دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۰
کد خبر: 56105
سلامت نیوز : در حالی که در دو ماه گذشته قیمت مرغ به بیش از 8 هزار تومان هم رسیده بود، با مدیریت در تامین و توزیع نهاده و نیز تقویت تولید، در حال حاضر به کیلویی 4500 تومان کاهش یافته است. واردات،مدیریت توزیع نهاده‌های خوراک و تقویت تولید داخل سه عامل برای کاهش قیمت مرغ به کیلویی 4500 تومان شد، آنهم در شرایطی که این فرآورده تا چندی قبل رکوردهای هر کیلو ۷ تا ۸ هزار تومان را به ثبت رساند. کاهش قیمت مرغ در حالی است که تولیدکنندگان داخل اعلام می‌کنند ماهانه 145 هزار تن تولید دارند و علاوه بر تأمین نیاز داخل لازم است ذخیره‌سازی هم شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ دراین خصوص رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران نیز افزایش تولید گوشت مرغ را موجب زیان‌دهی واحدهای تولیدی دانست ونسبت به گرانی مجدد مرغ هشدار داد. محمد یوسفی گفت: در حالی که قیمت مرغ در بازار به کیلویی 4500 تومان رسیده است،ثبت سفارش واردات200 هزار تن مرغ زنگ خطری برای تولید و افزایش دوباره قیمت در آینده است.

وی اظهار داشت: قیمت بازار و تولید داخل همواره در چرخه‌ای هستند که در صورت معیوب بودن آن تولید داخل ضربه می‌بیند. رئیس هیات مدیره پرورش دهندگان مرغ کشور افزود: براساس آمارها 20 هزار تن مرغ وارد کشور شده و 200 هزار تن هم ثبت سفارش شده است که به مرور وارد می‌شود. وی افزود: این در حالی است که ماهانه با تولید 145 هزار تن 15 درصد بیش از نیاز 130 هزار تنی کشور تولید داریم. یوسفی گفت: در حال حاضر قیمت مرغ زنده در مرغداری به 3100 تومان رسیده است. به گفته یوسفی 90 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در کشور انجام می‌شود که به تدریج به ماهانه 100 میلیون قطعه می‌رسد و مفهوم آن این است که تولید ما به‌زودی به ماهانه 160 هزار تن خواهد رسید.

وی تصریح کرد: این تولید نیازمند مدیریت است تا در چرخه آن اختلالی پیش نیاید وگرنه قیمت برای تولیدکننده یکی از عوامل مهمی است که در صورت عدم کنترل می‌تواند موجب کاهش جوجه‌ریزی، کاهش مرغ گوشتی و تخم‌گذار در آینده شود. وی همچنین گفت: در حال حاضر اگرچه تامین و توزیع خوراک دام مناسب‌تر شده اما قیمت آن حتی نسبت به زمان اوج آن در یک ماه اخیر 15 درصد در مورد ذرت و 5 الی 6 درصد در مورد کنجاله سویا افزایش دارد. به گفته یوسفی در حال حاضر هر کیلوگرم ذرت در بنادر کیلویی 700 تومان و تحویل در مرغداری 720 تومان است و کنجاله سویا هم به کیلویی 1100 تومان رسیده است.

وی پیش بینی کرد با آغاز برداشت ذرت علوفه‌ای در کشور طی یک ماه آینده کاهش قابل ملاحظه‌ای در قیمت ذرت ایجاد شود.براساس این گزارش، طی یک ماه گذشته دولت با بالا رفتن قیمت مرغ که ناشی از عدم تأمین به موقع و توزیع نادرست نهاده‌ها بود، اقدام به واردات کرد. در حال حاضر توزیع نهاده‌های خوراک، تقویت داخل و نیز واردات سه عامل برای متعادل شدن قیمت مرغ شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha