما «اسماعیل كهرم» مختصص صاحب‌نام حوزه محیط‌زیست در گفت‌‌وگو با «تهران‌امروز» از نهادهای مردمی و انجمن‌های محیط‌زیست سخن به میان می‌آورد كه قصد دارند به‌ عنوان مدعی‌العموم از سازمان محیط‌زیست كشور به دلیل سكوت درباره آنچه در این پارك در حال وقوع است، شكایت كنند. او می‌گوید: «سازمان حفاظت محیط‌زیست كشور باید دربارة آنچه در پارك پردیسان درحال وقوع است، شفاف‌سازی كند.» انجمن‌های حامی محیط‌زیست قصد دارند به عنوان مدعی‌العموم به دیوان عدالت‌اداری شكایت كنند. محمدجواد محمدی‌زاده رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست در پاسخ به موج جدید نگرانی‌ها درباره پارك پردیسان می‌گوید:«مسلم است كه پارك پردیسان متعلق به دولت است.» كهرم نیز می‌گوید:«دولت براساس قانون نمی‌تواند پارك پردیسان را به‌فروش برساند.»

نخستین شاكی!

«معصومه ابتكار» عضو شورای شهر تهران نخستین كسی بود كه از فروش پارك پردیسان خبر داد كه البته با تكذیب از سوی «محمد‌جواد محمدی‌زاده» رئیس سازمان‌حفاظت از محیط‌زیست كشور مواجه شد. محمدی‌زاده آن روز گفته بود كه كسانی از فروش پارك پردیسان سخن به میان می‌آورند كه در زمان مدیریت خود بر این سازمان، در پارك پردیسان ساخت‌و‌ساز كرده‌اند. منظور محمدی‌زاده ساخت ساختمان محیط‌زیست درزمان ابتكار و نقل مكان این سازمان به پارك پردیسان بود كه البته این اقدام ابتكار منتقدان زیادی داشته و دارد. كهرم در این باره می‌گوید: «طرح ساخت پارك پردیسان در زمان «اسكندر فیروز» برنامه‌ریزی شد. هدف این برنامه ایجاد پهنه وسیعی در شهر تهران بود كه تمام گیاهان و گونه‌های جانوری كشور كه امكان حضور در تهران را دارند، در یكجا جمع شوند.»

 او با حسرت خاصی می‌گوید: «اگر برنامه‌ای كه 40 سال گذشته در تهران برای پارك پردیسان برنامه‌ریزی شده بود اجرا می‌شد، امروز در پاكیزگی وسلامت هوای تهران نقش بسیار زیادی داشت». كهرم می‌گوید: «براساس برنامه‌ریزی 40 سال پیش قرار نبود در دل این پارك جاده‌سازی شود و خانه‌های شیروانی ساخته شود بلكه قرار بود نقشی باشد از اكوسیستم‌های مختلف كشور.» او ساخت بنای سازمان محیط‌زیست را در این پارك یك اشتباه می‌خواند و می‌گوید: «اما ما به همین مقدار باقی مانده، راضی هستیم.» كهرم در ادامه به تهران امروز می‌گوید«متاسفانه الان هیچ‌كس درباره اتفاقی كه در دل پارك پردیسان درحال وقوع است صحبت نمی‌كند. محیط‌زیست باید درباره اتفاقاتی كه در پارك پردیسان درحال وقوع است شفاف‌سازی كند.»

هر متر 8 هزار تومان

«ناصر كرمی» كارشناس محیط‌زیست هم درگفت‌وگو با «تهران‌ امروز» از شایعه‌ای سخن می‌گوید كه براساس آن هر متر پارك پردیسان به قیمت 8 هزار تومان فروخته شده‌است. به گفته كرمی قیمتی که برای فروش این پارک در نظر گرفته شده، معادل قیمت زمین در کویر لوت است. به اعتقاد كرمی اطلاع‌رسانی‌ها در این باره مخدوش و ناقص است. او ‌می‌گوید: «انتشار شایعاتی درباره فروش پارک طبیعت پردیسان نگرانی‌های بسیاری را در بین کارشناسان محیط زیست، دلمشغولان طبیعت ایران و همچنین شهروندان کلانشهر تهران برانگیخته است.» به گفته او، پارک طبیعت پردیسان بر مبنای طرح مصوب و قانونی آن یک پروژه بزرگ ملی به شمار آمده و مقرر بود با تبدیل به ذخیرگاه گیاهان و جانوران و بزرگ‌ترین پارک وحش شهری خاور‌میانه، ضمن فراهم ساختن عرصه‌ای برای آموزش و جلب توجه هم میهنان به مفاهیم حفاظت محیط زیست و حیات وحش، به یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری پایتخت تبدیل شده و نقش مهمی در رونق اقتصاد شهری تهران داشته باشد.

همچنین كهرم می‌گوید: «بر همین اساس دولت نمی‌تواند پارك پردیسان را بفروش برساند و فروختن آن نقض آشكار قانون است.» كرمی فروش و تغییر کاربری اراضی این پارک را شلیک تیر‌خلاص به زیست بوم رنجور پایتخت ایران می‌داند ومی‌گوید:«همچنین تهران را از یک فرصت بزرگ و تکرار ناشدنی در حوزه گردشگری، اکوتوریسم و آموزش محیط‌زیست محروم کند.» او می‌گوید:«نباید فراموش کرد كه پردیسان شاید آخرین عرصه دست نخورده از زیست‌بوم شهر تهران باشد کما اینکه هم اکنون برخی گونه‌های گیاهی خاص منطقه تهران فقط در این پارک قابل مشاهده هستند.»

فروخته نشده، اجاره رفته‌است

«محمدجواد محمدی‌زاده» رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست فروش پارك پردیسان را تكذیب می‌كند و می‌گوید:«این پارك هیچ وقت به فروش نخواهد رفت.» او پیش‌تر هم این سخنان را اعلام كرده بود. اما برخی از كارشناسان می‌گویند:«سازمان در مقابل اعتراض به فروش پارك پردیسان، قصد دارد كه این پارك را به بخش خصوصی اجاره دهد كه در نهایت به تخریب آن منجر می‌شود.» محمدی‌زاده هم می‌گوید:‌«یك مطالعه زیست‌محیطی در 40سال قبل توسط كارشناسان فرانسوی صورت گرفت كه این مطالعه هم‌‌اكنون بازنگری و به روز شده و قابلیت اجرایی و عملیاتی پیدا كرده است.» او می‌گوید:«تمام روسای محیط‌زیست در سنوات گذشته تمایل به اجرای این مطالعه را داشته‌اند ولی متاسفانه موفق به اجرا نشده‌اند كه به فضل خدا این اتفاق در شرف انجام است.»

به گفته محمدی‌زاده، البته شهرداری تهران تقاضای خرید پارك را كرده كه با این تقاضا موافقت نشده است. سازمان محیط‌زیست درحالی با فروش پارك به شهرداری مخالفت كرد كه شهرداری قصد داشت تا این پارك را به‌عنوان یك فضای سبز اداره كند. گویا شهرداری تهران حتی قیمت 11 هزار تومان با کاربری فضای سبز را برای هر متر این پارک پیشنهاد داده اما برخی شایعات از واگذاری این پارک با قیمت متری 8‌هزار و 200 تومان برای هتل‌سازی به یك بنیاد حکایت دارند. با این وجود محمدی زاده نكته‌ای را بیان می‌كند كه نگرانی‌های افكارعمومی را بیشتر می‌كند. او درباره قیمت‌گذاری پارك پردیسان می‌گوید:«برای مشاركت طرح موردنظر مراحل طی شده براساس كاربری‌های محیط‌زیست از مجوزهای قانونی استفاده شده است.» همچنین سازمان محیط‌زیست پیش‌تر گفته بود:«در این راستا و به منظور استفاده از ظرفیت‌های اصل 44 جذب اعتبارات بخش خصوصی که علاقه‌مند به سرمایه گذاری در این زمینه هستند با هدف حفاظت از منابع زیستی و تقویت اطلاعات محیطی جامعه در دستور کار سازمان قرار گرفته است، به اطلاع عموم مخصوصاً علاقه‌مندان محیط‌زیست بالاخص شهروندان تهرانی می‌رساند جهت سرمایه‌گذاری کلیه مراحل قانونی موضوع اعم از بررسی‌های کارشناسی، قیمت گذاری توسط کارشناس رسمی دادگستری، اخذ مصوبه هیأت دولت، مطابق با آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های موجود طی شده و به‌زودی از طریق آگهی مزایده عمومی به مرحله اجرا در خواهد آمد.»

احداث آكواریوم!

محمدی‌زاده می‌گوید: «برای مشاركت بخش غیر دولتی باید آورده‌ها را محاسبه نماییم.» به گفته او احداث آكواریوم، طرح اقلیم ایران جزو مهم‌ترین اركان طرح مورد نظر است تا معلوم شود كه نگرانی افكارعمومی هم بی‌سبب نیست و اتفاقات دیگری در پارك پردیسان به‌وقوع خواهد پیوست. سازمان محیط‌زیست پیش‌تر گفته بود كه هدف نهایی طرح ایجاد یک مرکز جامع تفریحی، آموزشی و تحقیقاتی با رویکرد آموزش زیست محیطی برای عموم جامعه است. همین مسئله هم به نگرانی‌های بسیاری زیادی در میان افكارعمومی و گروه‌های مختلف مرتبط با حوزه محیط‌زیست منجر شده است. در همین حال در پی قوت گرفتن شایعه فروش پارک پردیسان، شماری از فعالان و کارشناسان محیط‌زیست با انتشار بیانیه‌ای این اقدام را به مثابه تیر خلاص به آینده زیست‌بوم تهران عنوان کردند. این بیانیه توسط برخی چهره‌های سرشناس محیط‌زیست نظیر مهندس بیژن فرهنگ دره‌شوری، دکتر اسماعیل کهرم،دکتر مجید مخدوم، مهندس هوشنگ ضیایی و دکتر عبدالحسین وهاب‌زاده امضا شده‌است.

پارك پردیسان متعلق به دولت است

همچنین محمدی‌زاده می‌گوید:«تقاضای من از مهندس چمران رئیس محترم شورای اسلامی شهر تهران این است كه صحبت‌های برخی از اعضا كه در خصوص محیط‌زیست به نادرستی عنوان می‌شود را مدیریت كنند. مسلم است كه پارك پردیسان متعلق به دولت است.» سخن او در مقابل حرف‌های اعضای شورای شهر از جمله خسرو دانشجو، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران است كه پیش‌تر گفته، به هیچ‌وجه در پارك پردیسان اجازه ساخت وساز نخواهیم داد. دانشجو می‌گوید:«پارک پردیسان از بوستان‌های مهم پایتخت است که اجازه ساخت و ساز در آن را نمی‌دهیم و از سازمان حفاظت محیط زیست هم می خواهیم در این خصوص با ما همراهی کنند.» معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران هم با اشاره به اهمیت پارک پردیسان می‌گوید:«این پارک از ارزشمند‌ترین پارک‌های زیست‌محیطی و تفرجگاهی شهر تهران است و باید برای حفاظت از این پارک گام‌های مهمی برداشته شود.» بر همین اساس دیروز شورای اسلامی شهر تهران، یک فوریت طرح ممنوعیت احداث ابنیه در عرصه بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران را به تصویب اعضا رساندند.

سوال بی‌پاسخ!

هرچند واقعیت ماجرا در میان ضد و نقیض‌های زیادی كه شنیده می‌شود گم شده اما در افكارعمومی یك سوال بی‌پاسخ مانده‌است. در زمانی كه آلودگی شهری سالانه 5 هزار تهرانی را روانه گورستان سرد بهشت‌زهرا (س)می‌كند وهمچنین ریزگردها به معضل جدیدی برای كلانشهری مثل تهران تبدیل شده‌اند، چطور سازمان متولی محیط‌زیست برنامه‌های خود را برای ساخت‌و‌ساز در دل یكی از بزرگ‌ترین ومهم‌ترین پارك‌های شهر می‌گذارد؟ همه آگاهان می‌دانند كه مضاف بر آنکه این پارک با واقع بودن در مسیر بادهای غالب غربی، نقش مهمی در تلطیف و خودپالایی هوای کلانشهر آلوده تهران دارد به همین دلیل ساخت‌وساز در آن می‌تواند راه تنفس را برای میلیون‌ها شهروند ساکن این شهر، تنگ‌تر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha