سلامت نیوز: تماس با اشعه X خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنانی که دارای برخی از ژن‌های خاص هستند، افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، تحقیقات جدید حاکی است: زنانی که دچار جهش های ژنی خاص شده اند در مقایسه با زنانی که این جهش های ژنی را داشته اند اما قفسه سینه شان در معرض اشعه X نبوده است، در صورت انجام ماموگرافی قبل از 30 سالگی بیشتر در معرض سرطان سینه قرار می گیرند.

تحقیقاتی روی تقریباً 2000 زن 18سال به بالا در هلند، فرانسه و انگلیس انجام شد. همه این زنان در ژنهای BRCA1 و  BRCA2 دچار جهش شده بودند. مدت‌های مدیدی است که گفته شده این جهش ها در ایجاد سرطان سینه و تخمدان نقش دارند.

گزارش‌های به چاپ رسیده در روز هفتم سپتامبر در BMJ نشان داد: 48 درصد از این زنان گزارش دادند که تا زمان انجام تحقیقات حداقل یک بار در معرض اشعه X بوده اند و 33 درصد از آنها نیز گفتند که قبلاً ماموگرافی داشته اند. سن متوسط این زنان در هنگام ماموگرافی 29 سال بوده است.

بر اساس این گزارش، از سال 2006 تا 2009 ، 43 درصد از این زنان به سرطان سینه دچار شدند.

تماس اشعه  X با سینه یا ماموگرافی بین سن 20 تا 29 سالگی، خطر ابتلا به سرطان سینه را به میزان 43 درصد افزایش داد.

میزان ابتلا به این سرطان در صورتی که این زنان قبل از سن 20 سالگی با اشعه X در تماس بودند، 62 درصد افزایش را نشان داد.

محققان گفتند: مواجهه با اشعه X بین سنین 30 تا 39 سالگی خطر سرطان سینه را افزایش نداده است.

محاسبات انوک پیجپی عضو انستیتو سرطان هلند و همکارانش نشان داد: از هر 100 زن 30 ساله که در ژنهای BRCA1 /BRCA2 خود جهش دارند، 9 نفر تا 40 سالگی به سرطان سینه مبتلا شدند و تعداد مبتلایان در صورتی که قبلا از 30 سالگی، ماموگرافی انجام دهند، 5 برابر بیشتر شد.

محققان گفتند: این نکته را باید با احتیاط بررسی کنیم زیرا تعداد زنان مبتلا به سرطان سینه در این بررسی که قبل از 30 سالگی ماموگرافی داشته اند، بسیار کم بود.

پیجپی و همکارانش پیشنهاد کردند زنانی که دچار جهش BRCA1/BRCA2 شده اند بهتر است برای تصویربرداری از روشهای پرتوافکنی غیریونی مثل MRI استفاده کنند.

مسئولان برخی ازکشورها به زنان توصیه کرده اند تا قبل از 30 سالگی ماموگرافی نداشته باشند.

پیش‌تر گفته می شد که ماموگرافی باید هر دو سال یک بار در زنان 50 تا 74 ساله انجام شود اما متخصصان اخیراً با این عقیده مخالفت کرده و گفتند که این کار ضرورتی ندارد.

زنانی که در دهه 40 زندگی‌شان هستند بیشتر در معرض سرطان سینه هستند از این رو برخی از سازمانه‌ا مثل انجمن سرطان آمریکا همچنان به زنان 40 سال به بالا توصیه می کند تا سالانه یک‌بار ماموگرافی انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha