دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۸
کد خبر: 56145
سلامت نیوز : متاسفانه بسیاری از خانواده‌ها به دلیل نداشتن آگاهی لازم، در انتخاب کفش مناسب برای فرزندان خود دچار مشکل می شوند و در بسیاری از موارد بیشتر از آنکه به کیفیت و استاندارد کفش توجه کنند، قیمت و ظاهر آن را در نظر می گیرند.

اما اگر خانواده‌ها نسبت به این مسئله آگاهی یابند که پوشیدن یک کفش نامناسب، علاوه بر اینکه عوارض مختلفی در جسم و روح فرزندان آنها خواهد داشت، می‌تواند در پیشرفت تحصیلی و یادگیری آنها نیز اثرات منفی بر جای بگذارد و مطمئنا با دقت بیشتری اقدام به خرید کفش برای فرزندان خود خواهند کرد.

مرتضی عزیزیان، فیزیوتراپیست در گفت‌وگو با (ایسنا)، با تاکید بر خودداری از پوشیدن کفش‌های پلاستیکی، اظهار كرد: پوشیدن کفشهای پلاستیکی موجب عرق کردن و بوی بد پا خواهد شد. همچنین ناراحتی اعصاب پا، درد و انحراف انگشتان پا و درد کف پا از جمله دیگر عوارض پوشیدن کفش های پلاستیکی است.

به گفته عزیزیان بهترین نوع کفش، کفش‌های چرمی است.این فیزیوتراپیست با اشاره به این‌که انتخاب کفش باید متناسب با شکل بیومکانیک پا باشد، اظهار كرد: پنجه کفش باید پهن بوده و کفی آن از قوس طولی لازم برخوردار باشد. همچنین زیر کفش به خصوص در قسمت زیر مفاصل انگشتان پا باید انعطاف پذیری لازم را داشته باشد.

عزیزیان، داشتن حداقل پاشنه 2 تا 2.5 سانتی متر را برای کفش آقایان و 2.5 تا 3 سانتیمتر را برای کفش خانم‌ها ضروری دانست و افزود: بهتر است پاشنه کفش یک سر بوده و در قسمت شیب کفش قرار گیرد.عزیزیان افزود: پوشیدن کفش‌های بدون پاشنه در بلند مدت موجب درد پاشنه، ایجاد بیماری خار پاشنه، ایجاد فشار به قدام زانو و ایجاد نرمی غضروف کشکک زانو می‌شود.التهاب و درد قدام زانو، صاف شدن مهره‌ها و افزایش فشار بر روی آنها از جمله دیگر عوارض پوشیدن کفش‌های بدون پاشنه است.

این فیزیوتراپیست درباره عوارض پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند، گفت: پاشنه‌های بلند باعث افزایش قوس ستون فقرات کمری می‌شوند و در مهره‌های فوقانی گردن و سینه‌ای موجب ایجاد قوز پشتی می‌شوند.عزیزیان ادامه داد: ایجاد درد در قدام ساق، کشیدگی تاندون‌های ناحیه کف پا، ایجاد سردرد و گردن درد به علت تغییر قوس‌های گردن و کمر، پیچ خوردگی و صدمات مچ پا و در نهایت پارگی مینیسک و رباط‌های زانو در بلندمدت از جمله دیگر عوارض پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند است.

به گفته این فیزیوتراپیست، قسمت پشتی کفش نباید بیش از حد بلند باشد، زیرا در غیر این‌صورت باعث ایجاد صدمه و درد تاندون آشیل خواهد شد.وی تصریح کرد: در کودکان دبستانی، داشتن حداقل پاشنه 1.5 سانتی متر مناسب است و بهترین نوع کفش برای تمامی دانش آموزان کفش اسپرت است، زیرا اکثر آنها دو تا 2.5 سانتی متر پاشنه دارند.عزیزیان افزود: بند بالای کفش اسپرت نباید خیلی محکم بسته شود زیرا در این صورت موجب درد تاندون‌های روی پا خواهد شد.

به گفته عزیزیان، پوشیدن کفش‌هایی که دارای بند در قسمت خلفی هستند موجب صدمه به تاندون آشیل خواهد شد.این فیزیوتراپیست، همچنین بهترین زمان را برای خرید کفش، عصرها عنوان كرد و افزود: به علت راه رفتن و فشار وزن بدن در طول روز، پا در کودکان نیم سانتی متر و در بزرگسالان یک سانتیمتر بزرگتر می‌شود، بنابراین بهترین زمان برای خرید کفش عصرهاست تا بتوان کفش راحتی را برای پا انتخاب كرد.

وی اظهار كرد: والدین باید نسبت به قوس پای کودکان خود دقت داشته باشند و اگر مشاهده کردند که به هنگام راه رفتن کودک و زمانی که پا روی زمین قرار گرفته، قوس پا وجود ندارد و پا کاملا خوابیده است بهتر است هرچه سریعتر نسبت به درمان آن اقدام کرده و یک کفش طبی مناسب را برای کودک خود خریداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha