دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۵
سلامت نیوز : دوران جوانی دورانی بسیار حساس است و زندگی آینده هر فرد را شكل می دهد. جوانان با مشكلات زیادی دست به گریبان هستند و نیاز به حمایت جامعه دارند.

حقایق تلخ جهانی
1- هر ساله میلیون ها جوان 10 تا 24ساله به علل قابل اجتناب جان خود را از دست می دهند.
2- تعداد جوانان مبتلا به ایدز رو به افزایش است.
3- حدود 20درصد از نوجوانان هر ساله به بیماری های روحی- به ویژه افسردگی و اضطراب- دچار می شوند.
4- حدود 150میلیون جوان به مصرف دخانیات روی آورده اند.
5- هر روز تعدادی از جوانان 10 تا 24ساله براثر خشونت جان خود را از دست می دهند.
6- حوادث رانندگی هر روزه جان صدها جوان را می گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کیهان ؛ البته بیشتر جوانان از سلامت كافی برخوردارند ولی میلیون ها نفر از آنها هر سال جان خود را از دست می دهند و تعداد زیادی نیز به علت ابتلا به بیماری های مختلف نمی توانند تمام توانایی های خود را به نمایش بگذارند. از سوی دیگر تعدادی از جوانان با درگیر شدن در مسائل خطرناك آینده خود را به مخاطره می اندازند.حدود دو سوم مرگ های زودرس و یك سوم بیماری ها نتیجه رفتار جوانان در سنین پائین تر است، مثل مصرف دخانیات، فقدان فعالیت بدنی، در معرض خشونت بودن و...انجام فعالیت های سالم در دوران نوجوانی و حمایت بیشتر از جوانان، در پیشگیری از مشكلات و نیز آینده جوامع نقش مهمی ایفا می كند.

مشكلات پیش روی جوانان ؛ برخی از مشكلات مهمی كه آینده جوانان را تهدید می كند در زیر می آید:

ایدز
تحقیقات نشان می دهد تعداد زیادی از افراد مبتلا به ایدز 15 تا 24سال دارند. هر روز در جهان افراد بیشتری به این جمع می پیوندند. باید آموزش های لازم برای پیشگیری و درمان ایدز به جوانان داده شود.در ضمن بناید عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ابتلای جوانان به ایدز را نادیده گرفت.

سوءتغذیه
بسیاری از جوانان از سوء تغذیه رنج می برند و در خطر ابتلا به انواع بیماری ها و مرگ زودرس قرار دارند. از سوی دیگر چاقی و اضافه وزن- كه شكل دیگری از سوءتغذیه محسوب می شود و پیامدهای خطرناكی دارد- رو به گسترش است. تغذیه مناسب و فعالیت بدنی در جوانی یك زندگی سالم را پایه ریزی می كند.از سوی دیگر اهمیت زیادی دارد كه ضمن راهنمایی جوانان برای رعایت یك رژیم غذایی سالم به سرعت به درمان بیماری های آنها پرداخت.

بیماری ها روحی
حدود 20درصد از نوجوانان، بیماری های روحی- به ویژه افسردگی و اضطراب- را تجربه می كنند. خشونت، تحقیر و فقر این مشكل را تشدید می كند آموختن مهارت های زندگی به كودكان و نوجوانان و حمایت روحی از آنها در جامعه، به كاهش این مشكلات می انجامد.در صورت بروز مشكلات روحی باید بلافاصله جوانان توسط افراد متخصص تحت درمان قرار بگیرند.

مصرف دخانیات
كسانی كه دخانیات مصرف می كنند این كار را از نوجوانی شروع كرده اند. امروزه حدود 150میلیون جوان از تنباكو استفاده می كنند و این رقم روبه افزایش است. متأسفانه تعدادی از جوانان به علت مصرف دخانیات دچار مرگ زودرس می شوند. منع تبلیغات سیگار، افزایش قیمت فرآورده های تنباكو و وضع قوانین سختگیرانه برای منع مصرف دخانیات در اماكن عمومی نتایج بسیار خوبی خواهد داشت.

خشونت
خشونت یكی از عوامل اصلی مرگ در میان جوانان است، این معضل در ضمن هزینه زیادی را به سیستم درمانی جامعه تحمیل می كند.
تقویت رابطه والدین و كودكان و آموختن مهارت های زندگی به فرزندان، از میزان خشونت در جامعه می كاهد. از سوی دیگر قربانیان خشونت نیاز به حمایت مالی و روانی دارند.

مصدومیت
مصدومیت های قابل پیشگیری یكی از علل اصلی مرگ و معلولیت در میان جوانان محسوب می شود. مصدومیت های ناشی از حوادث رانندگی هر روز جان صدها جوان را می گیرد. به جوانان خود جداً توصیه كنید با احتیاط برانند. در ضمن باید قوانین رانندگی سختگیرانه تری اعمال شود و سیستم حمل ونقل عمومی گسترش یابد. نكته دیگر اینكه باید امكانات ضروری برای مصدومان حوادث رانندگی درنظر گرفته شود.

چه باید كرد؟
1- باتوجه به آمار بالای مرگ و میر و بیماری و مصدومیت جوانان باید عوامل خطرزا را كاهش داد.
2- باید بهترین راه حل های ممكن را برای پیشگیری از مشكلات سلامتی جوانان و درمان آنها پیدا كرد.
3- باید روش ها و ابزار مناسب برای بهبود زندگی جوانان به كار گرفته شود.
4- باید به تأسیس سازمان هایی بپردازیم كه وظیفه آنها حمایت از جوانان است.
5- باید سازمان های ذیربط حمایت از جوانان را جدی بگیرند.
6- باید آموزش های لازم به زوجین جوان داده شود.
7- باید برای حمایت از جوانان، تمام كشورها دست به دست یكدیگر بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha