سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 56210

سلامت نیوز : یک متخصص بهداشت مادر و کودک انجام آزمایش غربالگری دیابت در دوران بارداری را ضروری دانست و اظهار کرد: این آزمایش در هفته 24 تا 28 بارداری از طریق آزمایش خون برای بررسی دیابت انجام می‌شود و مبتلایان بسته به میزان قند خون و تصمیم پزشك معالج تحت درمان با انسولین قرار می‌گیرند.

دکتر لیدا مقدم بنائم در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه آزمایشات غربالگری برای اطمینان از سلامت جنین انجام می‌شود، گفت: بعضی از این آزمایشات در همه زنان لازم است اما انجام برخی از آنها با توجه به نظر پزشک و در مواردی انجام می‌‌شود که ممکن است سلامت جنین در خطر باشد یا در بروز برخی اختلالات شک و تردید وجود دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس انجام آزمایش غربالگری دیابت در دوران بارداری را ضروری دانست و اظهار کرد: این آزمایش در هفته 24 تا 28 بارداری با مصرف گلوكز خوراكی و اندازه گیری قند خون، برای كلیه مادران باردار در ایران انجام می شود. افرادی كه چاقی قبل از شروع بارداری، سابقه دیابت بارداری قبلی، دیابت در خانواده نزدیك، تولد نوزاد بالای 4 كیلوگرم و سابقه مرده زایی داشته‌اند انجام آزمایش در آنها ضروری است.

دکتر مقدم بنائم تاکید کرد: مبتلایان به دیابت بارداری باید تحت نظر یك متخصص تغذیه، رژیم غذایی مخصوص داشته و بسته به میزان قندخون و تصمیم پزشك معالج تحت درمان با انسولین قرار می‌گیرند.وی همچنین به غربالگری سندرم داون یا منگولیسم اشاره کرد و افزود: بروز سندرم داون در نوزادان با سن مادر ارتباط مستقیم دارد، به طوری كه هر چه سن مادر بیشتر باشد احتمال بروز چنین نقصی در جنین مقداری افزایش پیدا می‌کند.

این متخصص بهداشت مادر و کودک ادامه داد: بر همین اساس، امروزه در زنان باردار بالای 35 سال در هفته‌های اول بارداری، بر اساس تشخیص پزشک می‌توان این غربالگری را در مراكز مجهز انجام داد.دکتر مقدم در خصوص ازدواج دو فرد مبتلا به تالاسمی مینور با یکدیگر اظهار کرد: در صورتی که هر دو فرد داوطلب ازدواج، مبتلا به تالاسمی مینور باشند تحت آموزش و مشاوره ویژه قرار می‌گیرند تا برای ازدواج با اطلاعات کامل از بیماری تالاسمی و مشکلات بیماران تالاسمی تصمیم صحیح بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: این زوج‌ها با وجود آن كه هردو كاملأ سالم هستند، در صورت هر بار حاملگی 25 درصد امکان دارد که دارای فرزند بیمار مبتلا به تالاسمی ماژور شوند که توصیه می‌شود یا از ازدواج با یکدیگر منصرف شوند و یا در صورت ازدواج در هر بار حاملگی با انجام آزمایشات ژنتیک در هفته‌های اول بارداری از وضعیت جنین خود باخبر شوند تا در صورتی که جنین مبتلا به تالاسمی ماژور باشد با مجوز پزشکی قانونی تا قبل از 3 ماهگی جنین بیمار سقط شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha