دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۶
کد خبر: 56129

سلامت نیوز : بهزاد رحمانی گفت: علائم و نشانه های بیماری در مبتلایان به سرطان ریه دیر تشخیص داده می‌شود،  که شاخص‌ترین علامت آن طول کشیدن سرفه بیشتر از 2 هفته و در مراحل پیشرفته تر دفع خلط خونی و کاهش وزن است.وی ادامه داد: در افراد سیگاری، سرفه و دفع خلط جزو زندگی آنهاست از این رو چنانچه این علائم براثر ابتلا به سرطان ریه بروز کند فرد این علائم را جزو نشانه‌های عادی می‌داند و با مراجعه دیرهنگام به پیشرفت بیماری دامن می‌زند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ این عضو کمیته علمی هفتمین کنگره انجمن جراحان عمومی ایران گفت: وقتی بیماری با علامت خلط خونی به پزشک مراجعه می کند 3 تا 5 سال از زمان آغاز سرطان ریه وی گذشته است.وی با بیان اینکه سرفه مزمن علامت اختصاصی سرطان ریه نیست و در دیگر بیماری‌ها نظیر سل، برونشیت ساده و حتی آلرژی بروز می‌کند، افزود: اما در سرفه‌های طول کشیده سرطان باید یکی از گزینه‌های مهم مورد بررسی قرارگیرد.

این فوق تخصص جراحی توراکس گفت: قدم بعدی برای تشخیص قطعی بیماری برونکوسکوپی(آندوسکوپی دستگاه تنفس) است همچنین 50 درصد مراجعه کنندگان به پزشک به علت سرطان ریه غیرقابل جراحی هستند و  از 50 درصد باقی مانده ، 25 درصد در حین عمل ضایعه غیر قابل برداشت دارند.رحمانی ادامه داد: از 25 درصد باقی مانده با درمان جراحی فقط 5 درصد آنها 5 سال عمر می‌کنند بنابراین با توجه به نتایج درمانی نه چندان قابل قبول و موفق در سرطان ریه به‌دلیل نداشتن تست غربالگری، پیشگیری و قطع استعمال دخانیات بهترین درمان است.

وی با تاکید بر درمان دشوار و ناموفق سرطان ریه در ادامه درمان اصلی این سرطان را جراحی برشمرد و افزود: البته در مواردی پس از جراحی شیمی درمانی و رادیوتراپی برحسب یافته های پاتولوژیک انجام می‌شود. این عضو کمیته علمی هفتمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی ایران با اشاره به وجود عوامل فراوان کارسینوژن در سیگار گفت: کاغذ سیگار، توتون، نیکوتین و... همگی سبب تحریک در برونش و حتی تغییر ژنی در افراد می‌شود.

آلودگی هوا دیگر موردی بود که دکتر رحمانی به آن اشاره کرد و گفت: این مورد به شدت سیگار و استعمال مواد دخانی در بروز سرطان ریه موثر نیست ولی آلودگی هوا ناشی از آزبست و پشم شیشه سبب بروز سرطان پرده دور ریه(پرده جنب)  به مرور زمان طولانی می‌شود.وی با ذکر مثالی اظهار داشت: به طور مثال افراد در معرض غبار آزبست(پشم شیشه) در دوره زمانی 35 ساله به سرطان ریه مبتلا می‌شوند.این نکته را در نظر داشته باشیم که لنت‌های ترمز غیر استاندارد نیز یکی از عوامل اصلی ورود آزبست به هوای تهران است.

رحمانی با بیان اینکه سرطان ریه در نژاد کرد و آریایی شایع تر است، یادآور شد: در این اقوام سیستم ایمنی ضعیف‌تر است همچنین برخی سرطان‌ها نظیر آدنوکاسینوما در زنان به علت عوامل هورمونی شایع تر است.به گفته وی، ارتباط‌مستقیم سرطان‌ریه با استعمال‌دخانیات‌از عوامل‌شناخته شده است به طوری که 99 درصد مبتلایان به سرطان ریه به اسم اسکواموس سل سیگاری هستند.هفتمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران با حداکثر امتیاز بازآموزی (مدون و مداوم) ویژه پزشکان عمومی و متخصصان جراحی و داخلی به همراه کارگاه‌های آموزشی 29 تا 31 شهریور 91 در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha