سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 56174

عرق سوز شدن كه نام علمی ‌آن «میلیاریا» است هنگامی‌ روی می‌دهد که مجرای خروج عرق بسته می‌شود و عرق بدن نمی‌تواند به سطح پوست برسد. به همین دلیل عرق در زیر پوست می‌ماند و التهابی خفیف ایجاد می‌كند.

چرا عرق سوز می شویم؟
سلامت نیوز : عرق سوز شدن كه نام علمی ‌آن «میلیاریا» است هنگامی‌ روی می‌دهد که مجرای خروج عرق بسته می‌شود و عرق بدن نمی‌تواند به سطح پوست برسد. به همین دلیل عرق در زیر پوست می‌ماند و التهابی خفیف ایجاد می‌كند. البته در مناطق دارای آب‌وهوای مرطوب و به خصوص در فصل تابستان عرق سوز شدن در میان افراد شایع‌تر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ این عارضه در نوزادان، کودکان و افراد مسن بیشتر دیده می‌شود. تمامی ‌افراد طی زمان طولانی كه تحرک بدنی نداشته باشند و قسمت‌هایی از پوست در معرض جریان هوا نباشد بیشتر در معرض عرق سوز شدن قرار می‌گیرند زیرا مجاری خروج عرق نمی‌توانند تنفس کنند تا بدن سرد شود. هنگام ورزش شدید هم عرق‌سوز شدن شدت می‌گیرد.همچنین وقتی كه لباس مانع گردش هوای کافی در بدن شود. کشاله ران، زیر سینه، صورت، گردن، پشت، شکم، چین‌های آرنج و باسن، مناطقی هستند که بیشتر عرق سوز می‌شوند. احساس خارش داشتن، برآمدگی‌های قرمز روی پوست و احساس زبری پوست، شایع‌ترین علائم عرق سوز شدن هستند. این نشانه‌ها در کودکان و بزرگسالان شبیه هم است.

در حالت كلی و در تمامی ‌افراد با هر سن یا جنسیتی، جریان هوا در مناطقی از بدن مانند چین‌های گردن، زیر بغل یا کشاله ران  كه پوست به پوست مالیده می‌شود، کم است و عرق نمی‌تواند تبخیر شود. عوامل دیگری هم باعث بسته شدن غدد عرق و در نتیجه عرق سوزشدن می‌شوند. به عنوان نمونه، استفاده زیاد از کرم‌ها و لوسیون‌ها كه موجب مسدود شدن مجرای خروج عرق می‌شود، زیاد لباس پوشیدن به خصوص در فصل زمستان که افراد زیاد می‌پوشند و پوشیدن لباس تنگ هم مانع تبخیر عرق از سطح پوست می‌شود.اگر غدد عرق، عفونی شوند عرق سوز شدن به این راحتی دست از سر شما برنخواهد داشت و نیاز به درمان دارویی دارد. درد، افزایش ورم و قرمزی پوست علائم عفونت هستند كه به دلیل تجمع باکتری‌ها در غدد عرق، به وجود می‌آید.

پزشكان برای تشخیص عرق سوز به معاینه بدنی فرد می‌پردازند زیرا هنگام تعریق یا حضور در هوای گرم، در چین‌های پوستی و مناطقی که لباس زیادی آنها را پوشانده، بثورات پوستی عرق‌سوز به وجود می‌آیند.برای پیشگیری از عرق سوز شدن باید پوست را در معرض جریان هوا قرار دهید. با این کار، غدد عرق کمتر بسته می‌شوند. همچنین پوشیدن لباس‌های گشاد و نخی، تمیز نگه داشتن پوست و حمام کردن مرتب، استفاده از دستگاه‌های تهویه هوا برای خنك كردن پوست ، مصرف لوسیون کالامین و به كارگیری کرم‌های ویتامین A و C برای درمان عرق سوز مفیدند و به عنوان درمان‌های خانگی عرق سوز كاربرد دارند.

شاید بپرسید چرا نوزادان زیاد عرق سوز می‌شوند؟ عرق بدن نوزاد نمی‌تواند به خوبی از پوست خارج شود زیرا غدد عرق در نوزادان هنوز کامل نشده‌اند. اگر نوزاد قنداق شود، لباس زیادی بپوشد، در معرض هوای گرم قرار بگیرد یا تب داشته باشد، احتمال عرق سوز شدن او افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha