در پی تصویب طرح تعرفه گذاری در شورای نگهبان، رییس سازمان نظام پرستاری،‌ این طرح را انقلابی در نظام سلامت كشور خواند و گفت: تعرفه گذاری خدمات پرستاری زمینه اجرای عدالت را در این حرفه فراهم و از بروز اجحاف به پرستاران جلوگیری می‌كند.

غضنفر میرزابیگی در گفت و گو با ایسنا، افزود: پرستاران بیمارستان‌های خصوصی بیشترین سود را از این طرح می‌برند.

وی ابعاد مثبت طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری را علاوه بر بعد مادی،‌ در ابعاد معنوی، حقوقی و قضایی برشمرد و خاطرنشان كرد: در 3 تا 4 سال آینده جنبه‌های مثبت حقوقی و قضایی این طرح روشن تر می‌شود.

رییس سازمان نظام پرستاری با بیان این كه با تعرفه گذاری خدمات پرستاری، شرح وظایف پرستاران مشخص می‌شود، یادآور شد‌: با اجرای این طرح مرز بین خدمات پزشكی و خدمات پرستاری نیز تعریف می‌شود.

میرزابیگی همچنین با بیان اینكه در حال حاضر در صورت بروز مشكلی برای بیمار به طور درصدی پزشك، پرستار و سایر افراد دخیل مقصر شناخته می شوند، اعلام كرد: از آنجایی كه با تعرفه گذاری خدمات پرستاری شرح وظایف پرستاران از سایر گروه‌های پزشكی متمایز می‌شود،رسیدگی به پرونده بیماران نیز عادلانه تر و دقیق تر انجام می‌گیرد.

وی از دیگر مزایای تعرفه گذاری خدمات پرستاری را ارائه ارزان تر خدمات درمانی به بیماران عنوان كرد و گفت:‌ به این ترتیب منابع درمانی مانند بیمه‌ها و بیمارستان‌ها نیز در ارائه خدمات خود دقیق تر عمل می‌كنند.

رییس سازمان نظام پرستاری، ایجاد انگیزه در پرستاران را از دستاوردهای مهم تعرفه گذاری خدمات پرستاری عنوان كرد و گفت: با ایجاد رقابت مثبت در بین پرستاران فعال و پرستاران غیر فعال نیز شناخته می‌شوند.


میرزابیگی با اعلام این كه آیین نامه اجرایی این طرح تا 6 ماه آینده نوشته می‌شود،‌ ابراز عقیده كرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و وزارت رفاه و تامین اجتماعی نیز كه همراه با سازمان نظام پرستاری تدوین آیین نامه اجرایی را بر عهده دارند،‌ اگر به اندازه این سازمان انگیزه برای تدوین این آیین نامه داشته باشند تا 3 ماه آینده تدوین می‌شود.

وی با اشاره به شناسایی و تعرفه گذاری حدود 420 خدمت پرستاری در سازمان نظام پرستاری یادآور شد: میزان مشاركت وزارتین در تدوین آیین نامه اجرایی، میزان علاقه‌مندی آنها را به این طرح مشخص می‌كند.

رییس سازمان نظام پرستاری با تاكید بر این كه باید اجرای درست قانون برای پرستاران نسبت به اجرای سریع آن ارجح باشد، اعلام كرد: بنابراین باید در شهرها و دانشگاه‌های مختلف كشور حداقل 6 ماه طرح به صورت آزمایشی اجرا شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha