پنجشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 56243

چاقی یكی ازعمده‌ترین معضلات قرن حاضر در حوزه سلامت عمومی به حساب می‌آید كه طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی نرخ میزان چاقی از سال 1980 میلادی در سرتاسر جهان دو برابر شده است.

چاقی معضل جوامع قرن 21

سلامت نیوز : چاقی یكی ازعمده‌ترین معضلات قرن حاضر در حوزه سلامت عمومی به حساب می‌آید كه طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی نرخ میزان چاقی از سال 1980 میلادی در سرتاسر جهان دو برابر شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ سازمان بهداشت جهانی طبق آماری كه در سال 2008 میلادی بدست آورده‌است، نشان می‌دهد بیش از 1.4 میلیارد نفر در جهان كه بین 20 سال و بیشتر داشته‌اند، به اضافه وزن مبتلا بوده‌اند. همچنین 65 درصد از جمعیت جهان در كشورهایی سكونت دارند كه اضافه وزن و چاقی بیشتر از سوء‌ تغذیه قربانی می‌گیرد.

همچنین در آمار دیگری كه در سال 2010 میلادی بدست آمده حاكی از آن است در سال 2010 حدود 40 میلیون كودك زیر پنج سال به اضافه وزن مبتلا بوده‌اند.اضافه وزن و چاقی كه به تجمع بیش از حد چربی در بدن گفته می‌شود و به سلامت فرد آسیب‌ می‌رساند، پنجمین عامل اصلی مرگ و میر در جهان است. سالانه دست‌كم 2.8 میلیون فرد بزرگسال در نتیجه این معضل جان خود را از دست می‌دهند. علاوه بر این، 44 درصد از موارد دیابت، 23 درصد از موارد بیماری‌های قلبی و 41 درصد از موارد سرطان به چاقی و اضافه وزن نسبت داده می‌شود.

در گذشته معضل چاقی مختص جوامع با درآمد بالا بود اما هم‌اكنون این مشكل در كشورهایی با درآمد متوسط و پایین نیز در حال افزایش است. نزدیك به 35 میلیون از كودكان چاق در كشورهای در حال توسعه و هشت میلیون در كشورهای توسعه یافته زندگی می‌كنند.در توضیح علل بروز چاقی می‌توان به عدم تعادل بین كالری‌های سوزانده شده و ذخیره شده اشاره كرد. همچنین مصرف غذاهایی كه سرشار از چربی، نمك و شكر هستند و عدم فعالیت‌های فیزیكی مناسب و كافی از عوامل بروز اضافه وزن هستند.این سازمان در سال 2004 میلادی در اقدامی از تمام دولت‌‌ها در سطوح جهانی، منطقه‌ای و محلی درخواست كرد الگوهای رژیمی و حركتی را به گونه‌ای تغییر دهند تا منجر به روند نزولی معضل چاقی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha