سلامت نیوز : بنا به آمار سازمان ثبت احوال، رشد طلاق همچنان صعودی است و آمار طلاق هر سال نسبت به سال پیش افزایش می یابد. بررسی آمار طلاق طی ۳سال نشان می دهد که تعداد طلاق های ثبت شده از ۱۲۵هزار و ۷۴۷مورد در سال ۸۸ به ۱۳۷ هزار مورد در سال ۸۹ و به ۱۴۲هزار مورد در سال ۹۰ افزایش یافته است. اما آنچه مهم است این که بنا به گفته مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال نرخ رشد طلاق طی ۳سال اخیر کاهش یافته است، به عبارت دیگر از سرعت رشد آن در این مدت کاسته شده است. بر این اساس بررسی نرخ رشد طلاق که نشان دهنده درصد افزایش طلاق در یکسال نسبت به سال قبل است، حاکی از آن است که نرخ رشد از 13.8 در سال ۸۸ به 9.1 در سال ۸۹ و در نهایت به 4.1 درصد در سال ۹۰ کاهش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ بنابراین بنا به گفته این مسئول اگرچه باز هم طلاق همچنان رشد صعودی دارد اما از سرعت رشد آن کاسته شده است که نشان دهنده موفقیت اجرای برنامه های کاهش و کنترل طلاق در کشور است (جدول ۱و۲) مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به رشد همچنان صعودی آمار طلاق در کشور از کاهش نرخ رشد طلاق در کشور، طی سه سال گذشته خبر داد و گفت: سرعت رشد طلاق کاهش یافته است. علی اکبر محزون با اشاره به رشد کم سابقه نرخ طلاق در سال ۸۸ و رسیدن به رشد 13.8 درصدی در این سال، به خراسان گفت: نرخ رشد طلاق از سال ۸۸ تا پایان سال ۹۰ کاهشی 9.7 درصدی داشته است و براساس آمارهای استخراج شده از وقایع مربوط به طلاق در بانک اطلاعاتی سازمان ثبت احوال، نرخ رشد طلاق در سال ۸۹ به 9.1 درصد و در سال ۹۰ به 4.1 درصد رسیده است که براساس آخرین آمارها، نرخ رشد طلاق طی سه سال گذشته 9.7 درصد کاهش یافته است.

 وی افزود: امیدواریم با اجرای سیاست های پیشگیرانه در این حوزه توسط سازمان های مسئول، شاهد نرخ منفی رشد طلاق در جامعه باشیم و از کاهش تقاضای طلاق در جامعه در مقایسه با تقاضای ازدواج خبر دهیم.وی تصریح کرد: براساس آمارهای موجود در سازمان ثبت احوال، آمار طلاق های ثبت شده در سال ۸۹ از ۱۳۷ هزار مورد به ۱۴۲ هزار مورد در سال ۹۰ افزایش یافته است که با وجود کاهش نرخ رشد طلاق طی سه سال گذشته باز هم قابل تامل و نگران کننده است.وی از پیگیری سازمان ثبت احوال برای درج علت طلاق در سامانه ثبت احوال توسط سردفترداران ازدواج و طلاق خبر داد و اظهار امیدواری کرد با ثبت علت طلاق امکان انجام کار کارشناسی برای پی بردن به اصلی ترین دلایل طلاق در جامعه و برنامه ریزی برای رفع آن فراهم آید.

تقاضای طلاق در کشور نسبت به گذشته کاهش یافته

در همین حال دکتر کاظم نظم ده، رئیس مرکز پیشگیری سازمان بهزیستی از کاهش تقاضای طلاق در کشور خبر داد. به گزارش ایسنا نظم ده، مسائل «جنسی» و «اقتصادی» و «مداخلات» را مهم ترین دلایل مطرح شده از سوی زوج های جوان متقاضی طلاق در مراکز مداخله دانست و گفت: بیش از ۶۰درصد افراد متقاضی طلاق، زوج های جوانی هستند که کمتر از ۱۰سال از زندگی مشترکشان می گذرد.

وی افزود: دلایلی که از سوی متقاضیان مطرح می شود، توسط کارشناسان سازمان بهزیستی بررسی و مشخص شده است که مهم ترین دلیل کارشناسی برای طلاق این زوج ها، بی توجهی به آموزش مهارت های زندگی در مراحل مختلف زندگی و تحکیم خانواده است.رئیس مرکز پیشگیری سازمان بهزیستی در ادامه تاکید کرد: این آموزش ها نه تنها پیش از ازدواج ضروری است بلکه پس از آغاز زندگی مشترک نیز باید ادامه یابد؛ چرا که مهارت های زندگی مشترک و نیازهای زوج ها در دوره جوانی با دوره میانسالی و پیری متفاوت است و هر دوره مولفه ها و مهارت های خاص خود را دارد.

کاهش نرخ طلاق؛ باز خورد فعالیت های پیشگیرانه

حجت الاسلام سیدمحمدی مشاور عالی سازمان بهزیستی کشور نیز با اشاره به درنظرگرفتن تمهیدات پیشگیرانه توسط نهادها و دستگاه های مسئول در امر کاهش طلاق در کشور و بازخورد مثبت اقدامات انجام شده طی سه سال گذشته به خراسان گفت: بحث طلاق چند سالی است که در جوامع علمی و تحقیقاتی کشور و حوزه های تصمیم گیر و تصمیم ساز مسائل اجتماعی مطرح بوده است. موضوعی که در سال ۸۸ با رشد سرسام آور نرخ طلاق بیش از گذشته توجه مسئولان را به خود جلب کرد و باعث شد تا برخی اقدامات ساختاری در کشور انجام شود؛ به عنوان مثال مراکز مداخله در بحران سازمان بهزیستی فعالیت خود را در حوزه طلاق افزایش دادند و حضورشان را در کنار دادگاه های خانواده پررنگ کردند.

ایجاد مراکز مداخله در بحران از دلایل کاهش طلاق

وی تصریح کرد: هماهنگی های انجام شده بین دستگاه قضایی و سازمان بهزیستی برای ارجاع پرونده های طلاق به مراکز کاهش طلاق باعث شد تا تعداد زیادی از پرونده های طلاق به صلح بینجامد. این کارشناس مسائل اجتماعی افزود: راه اندازی معاونت اجتماعی در دستگاه های اجرایی فاقد معاونت اجتماعی و روند رو به رشد کار تحقیقاتی در مراکز علمی و دانشگاهی در حوزه طلاق و علل آن باعث شد نرخ رشد طلاق در طول چند سال گذشته روند کاهشی را طی کند. وی به تاثیرات مثبت رسانه ها اعم از دیداری و شنیداری و مکتوب در کاهش آمار طلاق در جامعه نیز اشاره کرد و اظهار داشت: رسانه ها می توانند با فرهنگ سازی مناسب تاثیر به سزایی در کاهش طلاق در جامعه داشته باشند. وی اظهار امیدواری کرد: با ادامه یافتن اقدامات ساختاری و فرهنگ سازی در سطح جامعه، رشد طلاق در چند سال آینده منفی و از تعداد متقاضیان طلاق در دادگاه های خانواده و طلاق های توافقی کاسته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha