سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۰
کد خبر: 56167

سلامت نیوز : پس‌لرزه‌های فروش پارک پردیسان ادامه دارد. چند روز بعد از انتشار احتمال استعفای قائم‌مقام سازمان محیط زیست بر سر فروش پردیسان، محمدی‌زاده رئیس سازمان محیط زیست هر گونه فروش پردیسان را تکذیب کرد اما چیزی نگذشت که نامه مجوز فروش پردیسان به امضای معاون اول رئیس جمهوری منتشر شد. به گزارش آرمان، 14 تن از استادان و فعالان و متخصصان محیط‌زیست نیز با ابراز نگرانی از فروش پردیسان در نامه ای سرگشاده از سازمان محیط زیست خواستند فکر فروش پردیسان را از سر به در کند. بر‌اساس سندی که به امضای «محمد‌رضا‌رحیمی» معاون اول رئیس جمهوری رسیده، هیات وزیران در جلسه 25 اسفندماه سال 89 بنا به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط‌زیست، به این سازمان اجازه داده است نسبت به فروش ملک یک‌میلیون و 671 هزار و 925 متر مربعی قطعه تفکیک به شماره 85607 با رعایت مقررات مربوطه اقدام کند.

آمادگی شهرداری برای خرید پردیسان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ ازسوی دیگر محمد‌هادی ایازی، سخنگوی شهردار تهران با اعلام آمادگی شهرداری برای خرید پارک پردیسان گفت: شهرداری تهران آمادگی خرید پارک پردیسان را دارد تا این پارک به عنوان فضای سبز حفظ شود. این پارک باید به یک مرکز اکولوژیک تبدیل شود تا مورد بازدید شهروندان قرار بگیرد. متاسفانه تنها حریم پیرامونی این پارک است که مورد استفاده قرار می‌گیرد و انتظار ما از مدیران سازمان محیط زیست با توجه به اینکه این پارک در بهترین نقطه شهر قرار گرفته است، این است که از این فضا به درستی محافظت شود تا این پارک به‌عنوان یک پارک اکولوژیک که گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری دارد، مورد استفاده قرار گیرد. با این‌حال پس از انتشار فروش پارک پردیسان به تعاونی ناجا از سوی سازمان محیط‌زیست، محمدی‌زاده گفت: یك مطالعه زیست محیطی در 40سال قبل توسط كارشناسان فرانسوی صورت گرفت كه این مطالعه هم‌اكنون بازنگری و به روز شده و قابلیت اجرایی و عملیاتی پیدا كرده است.

پیشنهاد خرید شهرداری رد شد

وی تاکید کرد: تمام روسای محیط‌زیست در سنوات گذشته تمایل به اجرای این مطالعه را داشته‌اند ولی متاسفانه موفق به اجرا نشده‌اند كه به فضل خدا این اتفاق در شرف انجام است. هدف از اجرای طرح مورد نظر غنا بخشیدن به محیط‌زیست قلب شهر تهران است. بعضی مسئولین محیط‌زیست در سنوات گذشته خطاهایی انجام داده اند مثل ساخت ساختمان اداری محیط‌زیست در پارك پردیسان كه مجوز تغییر كاربری لازم را اخذ نكرده است. با این‌حال رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرده هیچگونه تغییر كاربری در پارك طبیعت پردیسان صورت نخواهد گرفت و شهرداری تهران تقاضای خرید پارك را كرده كه با این تقاضا موافقت نشده است. این اولین باری نیست که محمدی‌زاده فروش پارک پردیسان را تکذیب می‌کند اما بر‌اساس انتشار تصویر یکی از مصوبات هیات دولت از‌سوی یک خبرگزاری محیط زیستی از موافقت دولت با فروش پارک پردیسان خبر می‌دهد.

پارک پردیسان، پارک ملی شود

همچنین مشاور محیط زیست شهردار تهران با اشاره به احتمال فروش پارک پردیسان گفت: تهران در این مقطع نیاز به یک تصمیم انقلابی دارد و ایده تبدیل پارک پردیسان به پارک ملی قطعا از ایده آب‌پاشی هوای تهران عجیب‌تر نیست. وحید نوروزی به مهر گفت: فروش احتمالی بخش‌هایی از پارک پردیسان و تخریب فضای سبز و باغات و درختان و احیانا تغییر کاربری آنها به هر بهانه ای و با هر بازدهی، کار صحیحی نیست. این فضا می‌خواهد پارک پردیسان باشد یا می‌خواهد یک باغ در شمال‌شهر باشد، اشتباه محض است. وی ادامه داد: این شهر به‌رغم گسترش بسیار خوب سرانه فضای سبز در سالهای اخیر هنوز در میان آهن قراضه‌ها و تکه‌های آجر و سیمان- خودرو و ساختمان - محبوس است و این گیاهان و درختان زیبا در هر نقطه شهر، بارقه‌های زندگی زیبای انسانی را با خود به ارمغان می‌آورند. اشتباه محض است که با محاسبات عددی و ریاضی فضای سبزمان را از بین ببریم تا مقداری ارزش افزوده به دست بیاوریم.وی با بیان این که بوستان طبیعت پردیسان قرار بود تمام بوم‌ها و اکوسیستم‌های کشور و پنج اقلیم دنیا را در دل پایتخت به‌طور کاملا طبیعی به شهرنشینان نشان دهد و موجب علاقه‌مندی شهروندان به طبیعت و حفظ آن شود گفت: قرار نبود کار این بوستان به اینجا برسد. پردیسان قرار بود و قرار است محیط زیست طبیعی ایران بزرگ را در دل خود جای دهد تا شهر‌نشینان دور از هیاهو و دود و شلوغی به آنجا پناه برده و ایران بزرگ را از نزدیک در اندازه کوچک تر به تماشا بنشینند. نوروزی با اشاره به ساخت و سازهای گذشته در پارک پردیسان گفت: آن مقطعی که چندین ساختمان در دل پارک پردیسان 275 هکتاری ساختند و ساختمان مرکزی سازمان محیط زیست و موزه و ساختمان مجلل جلسات را به آنجا آوردند قطعا خطا کردند چرا که همان مقطع هم با تعاریف علمی یک بوستان طبیعی فکر می‌کردند تا 10 درصد مساحت پارک را می‌توانند ساختمان بسازند که ای کاش نمی‌ساختند. ای کاش همان ساختمان اجاره‌ای خیابان استاد نجات‌اللهی را به‌گونه‌ای حفظ می‌کردند و پای آجر و سیمان و ماسه را به بوستان پردیسان باز‌نمی‌کردند.

وی اضافه کرد: آن مقطی که به واسطه وجود همین ساختمانها، عده ای به‌هر دلیل و منطقی، سیرک خلیل عقاب را در پارک پردیسان و قلمروی امن سازمان محیط زیست راه اندازی کردند تا عده‌ای به تماشای شکنجه شدن حیواناتی بروند که از قضا توسط همین سازمان باید محافظت شوند باز هم در مورد پردیسان خطا کردند.مشاور محیط‌زیست معاون شهردار با بیان این که تهران در این مقطع نیاز به یک تصمیم انقلابی دارد گفت: ایده تبدیل پارک پردیسان به پارک ملی قطعا از ایده آب پاشی هوای تهران عجیب‌تر نیست وتبدیل پارک طبیعت پردیسان به پارک ملی یک اقدام زیبا و ارزشمند خواهد بود که برای شهر تهران و نسل‌های بعدی تاثیر گذار و حیاتی خواهد بود.همچنین معصومه ابتکار عضو شورای شهر تهران پیش‌تر گفته بود: پارک پردیسان یکی از فضاهای سبز مهم شهر تهران است که مساحت آن بالغ بر‌270‌هکتار و متعلق به سازمان محیط زیست است. وی با بیان اینکه این پارک به عنوان یکی از ارزشمندترین ذخیره‌گاه‌های کشور محسوب می‌شود، گفت: طرح جامع اولیه آن به زمان قبل از انقلاب بازمی‌گردد اما این پارک باید نمونه‌ای از فضاهای اکولوژی کشورمان باشد. ابتکار با اشاره به اینکه تغییر کاربری و فروش برخی از اراضی آن توسط برخی از دولتی‌ها مطرح شده است، اضافه کرد: تقاضا دارم شورای شهر حفاظت از این پارک را یک اصل بداند و اجازه ندهد که به این 270هکتار آسیبی برسد.رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران در ادامه افزود: سه ماه پیش از شهردار تهران درخواست کردم تا به دولت پیشنهاد دهد که اگر مشکلی در مدیریت پارک دارند شهرداری به آنها کمک کند در حالیکه مالکیت با سازمان محیط زیست باقی بماند. به گفته ابتکار نباید اجازه فروش و تغییر کاربری این پارک داده شود زیرا این محل نقطه‌ای حساس و ارزشمند است و شورای شهر باید برای جلوگیری از تغییر کاربری آن به صورت جدی وارد عمل شود.

موزاییکی از طبیعت

پارك پردیسان طرح بسیار ارزشمند آموزشی پژوهشی ترویجی و تفرجگاهی بود كه برنده مهمترین جایزه بین‌المللی دوره خود در دهه50 شده بود. پس از جنگ تحمیلی طرح مورد بازنگری قرار گرفت و بسیاری از هزینه‌های بالای اجرایش تعدیل شد.این پارك 240 هكتاری در میان بزرگراه‌های شیخ فضل‌الله نوری- حكیم - همت و یادگار امام جایگاه بسیار مهمی در منطقه پرتراكم جمعیتی تهران بازی می‌كند و در طی برنامه‌های توسعه مبالغی هرچند ناكافی برای احداث آن داده شده و در‌حال حاضر بزرگترین موزه منطقه با عنوان موزه تاریخ طبیعی و موزه تنوع زیستی و موزه ملی آب و.... در آن قرار دارد اجرای بیومها یعنی موزاییكی از طبیعت در این طرح دیده شده است .در‌توجیه طرح جامع پردیسان حتی بعد از انقلاب تاکید شده که پردیسان در پیكره یك نهاد چند كاره برای پیوند تفریح و گذران اوقات فراغت توام با آموزش،‌ پژوهش و حفاظت اشاعه آگاهی از محیط‌زیست نقشی موثر خواهد داشت، تا در آینده با توجه به رشد افزون‌تر اقتصادی و افزایش سریع جمعیت، مردم ایران امكان بهره‌وری صحیح از مواهب و منابع طبیعی سرزمین خویش را بیابند.این پارک ‌با بهره‌گیری از منابع و امكاناتی كه در اختیار دارد و نیز با استفاده از دانشمندان و كارشناسانی كه به خدمت می گیرد،‌ بزرگترین و مجهزترین مركز پژوهشی در همه زمینه‌های مربوط به محیط‌زیست در ایران خواهد بود و برای پرورش،‌ نگهداری و حفاظت از حیوانات كمیاب و رو‌به نابودی،‌ به منزله یك آزمایشگاه جانورشناسی خواهد بود. پردیسان،‌ مركز استقرار آزمایشگاه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست خواهد بود و این آزمایشگاه‌ها – همگام با دیگر فعالیت‌های علمی سازمان – به پژوهش در مسائل گوناگون محیط‌زیست از جمله علل و عوامل و اشكال آلودگی خواهند پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha