سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۱
سلامت نیوز : بهداشت روانی افراد جامعه از مواردی است كه اغلب مواقع، آنچنان كه شایسته است به آن توجهی نمی‌شود. این در حالی است كه منشاء بسیاری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی، همین بی توجهی به سلامت روحی است. اختلالات روانی، علاوه بر بار اقتصادی زیادی كه به كشورها تحمیل می‌كند، روند توسعه آن كشور را كند كرده، بنیان خانواده‌ها را سست می‌كند و به بروز خشونت‌های افراد جامعه علیه یكدیگر منجر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ برای شناخت جوانب بهداشت روانی و در نظر گرفتن راهكارهای پیشگیری و درمان آن، دولت‌ها باید دست به كار شده و اقدامات پیشگیرانه‌ای را در نظر بگیرند؛ كاهش بیكاری، افزایش روحیه نشاط جمعی در جامعه، ایجاد امید در افراد نسبت به آینده، از بین بردن نگرانی‌های اقتصادی و بسیاری از موارد اینچنینی اقداماتی است كه توسط مسوولان باید انجام شود. اما در عین حال و در كنار تمام این موارد، خود افراد و خانواده‌ها هم باید به این مساله توجه كرده و برای حفظ سلامت روانی خود و افراد خانواده‌شان وارد عمل شوند. با زندگی ماشینی كه افراد شهرنشین به ویژه ساكنان شهرهای بزرگ را درگیر خود كرده، خستگی‌، افسردگی‌، بدبینی‌ و بروز خشم و ناامیدی، با شدت بیشتری امكان وقوع دارند و بنابراین به همان اندازه باید برای دچار نشدن به این موارد، آگاهی و اطلاع‌رسانی صورت گیرد.

انجام راهكارهای ساده‌ای مثل ورزش‌های ایروبیک (هوازی)، قدم زدن، آهسته دویدن و کوهنوردی، حفظ ارتباط با دوستان و آشنایان و صحبت كردن و مشورت گرفتن از آنها، شركت كردن در برنامه‌های شاد گروهی و كمك گرفتن از مشاور در هنگام احساس نیاز از جمله روش‌های موثر مقابله با بروز افسردگی و حفظ بهداشت روانی افراد به شمار می‌روند.

در این میان به ویژه باید باز هم روی افسردگی دختران و زنان جوان تاكید كنم چرا كه احتمال افسردگی آنها با توجه به كمبود امكانات و عدم تحرك در محیط‌های باز بیشتر است در حالی كه با افسرده شدن زنان، به طور كلی خانواده تحت الشعاع قرار گرفته و با انتقال بدبینی و افسردگی به فرزندانش، آنها را نیز از پیشرفت بازمی‌دارد و دچار تفكرات منفی می‌كند. فرزندان نیز با ورود به اجتماع به افزایش این تفكرات منفی و آسیب‌های اجتماعی دامن زده و این چرخه ادامه پیدا می‌كند.بنابراین اگر خواهان این هستیم كه شاهد رشد و توسعه بیشتر بوده و از میزان جرایم و جنایات بكاهیم، با توجه بیشتر و در نظر گرفتن امكانات مناسب برای فعالیت افراد جامعه در زمینه‌های گوناگون و ایجاد تفریحات سالم می‌توان از بروز اختلالات روانی و به تبع آن بسیاری از جرایم و جنایات پیشگیری كرده و به حفظ روحیه و سلامت كمك كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha