سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 56193
سلامت نیوز : در روزگاران قدیم تا یك قرن پیش كه پای برق و لوازم برقی مثل یخچال به ایران نرسیده بود، ایرانیان یكی از ملل پیشرو در كار خشك كردن و نگهداری مواد غذایی بودند، به طوری كه تا چندی پیش یكی از مهمترین صادرات ایران به تمام دنیا خشكبار بوده است.

خشك كردن مواد غذایی برای نگهداری طولانی مدت در صنایع غذایی اهمیت ویژه‌ای دارد. در محصولات غذایی مثل گوشت و سبزی‌ها و محصولات باغی مثل میوه‌ها، آب به صورت مولكول‌های آزاد وجود دارد و می‌تواند مستقیماً در فعل و انفعالات شیمیایی درون مواد غذایی شركت كند، به همین دلیل گرفتن آب محصولات غذایی در ماندگاری آنها مؤثر است. یكی از بهترین و مقرون به صرفه‌ترین روش‌ها برای خشك كردن مواد غذایی استفاده از انرژی پاك و تجدیدپذیر خورشیدی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ نگهداری غذا با استفاده از نور خورشید رایج‌ترین روش برای نگهداری از غذاست. بریدن مواد غذایی و نازك كردن آنها و سپس پراكنده كردن روی یك سطح معمولی و در معرض نور خورشید اصلاً مناسب نیست زیرا مواد غذایی در معرض گرد و غبار، هجوم حشرات و واكنش‌های آنزیمی قرار می‌گیرد و ارزش غذایی خود را از دست می‌دهد، بنابراین باید از خشك‌كن‌های خورشیدی استفاده كرد.

خشك‌كن‌های خورشیدی دو نوع است؛ اكتیو و پسیو. خشك‌كن‌های محلی و سنتی از نوع پسیو است و در خانه‌های روستایی یا خانه‌های دارای حیاط می‌توان از آن استفاده كرد. خشك‌كننده‌های خورشیدی پسیو، سیستم‌های گردش طبیعی یا همرفت طبیعی نیز نامیده می‌شوند. این خشك‌كن‌ها می‌توانند در دو نوع مستقیم (مثلاً خشك‌كننده‌های چادری و جعبه‌ای) یا غیر مستقیم (مثلاً خشك كننده‌ كابینتی) باشند. خشك‌كننده‌های خورشیدی با جریان طبیعی، برای عملكردشان كاملاً وابسته به انرژی خورشید هستند. در این سیستم‌ها هوای گرم شده توسط خورشید در بین محصولات از طریق نیروهای رانشی یا فشار هوا جریان پیدا می‌كند.

خشك‌كننده‌های چادری بسیار ساده است. محصولات باید روی قفسه‌ای بالاتر از سطح زمین قرار گیرند. تنها مزیت این روش، جلوگیری از نشستن گرد و غبار، باران و كثیفی روی محصول است. یكی از بزرگ‌ترین عیب‌های این خشك‌كن‌ها، تخریب آنها بر اثر بادهای شدید است. خشك‌كننـــده‌های جعبه‌ای برای خشك كردن محصولات در مقیاس كوچك به كار می‌روند. این خشك‌كن‌ها شامل یك جعبه‌ چوبی و یك در شیشه‌ای شفاف است. هوا از طریق حفره‌های جلو وارد و از طریق منافذ عقب خارج می‌شود. بسته به شرایط محیط، دمای داخلی این خشك‌كن‌ها حتی تا ۸۰ درجه‌ سانتیگراد نیز می‌رسد.

خشك‌كننده‌های الاكلنگی به خاطر حالت الاكلنگی خود، قابلیت تغییر زاویه متناسب با تابش خورشید را دارد. مواد غذایی روی یكسری سینی قرار می‌گیرند. كف آنها از جنس ورقه‌های آهن گالوانیزه‌ موج‌دار است كه توسط تخته‌های چوبی تقویت شده‌اند. عایق‌بندی گرمایی خوب می‌تواند توسط به‌كارگیری ورقه‌های عایق از جنس فیبرهای شبه چوب مخصوص، لایه‌های مختلف پلی استایرن، مقواهای راه راه و غیره فراهم شود. عایق‌های مذكور در قسمت خارجی كف خشك‌كن قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha