هستند داروخانه دارهایی که بدون توجه به بحث حق فنی براساس وظیفه خود توضیحات کامل دارویی را به بیماران می دهند و حتی از اشتباهات دارویی جلوگیری می کنند.

حق فنی یا تعرفه دارویی؛ جایگاه ارائه خدمات کجاست؟
سلامت نیوز : چند دقیقه ای سرگرم زیر و رو کردن نایلون داروهایش است. مرا که می بیند بسته قرصش را نشانم می دهد و می گوید: «پسرم نوشته روزی چند تا؟!»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ برچسب کوچکی روی یک بسته قرص خارجی چسبانده شده که روی آن ۵-۴ خط کوتاه دیده می شود و مشخص است نسخه پیچ به هنگام ترسیم این خطوط قلم را از روی کاغذ برنداشته و با عجله آن ها را کشیده است. پاسخ می دهم: احتمالاً روزی ۴ یا شاید هم ۵ تا.در حالی که از غرولند زیر لب پیرزن مشخص است پاسخ من نتوانسته قانعش کند بسته قرص را می گیرد و می گوید: پس تو دانشگاه چی یاد می دن به شماها...؟!

حقی برای داروخانه ها

هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت بهداشت و به استناد بند «هـ» ماده ۳۸ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه تصویب کرد: ارائه خدمات حرفه ای در داروخانه ها همچون توضیحات لازم درباره چگونگی مصرف دارو و آشنایی بیمار با عوارض جانبی داروها، تشخیص داروی تجویز شده توسط پزشک معالج، تشخیص اصلی بودن داروی تجویز شده و معتبر بودن تاریخ مصرف آن، ساخت داروهای ترکیبی تجویز شده و... جزو خدمات تشخیصی حوزه سلامت محسوب می شود. در نتیجه مسئولان داروخانه ها می توانند در صورت ارائه این ۱۲ خدمت دارویی و البته بر اساس تعرفه ای که به تصویب هیئت وزیران رسیده و از سوی معاون اول رئیس جمهور هم ابلاغ شده است به اخذ حق فنی از بیماران اقدام کنند.

البته پیش از این مرکز پژوهش های مجلس در سال ۸۷ دریافت حق فنی از سوی داروخانه ها را غیرقانونی و تخلف دانسته بود؛ چرا که گزارش ها نشان می داد در ازای دریافت این مبلغ هیچ گونه خدمتی به بیماران ارائه نمی شود که البته پس از این که دو بار دیوان عدالت اداری رأی به ممنوعیت اخذ حق فنی در داروخانه ها داد، با پا در میانی وزارت بهداشت مقرر شد حق فنی با عنوان تعرفه دارویی از سوی دولت مصوب و برای اجرا به داروخانه ها ابلاغ شود.

در حالی که چند روز از ابلاغ تعرفه جدید می گذرد به چندین داروخانه شهر رفتیم تا ببینیم واقعاً در قبال دریافت حق فنی یا تعرفه دارویی که حتی نسبت به مبلغ آن اعتراض هم دارند آن ۱۲ خدمت حرفه ای مورد نظر قانون به بیماران ارائه می شود یا خیر؟

خودشان نیستند

داروخانه شلوغ است، بیماران زیادی به همراه همراهانشان برای گرفتن دارو در انتظار به سر می برند، به غیر از خانم جوانی که در غرفه فروش لوازم آرایشی و بهداشتی داروخانه فعالیت می کند، یک نفر به عنوان متصدی دریافت نسخه، یک نفر به عنوان مسئول تحویل دارو به بیماران و یک صندوق دار نیز در داروخانه حضور دارند، البته ظاهراً جوان دیگری هم در پشت صحنه قرار دارد که داروهای تجویز شده نسخه ها را از روی قفسه ها بر می دارد و به قسمت تحویل دارو می دهد.

به غیر از آن خانم جوان که پیوسته درباره قیمت و ویژگی انواع کرم پودرها و کرم های ضد آفتاب و... به مشتریان توضیح می دهد بقیه نیروهای داروخانه بدون ارائه توضیح خاصی سرگرم نسخه پیچی هستند. خودم را معرفی می کنم و از جوانی که نسخه ها را می خواند و همکارانش او را آقای دکتر صدا می کنند، می خواهم تا ۱۲ خدمت حرفه ای که داروخانه ها مجازند در صورت ارائه آن ها به بیماران، حق فنی دریافت کنند را بگوید.او به ۲ یا ۳ مورد از خدمات مذکور اشاره می کند و سپس می گوید: ببخشید الان خودشان نیستند لطفاً یک ساعت دیگر مراجعه کنید.می پرسم وقتی خودشان نیستند چطور داروخانه به بیماران خدمات فنی ارائه می کند؟!البته این سوال من بدون پاسخ می ماند.

نسخه پیچی و دیگر هیچ!

«پول می گیرند و دارو را تحویل می دهند نهایت لطفی که بکنند یک کلمه می گویند مثلاً روزی ۳ تا قبل از غذا» این جملات بخشی از گفته های یک بیمار است که مدعی است خدمتی جز نسخه پیچی در داروخانه ها ارائه نمی شود.جوان دیگری که همراه این بیمار به داروخانه مراجعه کرده است یک جعبه کپسول را نشان می دهد و می گوید: بروشوری که داخل جعبه قرار دارد به زبان انگلیسی نوشته شده است، اگر دقت کنید متوجه می شوید که حداقل به اندازه یک صفحه A4 با فونت  ریز اطلاعاتی درباره نحوه مصرف دارو و عوارض آن توضیح داده شده است.

حالا تکلیف من و امثال من که تسلطی به زبان انگلیسی نداریم چیست؟

او ادامه می دهد: دکتر معالج در مطب خصوصی حتی وقت ندارد درباره بیماری همسرم به ما توضیح بدهد چه برسد به این که بخواهد درباره مصرف این همه دارو توضیحی ارائه کند، از طرف دیگر دکتر داروخانه هم درباره داروها توضیحی نمی دهد، مگر این که سوال کنم و او فقط با بله یا خیر جواب دهد.

هزار تومان ارزش بحث کردن با شما را ندارد

«آیا واقعاً مبلغ حق فنی در مقابل وقتی که برای ارائه نسخه ها گذاشته می شود مبلغ زیادی است؟»این سوال را یک داروساز از من می پرسد وقتی خودش مورد سوال قرار می گیرد که آیا شما به ازای دریافت حق فنی از بیماران به آن ها خدمت فنی هم ارائه می کنید؟این خانم دکتر که در یکی از مناطق بالای شهر داروخانه بزرگی دارد، ادامه می دهد: حدود هزار تومان حق فنی که بنده از یک نسخه دریافت می کنم آن هم با توجه به هزینه های سنگین داروخانه مانند حقوق چند نفر پرسنل و اجاره و... اصلاً رقمی نیست که بخواهم با شما درباره اش بحث کنم.

بیماران با پرداخت حق فنی مشکلی ندارند

هر چند وی معتقد است موضوع «حق فنی» را رسانه ها بیش از حد بزرگ کرده اند وگرنه بیماران با این مسئله مشکلی ندارند، ولی یکی از بیماران حاضر در همین داروخانه به خراسان می گوید: وقتی مسئول یک داروخانه بی آن که خدمات فنی به بیماران ارائه کند از آن ها حق فنی می گیرد مانند این است که یک پزشک بدون ویزیت بیمار از او حق ویزیت بگیرد.وی می افزاید: تنها آن دسته از بیماران که متوجه عوارض داروها هستند از مسئول داروخانه درباره نحوه مصرف دارو سوال می کنند و پاسخ خودشان را می گیرند و بیماران کم سواد یا بی توجه به مسئله درمان هیچ سوالی نمی پرسند و مسئول داروخانه نیز تنها به نوشتن خلاصه دستور مصرف روی جعبه دارو بسنده می کند.

آن هایی که براساس وظیفه توضیحاتی به بیمار می دهند

البته هستند داروخانه دارهایی که بدون توجه به بحث حق فنی براساس وظیفه خود توضیحات کامل دارویی را به بیماران می دهند و حتی از اشتباهات دارویی جلوگیری می کنند. یک داروساز در این باره می گوید: بارها پیش آمده است که در داروخانه و به هنگام تحویل دارو متوجه اشتباه در تجویز دارو شده ایم و با تماس با دکتر معالج نسخه را اصلاح کرده ایم.مسئول فنی یک داروخانه دیگر نیز با بیان این که دریافت حق فنی از بیماران در تمام دنیا مرسوم است و انگیزه داروسازان را برای ادامه فعالیت در داروخانه ها بیشتر می کند، می گوید: طبیعی است که انجام خدمات درمان هزینه دارد و حتی یک نفر که تزریقات و پانسمان انجام می دهد نیز این هزینه را از بیماران دریافت می کند بنابراین داروسازان هم که پس از سال ها تحصیل در داروخانه ها فعالیت می کنند می توانند به استناد مصوبه دولت و در ازای خدمات مشاوره ای دارویی که به بیماران ارائه می کنند، مبلغ ناچیز حق فنی را دریافت کنند.

 نوشتن نحوه و میزان مصرف چند دارو با خط درشت و خوانا در پشت نسخه توسط مسئول فنی یک داروخانه نظرم را جلب می کند، وقتی علت این کار را از او می پرسم به مرد کهنسالی که روی صندلی داروخانه نشسته است اشاره می کند و می گوید: بسیاری از سالمندان میزان مصرف دارو را فراموش می کنند برای همین دستور مصرف را روی یکی از صفحات باطله دفترچه بیمه می نویسم تا وی دچار مشکل نشود.در ادامه گزارش با یکی دیگر از داروخانه داران شهر گفت وگو می کنم. او با بیان این که دریافت تعرفه دارویی از حقوق مسلم داروخانه داران است می گوید: البته بیماران نیز مستحق دریافت خدمات دارویی در داروخانه ها هستند. وی می افزاید: در داروخانه  ما به هنگام تحویل دارو به ویژه داروهایی که عوارض جانبی دارند حتماً نحوه صحیح دارو به بیماران یادآوری می شود حتی وضعیت عمومی سلامتی وی اعم از سابقه فشارخون، دیابت، مشکلات گوارشی و... نیز پرسیده می شود چرا که ممکن است مصرف برخی داروها این موارد را تشدید کند.

ضعف نظارت

نه تنها برخی از داروخانه ها بدون ارائه خدمات و مشاوره های دارویی نسبت به دریافت حق فنی از بیماران اقدام می کنند بلکه تعدادی از داروخانه ها بیشتر از آن چه دولت مصوب کرده است حق فنی را اخذ می کنند. سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب دلیل اصلی وجود این مشکل را «ضعف در نظارت» می داند و می گوید: در قانون برنامه پنجم مصوب شده است که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی نباید در بخش خصوصی فعالیت کنند اما وزارت بهداشت ۲ سال است که این قانون را اجرا نمی کند.دکتر امیرحسین قاضی زاده در گفت وگو با خراسان می افزاید: وقتی ناظر فعالیت می کند طبیعی است که روی نظارتش تاثیر منفی بگذارد.نماینده مردم مشهد با اشاره به این که این مسئله نه تنها در بخش دارو بلکه در حوزه درمان هم وجود دارد، ادامه می دهد: به عنوان مثال وقتی فردی که مسئول ارزیابی یا مسئول صدور پروانه یا مسئول نظارت بر عملکرد داروخانه هاست ولی در حوزه دارو فعالیت می کند و (قانون) را رعایت نمی کند و چشم بر روی مسائل می بندد طبیعی است که سطح نظارتش کاهش پیدا کند.به اعتقاد وی سازمان بازرسی، تعزیرات دیوان عدالت اداری، استانداری ها، کمیسیون بهداشت و درمان و کمیسیون اصل۹۰ مجلس می توانند با ورود به این مسئله در مقابل آن بایستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha