سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 56187
سلامت نیوز : خارش ناراحتی پوستی است که بر اثر تحریک پایانه عصبی در پوست به وجود می آید و علل متعددی دارد از جمله استفاده از عطر، پنی سیلین، یائسگی و ...

حالتی مانند این که مورچه روی بدن راه می رود

علت احتمالی؛ یائسگی- در زنان تغییر در میزان هورمون ها، ناراحتی پوستی همراه با خارش به وجود می آورد. مبتلایان احساس می کنند حشره روی پوست آن ها راه می رود.درمان؛ افزایش میزان مصرفی اسید چرب امگا ۳ در بهبود وضعیت پوست موثر است. هرچه پوست خشک تر باشد، به خارش مستعدتر است. مصرف میزان مناسب آب که به پوست آب رسانی می کند، باعث کاهش خارش می شود.اجتناب از مصرف دخانیات، قرار گرفتن در معرض نور خورشید به اندازه کافی و توصیه شده، داشتن خواب کافی، پرهیز از استرس و درمان جایگزین هورمونی نیز در رفع این مشکل موثر است.

خارش همراه با سوزش و قرمزی

علت احتمالی؛ حساسیت و التهاب پوست، این حالت بر اثر تماس پوست با اشیایی مانند بدلیجات از جنس نیکل، دستکش های لاستیکی یا ماده شیمیایی موجود در صابون و عطر به وجود می آید. ماده حساسیت زا یک واکنش ایمنی در پوست ایجاد می کند که با خارش همراه است. در موارد حاد، پوست، پوسته پوسته می شود و ترک های دردناک روی انگشتان ایجاد می شود.افرادی مستعد به آسم، اگزما و تب یونجه نسبت به افراد دیگر سریع تر دچار التهاب پوستی می شوند. علت آن هم در برخی موارد ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن است.
درمان:اولین گام، شناسایی علت است. بنابراین هنگام به وجود آمدن حساسیت به وسایلی که استفاده کرده اید دقت کنید. مرطوب کردن مرتب پوست برای رفع خارش مفید است از شامپو و صابون ضد حساسیت استفاده کنید.

خارش شدید

علت احتمالی: اگزما از هر ۵نفر، یک نفر در طول عمر دچار این بیماری می شود. این حالت به دلیل بیش فعالی عملکرد سیستم دفاعی بدن است و اگزمای آتوپیک نامیده می شود اغلب مبتلایان آن نیز دچار تب یونجه و آسم می شوند. قسمت اصلی مانند پشت زانو، آرنج، کنار گردن، دور چشم و گوش تحت تاثیر قرار می گیرد.

درمان:حمام با بلغور جو که حاوی ترکیبات ضد التهابی است، خارش را کاهش می دهد.

جوش های قرمز- قهوه ای همراه با خارش

علت احتمالی: مصرف برخی از داروها مانند پنی سیلین و آنتی بیوتیک های دیگر در برخی موارد باعث خارش پوست می شود. زیرا داروها به عنوان ماده شیمیایی طی چند ساعت واکنش نشان می دهد.

درمان: با پزشک خود مشورت کنید تا دارو را عوض کند.

جوش های قرمز یا تاول

علت احتمالی: حساسیت داشتن به نور خورشید. قرارگرفتن در معرض نور خورشید به مدت ۱۵دقیقه واکنش ایمنی ایجاد می کند و جوش هایی روی دست و سینه ایجاد می شود. این جوش ها یک روز پس از قرارگرفتن در معرض نور خورشید رخ می دهد و جوش های ریز قرمز یا تاول روی پوست ظاهر می شود. این حالت که اغلب در خانم ها دیده می شود، از هر ۱۰نفر، یک نفر را مبتلا می کند. درمان: لوسیون کالامین (نوعی محلول برای التیام سوختگی های پوستی) یا کرم کورتیکو استروئید یا قرص های آنتی هیستامین مفید است. برای پیشگیری، کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

خارش عمومی، پوست داغ و دردناک

علت احتمالی آن ممکن است کهیر باشد؛ این حالت زمانی رخ می دهد که هیستامین از طریق سلول ها رها شود. هیستامین نوعی ماده شیمیایی است که در واکنش به ماده حساسیت زا تولید می شود.هیستامین بیش از حد، باعث تورم می شود باید یادآوری کرد که ۲نوع کهیر وجود دارد، شدید و مزمن. کهیر شدید پس از سرماخوردگی، آنفلوآنزا، گزش حشره یا پس از دست زدن به برخی از مواد غذایی مانند گوجه فرنگی، تن ماهی، توت فرنگی و موز رخ می دهد. کهیر مزمن بیش از ۶هفته می ماند و با حمله آنتی بادی ها در سیستم دفاعی بدن به خود بدن رخ می دهد.

مصرف مشروبات الکلی، استرس و مصرف قرص های فشار خون ممکن است این حالت را تشدید کند.

درمان: آنتی هیستامین مفید است. اما از مصرف داروهای ضد استروئیدی و ضد التهابی مانند آسپرین و ایبوپروفن که با ایجاد واکنش حساسیت زا، باعث تشدید آن می شود بپرهیزید. داروها را حتما با مشورت پزشک مصرف کنید.

منبع : خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha