دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 56112

داستان بی‌پایان رواج دروغ‌های شاخدار حول قضیه مضرات امواج الکترومغناطیسی پارازیت بارها در رسانه‌های متعدد مورد بررسی قرار گرفته است. ارتباط پارازیت با بروز انواع بیماری‌های بدخیم مثل سرطان یا نازایی و ناباروری و سقط جنین و ...

رابطه پارازیت و سلامت انسان
سلامت نیوز : داستان بی‌پایان رواج دروغ‌های شاخدار حول قضیه مضرات امواج الکترومغناطیسی پارازیت بارها در رسانه‌های متعدد مورد بررسی قرار گرفته است. ارتباط پارازیت با بروز انواع بیماری‌های بدخیم مثل سرطان یا نازایی و ناباروری و سقط جنین همان‌قدر علمی است که ادعای بی‌بی‌سی فارسی درباره فرار سوسک‌ها و موش‌های تهرانی از ‌ترس امواج صحت دارد! دور قبلی اطلاع‌رسانی متقن و علمی «وطن امروز» به قدری کارساز بود که شبکه پوپولیست بی‌بی‌سی فارسی به عنوان کانون شایعه‌ساز مجبور شد با استناد به مقاله «پارازیت و شایعات بی‌پایان» در عقبگردی آشکار از مواضع غیرعلمی خود اعتراف کند: «هنوز هیچ یافته علمی در جهان مبنی بر ارتباط پارازیت با سرطان، سقط، ناباروری، نازایی و حتی میگرن، سرگیجه و سردرد به دست نیامده است.» این اعتراف دردمندانه به واقعیات علمی روز جهان در حالی صورت گرفت که در ایام فتنه 88 مجریان و مدیران این شبکه مردم را به قیام ملی علیه عوارض تکان‌دهنده پارازیت در ایران فراخوانده بودند! از همه دروغ‌های رسانه‌های معاند می‌گذریم و سراغ علم می‌رویم.

چرا پارازیت؟!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ برخلاف گفته‌های کارنشناسان شبکه‌های فارسی‌زبان دشمن، دستگاه‌های پارازیت‌ساز یا جمرهای امواج در جهان نه‌تنها منسوخ نشده‌اند بلکه کشورهای متعددی در جهان برای حذف امواج شبکه‌های رسانه‌ای غیردلخواه و دیگر اهداف اطلاعاتی و امنیتی از انواع مختلف این دستگاه‌ها بهره می‌برند. در واقع بدون تن دادن به

Radio Jamming برقراری امنیت برای هر کشوری امری دور از انتظار است اما مصداق‌های استفاده از جمرهای امواج و پارازیت‌سازها در کشورهای مختلف متعدد است. ارسال پارازیت تنها راه برای جلوگیری از انجام بی‌دردسر انواع عملیات‌های خرابکارانه‌ تروریستی در اماکن مهم و ایامی مانند المپیک، جام‌جهانی و به‌طور کلی میتینگ‌های مردمی یا گردهمایی‌های مقامات کشوری و لشکری و حتی مانورهای نظامی است. جلوگیری از شنود مخابراتی و رادیویی و کنترل جامع امنیتی نیز یکی از اهداف استفاده از دستگاه‌های پارازیت‌ساز ضدجاسوسی است. پس نه‌تنها این موضوع در دنیا منسوخ نشده بلکه به علت گستردگی روزافزون امواج مزاحم الکترومغناطیس تولید شده به وسیله جمرها، بی‌تی‌اس‌های موبایل، آنتن‌های دریافت امواج ماهواره‌ای، دکل‌های انتقال نیروی برق و حتی امواج خورشیدی، سفرهای هوایی و... در زندگی بشر تحقیقات علمی درباره عوارض احتمالی چنین پدیده‌هایی نیز فعلا پایان نخواهد یافت. از اکوادور تا استرالیا، از چین تا آمریکا تیم‌های علمی متنوعی در حال بررسی و پایش بروز احتمالی عوارض امواج الکترومغناطیس با منشأ متفاوت از 50 سال پیش تاکنون بوده‌اند اما دغدغه داشتن با شایعه‌سازی و ازدیاد‌ ترس مرضی به بهانه سردرد یا سرگیجه روزانه یا حتی میگرن(!) متفاوت است.

ارتباط پارازیت، سقط و ناباروری

واقعیت این است که پیش از اعلام آمار تقریبا رسمی پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی ابن‌سینا، رقم قطعی میزان ناباروری و درصد سقط جنین در ایران موجود نبود. برای نخستین‌بار در آمارگیری این مرکز از 17 هزار زوج ایرانی مشخص شد که 2/20 درصد زوجین ایرانی نابارورند که از میانگین 19 درصدی جهانی كمی بالاتر است اما قطعا بدون دسترسی به اطلاعات تاریخی چندین ساله نمی‌توان مدعی شد ناباروری یا سقط در کشور ما افزایش یا کاهش داشته است. برای بررسی علت بالا بودن نرخ ناباروری در ایران نسبت به میانگین جهانی نیازمند انجام تحقیقات علمی چندین ساله و گسترده کشوری هستیم که این امر خود مستلزم ورود وزارت بهداشت و درمان است اما تا آن زمان هر ادعایی که توسط مدعیانی اعم از پزشک، پرستار، مهندس و... مطرح می‌شود غیرقابل اتکا و بدون پشتوانه علمی محسوب می‌شود.

ارتباط میزان تشعشع و بروز عوارض

برخی پزشکان به علت ضعف علمی، محدوده فرکانس امواج مورد اشاره در مقالات علمی را در نظر نگرفته و هر میزان تشعشعی را عامل بروز سرطان و اختلالات ژنتیکی و تومورهای مغزی معرفی می‌کنند یا در یک مقاله‌خوانی ساده تفاوتی میان نتایج به دست آمده درباره مضرات امواج یونیزان و امواج غیریونیزان قائل نمی‌شوند! در حالی که امواج الکترومغناطیسی مورد بحث ما از نوع «غیریونیزان» هستند. طبق استانداردهای مرکز جهانی محافظت در برابر تشعشع که هر ساله در گزارش سالانه خود محدوده مجاز فرکانس امواج غیریونیزان اعم از آنتن‌های موبایل، آنتن‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای، سیستم‌های اختلال امواج و حتی میزان تشعشع دریافتی از خورشید در هر منطقه را تعیین می‌کند، حد مجاز دریافت تشعشع در محدوده صفر تا 300 گیگاهرتز عادی تعیین شده است یعنی دریافت تشعشع تا میزان تعیین شده، طبق مطالعات فعلی؛ برای سلامتی انسان در درازمدت خطرآفرین تشخیص داده نشده است. گفتنی است به طور کلی دامنه فرکانس امواج تلوزیونی 100-9 كیلوهرتز است.

 برای ایجاد اختلال در این محدوده 2 راه وجود دارد: پارازیت نوع اول که روی فرستنده ارسال می‌شود و تاثیری بر جامعه هدف ندارد، چرا که به صورت افقی و در محدوده زمینی ارسال نمی‌شود. اما نوع دوم، پارازیت‌های محلی است که به آن پارازیت‌های افقی نیز گفته می‌شود. این امواج توسط دستگاه‌های فرستنده مایکروویو که روی دکل‌ها و مناطق مرتفع و بلند نصب می‌شود، ارسال می‌شود. این دستگاه‌ها با فرکانس متغیری که با توجه به دامنه شبکه مورد نظر ایجاد می‌کنند، روی گیرنده‌های ماهواره اثر گذاشته و مستقیما دریافت سیگنال توسط گیرنده‌ها را مختل می‌کنند. به طور معمول برای ایجاد اختلال در دریافت یک فرکانس خاص یا یک محدوده باید قدرت امواج ارسالی افقی- با توجه به خواست کاربر- برابر یا بیشتر از دامنه اولیه باشد. پس حتی اگر طبق شایعات موجود فرکانس دستگاه جمر یا پارازیت‌ساز هزار برابر دامنه یادشده باشد– فارغ از غیرمنطقی بودن موضوع- میزان تشعشع برابر با 9 تا 100 مگاهرتز

((9 تا 100 كیلوهرتز)1000 × ) محاسبه می‌شود که توسط مراجع ذی‌صلاح جهانی بدون عوارض اعلام شده است. علاوه بر آن مدت زمان استفاده از دستگاه‌های مختل‌کننده امواج ماهواره محدود بوده و از پوشش سراسری نیز برخوردار نیست.

گمانه افزایش سقط و علل سقط‌های مکرر

برای اثبات افزایش نیافتن بی‌رویه و ناگهانی «سقط جنین ناخواسته» در جامعه کافی است هر شخصی نگاهی به آمار بسیار خوب حاملگی‌های موفقیت‌آمیز و تولد نوزادان سالم میان اطرافیان خود داشته باشد. طبق آمار 15-12 درصد حاملگی‌ها در 3 ‌ماه اول به سقط می‌انجامد که از علل متنوعی برخوردار است. به طور کلی آمار سقط جنین نیز مانند نازایی و ناباروری در جامعه جهانی در طول 50 سال گذشته افزایش یافته اما به علت فقدان آمارهای اولیه در طول زمان امکان اعلام کاهش یا افزایش دقیق میزان سقط در کشور ما وجود ندارد. اختلالات كروموزومی شایع‌ترین علت سقط جنین است كه با افزایش سن مادر شیوع بیشتری می‌یابد و 5 درصد علل سقط‌های مكرر را نیز شامل می‌شود. نزدیك به 12 درصد سقط‌‌های جنین ناشی از علل آناتومیكال است كه این علل شامل چسبندگی داخل رحمی، توده داخل رحمی یا دیواره موجود در رحم، رحم 2 شاخ و جریان خون نامناسب در رحم است.

5 درصد از علل سقط جنین به عفونت‌های دستگاه تناسلی اختصاص دارد كه با عواملی نظیر ویروس‌ها و عوامل باكتریایی و قارچی به وجود می‌آید. علل هورمونال نیز حدود 17 درصد از سقط‌ها را شامل می‌شود كه این موضوع ناشی از كمبود هورمون پروژسترون یا بروز بیماری‌هایی نظیر دیابت و كم‌كاری تیروئید در دوران بارداری است. عوامل محیطی نظیر مصرف سیگار، الكل و آلودگی‌های محیطی نیز تا 10درصد از علل سقط جنین را تشكیل می‌دهند اما هنوز علت واقعی 50 درصد سقط‌های جنین در جهان ناشناخته است. اعلام نتیجه قطعی در بسیاری از موارد به خانواده‌هایی که یک سقط را در پیشینه خانوادگی خود دارند بسیار مشکل است. مشکل آنجا بروز می‌یابد که برخی پزشکان از بیان واقعیت «نمی‌دانیم» سر باز می‌زنند. در مقابل، زن و شوهر جوانی که با چنین موضوع دردناکی مواجه شده‌اند نیز با جواب‌های ساده قانع نشده و به دنبال «مقصر» می‌گردند. فقدان هر عزیزی به دلایلی مانند بیماری‌های بدخیم مثل سرطان، سقط یا دست و پنجه نرم کردن با انگ «ناباروری» یا «نازایی» تبعات روحی و روانی سختی به دنبال دارد. در کشورهای پیشرفته به محض وقوع حوادثی مانند سقط جنین یا تشخیص بیماری‌های صعب‌العلاج یا لااقل کم‌علاج تیم‌های روان‌درمانگر به خرج دولت وظیفه توجیه و توضیح واقعیات موجود و کمک به کاهش آلام خانواده را عهده‌دار می‌شوند.

 صرف رها کردن خانواده‌ها با مشکلاتی از این دست تحمیل‌کننده هزینه‌هایی صدچندان به جامعه است. به طور کلی نتایج مطالعات متعدد و بلندمدت انجام شده در دنیا نشان از این دارد که برخلاف نظر بسیاری از مردم، مقاومت جنین انسان و نوزادان حیوانات در برابر امواج الکترومغناطیسی بسیار بیشتر از میانسالان است یعنی تا اینجای کار مشخص شده احتمال فرضی بروز عوارض بر اثر تشعشع با سن رابطه مستقیم دارد.

مبارزه مردمی ـ دولتی با شایعات

رواج شایعات بی‌پایه و اساس در جوامع خاص، شگرد موثر و شناخته شده غرب برای هزینه‌سازی از جیب نظام‌های مردمی و تخریب چهره دولت‌هاست. راه علاج شایعاتی که به علت سوء‌استفاده دشمن از عدم تخصص مردم در موضوعات خاص، همه‌گیر می‌شود ارائه نتایج پژوهش‌های علمی به زبان ساده است. نتیجه هزاران ساعت تحقیق دانشمندان با ملیت‌های گوناگون در طول 50 سال در قالب قریب به هزار مقاله علمی نشان از این دارد که هیچ یافته‌ای مبنی بر خطرناک بودن امواج الکترومغناطیس در بازه‌های تعیین شده توسط سازمان‌های جهانی تاکنون به دست نیامده است. علاوه بر آن سازمان انرژی اتمی و معاونتی خاص در وزارت بهداشت وظیفه پایش میزان تشعشعات موجود در کشور را به صورت منطقه‌ای برعهده دارند.

 خیانت در چنین امری به هیچ‌وجه نه برای دولت به علت نظارت نهاد‌های متعدد جهانی مثل WHO یا مجلس شورای اسلامی مقدور است و نه منطقی! چرا که هزینه رشد فرضی بیماری‌ها یا صدمات، مستقیما به سمت دولت بازخواهد گشت. جالب توجه است که کشور ما در مقایسه با «استرالیا» که تحت منطقه آسیب‌دیده لایه ازن قرار دارد دریافتی بسیار کمتری از منابع خورشیدی امواج الکترومغناطیسی دارد اما هیچ رسانه‌ای در دنیا وارد جنگ رسانه‌ای– روانی با مردم استرالیا و دولت این کشور به منظور کاهش منابع زمینی تولیدکننده این امواج نشده است در حالی که بروز سرطان‌های پوستی در این کشور از میانگین جهانی بسیار بالاتر است!

شیوه دشمن این است که از اطلاعات ساده بر پایه حقیقت، مثل افزایش 5-2 درصدی آمار ناباروری یا سقط در جامعه ایرانی و مرتبط کردن آن با یک موضوع بی‌ربط، جبهه جنگ جدیدی را ایجاد می‌کند. اسناد متعددی در فضای مجازی و کتابخانه‌های مراکز علمی برای رفع شبهات در اختیار متخصصان قرار دارد. به دوستانی که نسبت به نتایج تحقیقات علمی بدبین هستند هم توصیه می‌کنیم حضور میلیونی انواع حشرات اعم از سوسک و پشه یا حیوانات موذی مثل موش و گربه در کلانشهرهای ایران را نادیده نگیرند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha