پنجشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۱
کد خبر: 56227

سلامت نیوز : شواهد بیشتری حاکیست که طب سوزنی می‌تواند در کاهش دردهای مزمن نقش داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ طب سوزنی برای از بین بردن دردهای مزمن نقش موثری دارد. این نتیجه‌گیری براساس یک تحلیل جدید از اطلاعات خام اولیه‌ای که درگذشته - پس از انجام 29 پژوهش در کشورهای آلمان، اسپانیا، سوئد، آمریکا و انگلیس جمع آوری شده بود- بدست آمد.این پژوهش‌ها درمجموع روی تقریباً 18000 بیمار انجام شده است.آندرو ویکرز پژوهشگر آماری مرکز سرطان Memorial Sloan-Kettering در نیویورک گفت: ما در تحقیقات جدید خود تنها پژوهش‌هایی که بهترین کیفیت را داشتند؛ مدنظر قرار دادیم بنابراین قاطعانه می‌توانیم درباره تاثیر طب سوزنی سخن بگوییم.

نتایج این تحقیقات به صورت آن لاین در Archives of Internal Medicine به چاپ رسید.طب سوزنی یک روش چینی است که در آن سوزن به دقت وارد نقاط خاصی از بدن می‌شود تا آن قسمت را تحریک کند.محققان گفتند: اگرچه که امروزه 3 میلیون آمریکایی در هر سال از طب سوزنی استفاده می‌کنند اما هنوز بسیاری از پزشکان غربی به ارزش واقعی آن برای درمان پی نبرده‌اند.محققان در تحقیقات اخیر خود تاثیر بالقوه طب سوزنی روی درد 4 نقطه از بدن شامل- درد کمر و گردن، ورم مفاصل و استخوانها، سردردهای مزمن (از جمله میگرن) و درد شانه – را بررسی کردند. بیماران مورد بررسی حداقل به مدت 1 ماه از یکی از این دردها رنج می‌بردند.

در تمام این بررسی‌ها، آزمایش هایی به صورت تصادفی و کنترل شده انجام شد. در تمام این آزمایش‌ها نیز سعی بر این بود تا طب سوزنی و روش معمول درمان با هم مقایسه شوند.منظور از روش معمول درمان، عدم استفاده از طب سوزنی یا استفاده از به اصطلاح طب سوزنی مصنوعی بود.در طب سوزنی مصنوعی از سوزن‌هایی استفاده می‌شود که به طور سطحی وارد برخی از قسمت‌های بدن می‌شوند. از محرک‌های الکتریکی غیرفعال یا بر پایه لیزر هم در قسمتهای دیگر استفاده می‌شود.

با مقایسه طب سوزنی واقعی و طب سوزنی مصنوعی یا عدم استفاده از طب سوزنی مشخص شد که طب سوزنی در کاهش هر 4 درد موثرتر عمل کرده است.مثلا فردی که با مراقبت‌های معمولی و بدون استفاده از طب سوزنی کاهش دردی به میزان 30 درصد به دست آورده است می‌تواند با استفاده از طب سوزنی مصنوعی 43 درصد و با استفاده از طب سوزنی واقعی 50 درصد کاهش درد داشته باشد.دکتر اد.اس مدیر مرکز مدیریت درد در بریگهام و مدیر بیمارستان زنان در بوستن گفت: اگرچه که طب سوزنی در برخی از افراد موثر است اما ممکن است برای برخی دیگر سودمند نباشد ولی تشخیص اینکه این روش برای چه کسی مفیده نیست، بسیار مشکل است بنابراین به نظر من بهترین روش برای کاهش دردهای مزمن طب سوزنی است.از آنجا که هزینه‌های هر جلسه طب سوزنی بسیار متفاوت است، هیچ کارشناسی نمی‌تواند یک برآورد قیمتی ثابت داشته باشد. در حال حاضر طب سوزنی تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha