سلامت نیوز : علی یونسی در گفت و گو با فارس با تاکید بر اینکه علوم اعصاب قسمتی از فرهنگ کشورها است اظهار کرد: برخلاف رشته های پزشکی که ارتباط چندانی با فرهنگ ندارند و فقط به وضعیت فیزیکی بدن می پردازند، علوم اعصاب رابطه نزدیکی با تفسیر فرد از انسان دارد.

وی گفت: دورنمای ذهنی دانشمند غربی با دانشمند مسلمان ایرانی بسیار متفاوت است بنابراین انتظار می رود کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی بتواند مسیر فکری دانشمندان کشورمان را با غرب از هم جدا کرده و مسیر بومی سازگار با شرایط فرهنگی خودمان برای علوم اعصاب تعریف کند.وی با اشاره به اینکه علوم اعصاب یک رشته جدید است و همین امر باعث شده تا بسیار مورد توجه قرار بگیرد، گفت: کاربردهای بسیار متنوعی برای این علم در نظر گرفته شده است که نه تنها حوزه پزشکی بلکه به حوزه های دیگری چون بازاریابی، مهندسی، کنترل ماشین ها، رفتارهای اجتماعی، اخلاق و ... نیز راه یافته است.

وی اضافه کرد: همین که علوم اعصاب توانسته بسیاری از رشته ها را درگیر کند، گستره مخاطبان وسیعی را نیز برای این علم به دنبال داشته است. کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی نیز با تکیه بر این فضای ایجاد شده در نظر دارد محلی برای همفکری فعالان حوزه های مختلف مانند مهندسی، پزشکی، روانشناسی، ادبیات، زبان شناسی، فلسفه و ... باشد.یونسی وسیع بودن دامنه مخاطبان کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی را به عنوان نقطه قوت آن برشمرد و اظهار کرد: برخلاف سایر کنگره ها که همواره گروه هدف خاص خود را دارند این کنگره دامنه مخاطبان وسیعی دارد و می تواند مطالب مفیدی برای متخصصان علوم اعصاب پایه و بالینی، زبانشناسان، روانپزشکان،‌ فیزیولوژیست ها و حتی رشته های جدید مانند مهندسی بافت و انفورماتیک پزشکی، مهندسان پزشکی، کامپیوتر، الکترونیک و ... داشته باشد.

وی در توضیح مفهوم علوم اعصاب پایه و بالینی بیان کرد: علوم اعصاب یعنی اینکه بتوان فعالیتهای مغزی یا رفتار یک ارگانیسم را به صورت کمی بیان کرد. در واقع تفاوتش با روانشناسی و روشهای پیشین در این است که آن روشها مبتنی بر پاسخ همان ارگانیسم است. برای مثال برای پی بردن به علت یک معضل اجتماعی در بین افراد جامعه پرسشنامه توزیع شده و بر اساس تحلیل آن پرسشنامه ها به نتیجه مورد نظر می رسیدند.

عضو هیئت علمی دانشکده فناوری های نوین دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در این روش اندازه گیری بسیار سخت بود، زیرا پاسخها تحت تاثیر عوامل بسیار مختلفی قرار می گرفت. اما در حال حاضر با استفاده از روشهای مختلف شیمیایی و فیزیکی رشته علوم اعصاب می توان محتوای شیمیایی یا وضعیت فیزیکی بدن را به طور دقیقتری اندازه گیری و در نهایت پاسخ دریافت شده را به طور کمی بیان کرد.وی درباره ماهیت این رشته گفت: مغز یک کامپیوتر بسیار پیشرفته است به این معنی که در کسری از ثانیه پردازشهای مختلفی انجام می دهد. در حالی که کامپیوترهای امروزی نمی توانند با مغز در این زمینه رقابت کنند.

یونسی ادامه داد: در کنار این موضوع کامپیوترهایی که در حال حاضر وجود دارند سرعت انتقال اطلاعاتشان خیلی بیشتر از سرعت انتقال اطلاعات از سوی مغز به اعصاب بدن است یعنی اینکه اعصاب بدن نسبت به کامپیوتر در این زمینه کندتر هستند. در نتیجه علوم اعصاب محاسباتی در تلاش است تا الگوریتم های مغزی را در کامپیوترها شبیه سازی کند تا سرعت انتقال و پردازش اطلاعات همزمان افزایش پیدا کند.

به اعتقاد یونسی حوزه علوم اعصاب فرصتهای بسیاری دارد و  شاید بیشتر از همه در این حوزه بتوان روی پزشکی بازتوانی و پزشکی بازسازی کار کرد آن هم به این دلیل اینکه علوم اعصاب پایه و بالینی باید در کنار هم در این رشته ها فعالیت کنند تا بتوان به نتیجه رسید. البته در رشته های دیگر نیز فرصتهایی وجود دارد مانند بازاریابی و صنایع دفاعی و بسیاری رشته های دیگر....

جانشین رئیس کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی، جایگاه ایران از نظر سطح علمی در رشته علوم اعصاب را «بسیار عالی» دانست و خاطرنشان کرد: ایران از نظر علوم اعصاب جزو کشورهای پیشرفته دنیا دسته بندی می شود. گزارش انجمن ملی علوم آمریکا، ایران را دومین رقیب خود بعد از چین می داند. برای همین می توان گفت ایران جزو کشورهای پیشرو است با توجه به اینکه کشور ما جمعیت، مساحت و بودجه کمتری نسبت به آمریکا در این زمینه دارد اما رقیب جدی برای این کشور محسوب می شود.

یونسی با بیان اینکه هدفی که این کنگره دارد با یک دوره برگزاری قابل دسترسی نیست، یادآور شد: اما امیدواریم ماحصل این کنگره این باشد که ایران قطب منطقه ای علوم اعصاب و علوم شناختی شود. تا حدودی به این جایگاه رسیده ایم و در حال حاضر ترکیه و ایران قطب منطقه ای علوم اعصاب در خاورمیانه هستند. اما باید همیشه بی رقیب بود.کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی با همکاری مرکز تحقیقات سلولی ملکولی، دانشکده فناوری های نوین دانشگاه علوم پزشکی تهران، انجمن علوم اعصاب، مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه شهید بهشتی و دیگر دانشگاه های کشور 17 تا 19 آبان  در مرکز همایش های رازی برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha