سلامت نیوز : آریا عظیم نژاد خطیر با اشاره به میزان شیوع بیماری عروق کرونر گفت: در تمام جوامع و به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه بیماری عروق کرونر افزایش چشمگیری داشته و متاسفانه سن ابتلا به این بیماری‌ نیز نسبت به گذشته کاهش یافته است.

وی درباره علت ابتلا به آنژین صدری توضیح داد: اگر عروق کرونر که وظیفه خون‌رسانی به عضله قلب را بر عهده دارند، به هر علتی دچاری بیماری شوند، خون‌رسانی به قلب نیز دچار اشکال می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: بیماری عروق کرونر به صورت رسوب مواد چربی و کلسیم در داخل این عروق ایجاد شده و به تدریج با افزایش این رسوبات، خون‌رسانی به قلب کاهش می‌یابد.عظیم نژاد خطیر ضمن اشاره به این مطلب که این کاهش جریان خون برای سلول‌های قلبی در حالت استراحت قابل تحمل است، گفت: اما در زمان فعالیت که ضربان قلب شدت می‌گیرد و نیاز به خون بیشتری برای پمپاژ دارد، سلول‌های قلبی دچار کمبود خون و اکسیژن می‌شوند.

وی ادامه داد: در این صورت نشانه‌های این بیماری (آنژین صدری ) از قبیل احساس درد قفسه سینه و سنگینی و یا سوزش قفسه سینه در پشت جناق سینه تظاهر می‌یابد.این متخصص قلب و عروق با تاکید بر اینکه البته هر دردی در ناحیه قفسه سینه به معنای ابتلا به آنژین صدری نیست، اظهار کرد: دردهای آنژینی خصوصیاتی دارند که می‌توان از روی آنها بیماری را تشخیص داد. از جمله این ویژگی‌ها این است که احساس درد، سنگینی و یا سوزش در ناحیه وسط سینه در پشت جناغ سینه متشر شده و در یک منطقه وسیع احساس می‌شود و درد معمولا به یک نقطه کوچک محدود نمی‌شود.

آریا نژاد افزود: همچنین درد آنژینی معمولا با فعالیت بدنی شروع می‌شود، حدود 2 تا 15 دقیقه به طول می انجامد و پس از آن با استراحت بهبود می‌یابد. دیگر مشخصه درد آنژینی نیز انتشار درد به نقاط دیگر بدن مانند سمت چپ یا راست قفسه سینه، بین کتف‌ها، دست‌ها (بویژه دست چپ)، مچ دست‌ها، فک پایینی و دندان‌ها است.به گفته وی در صورت وجود مشکل در تشخیص می‌توان از تست‌های پاراکلینیکی نظیر الکتروکاردیوگرافی، تست ورزش، اکو کاردیوگرافی، تصویربرداری هسته‌ای، سی تی آنژیوگرافی و آنژیوگرافی بهره برد.

خطیر درباره عوامل خطرساز ابتلا به بیماری آنژین صدری توضیح داد: این عوامل متعدد هستند، اما باید توجه داشت که با شناخت، کنترل و درمان آن‌ها می توان تا حد زیادی از بروز بیماری جلوگیری کرد یا رشد آن را کند نموده و سیر ابتلا به بیماری را متوقف ساخت.وی افزود: چاقی و بی تحرکی، بالا بودن فشار و چربی خون، استعمال دخانیات، دیابت و استرس‌های عصبی از جمله عوامل خطر ابتلا به آنژین صدری هستند. البته عوامل خطرساز دیگری نیز به صورت ذاتی و ژنتیکی در برخی از افراد وجود دارد که می‌تواند آن‌ها را مستعد بروز بیماری‌های قلبی نماید.

این متخصص قلب و عروق با بیان این که البته در حال حاضر این عوامل قابل تغییر و درمان نیستند، گفت: ولی تحقیقات در این زمینه در حال پیشرفت بوده و امید است در آینده با شناخت بیشتر عوامل ژنتیکی بتوان افرادی را که مستعد بیماری‌های قلبی هستند را شناسایی نموده و درمان کرد.چهاردهمین کنگره تازه‌های قلب و عروق ایران از 28 تا 31 شهریورماه در مرکز همایش‌های پژوهشگاه نیرو پذیرای حضور متخصصان قلب و عروق از سراسر کشور خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha