سلامت نیوز : مدرسه رفتن برای بعضی از دانش آموزان هیجان انگیز و لذت بخش است اما برای عده ای با اضطراب و ترس همراه است. ترس از مدرسه بیشتر در کودکان بین ۵ تا ۸ سال دیده می شود و هم چنین کودکان و نوجوانانی که با شروع سال تحصیلی وارد مقطع جدید می شوند، بیشتر دچار اضطراب می شوند. بعضی از کودکان از ترک منزل و دور شدن از مادر هراس دارند و از رفتن به مدرسه امتناع می کنند. با نزدیک شدن مهرماه و شروع سال تحصیلی جدید، درباره این مشکل و راه های رفع آن با دکتر علیرضا اکرمی نژاد متخصص اعصاب و روان پزشک خانواده گفت و گویی داشتیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ وی می گوید: با وجود تلاش والدین، بعضی از فرزندان با مشکلات تحصیلی مواجهند که باید به بررسی علل آن پرداخت. یکی از مشکلات در بین دانش آموزان ترس از مدرسه است. برای رفع این مشکل نیز ابتدا باید علت آن را بررسی کرد. به همین منظور به والدین توصیه می شود که از کودک خود بخواهند تمام اتفاقاتی را که در مدرسه رخ می دهد برای آن ها بازگو کند تا عامل ایجاد این مشکل آشکار شود. همچنین از او بخواهند فهرست مواردی که در مدرسه به آن علاقه دارد، تهیه کند تا مشخص شود چه عاملی باعث ناراحتی کودک می شود.افزون بر این لازم است با دوستان، خواهر، برادر و حتی معلم کودک صحبت شود تا شاید بتوان مشکل کودک را تشخیص داد. وی در پاسخ به این سوال که چگونه می توانیم کودک را برای رفتن به مدرسه ترغیب کنیم و این علاقه را در وی به وجود آوریم، می گوید: باید درباره مدرسه و خاطرات خود صحبت کنید؛ برنامه های خاص مدرسه به عنوان مثال رفتن به اردو را به او یادآوری کنید و از کودک بخواهید که روزهای باقی مانده تا بازگشایی مدارس را در تقویم علامت  بگذارد و از قبل از او قول بگیرید هر چه در مدرسه برایش اتفاق می افتد برای شما شرح دهد.

به او اجازه دهید آنچه دوست دارد مانند عکس حیوانات را جمع آوری کند و به مدرسه ببرد و به دوستان خود نشان دهد. از او بخواهید هر رویداد خاطره انگیز و دوست داشتنی که در مدرسه برایش روی داد، برای شما تعریف کند و از همین اطلاعات برای تشویق کردن او استفاده کنید.کودک را برای ایجاد دوستی با همکلاسان تشویق کنید دوستان مدرسه ای او را به منزل دعوت کنید تا بیشتر با هم آشنا شوند. روز اول مدرسه برای کودکی که به مادر وابسته است و از طرفی عادت به دیر خوابیدن دارد ممکن است بسیار دشوار باشد، زیرا در مدرسه یک سری قوانین وجود دارد که باید به آن عمل کند. به همین دلیل بهتر است روز اول مدرسه والدین کودک را همراهی و در جلسات مدرسه حضور پیدا کنند. نکته دیگری، تشویق کودک برای انجام دادن تکالیف مدرسه از همان روز اول است زیرا به تأخیر انداختن انجام تکالیف باعث اضطراب کودک می شود. وی در بخش دیگری از صحبت هایش به اهمیت تغذیه مناسب کودکان اشاره می کند و می افزاید: صبحانه یکی از مهم ترین وعده های غذایی است که باعث افزایش تمرکز کودک در هنگام فراگیری دروس می شود. گرسنگی در طول روز باعث اضطراب و عصبانیت کودک می شود بنابراین در صورت کمبود وقت یا بی میلی کودک به صرف صبحانه حتماً ساندویچ کوچک برای او تهیه کنید تا بتواند در مدرسه بخورد.دکتر علیرضا اکرمی نژاد می افزاید: در خصوص کودکانی که ترس شدیدی از مدرسه دارند و زیاد گریه می کنند لازم است از متخصص کمک بگیرید.

بعضی از کودکان نیز اضطراب اختلال جدایی دارند؛ این اختلال اغلب در کودکانی مشاهده می شود که در محیط خانواده احساس امنیت نمی کنند. به عنوان مثال کودک این اضطراب را دارد که هنگام بازگشت از مدرسه اعضای خانواده دچار مشکل شده باشند، یا این که والدین خود را نبینند. بنابراین به راحتی از والدین جدا نمی شود. اما در کودکانی که در خانواده های باثبات و در شرایط امن زندگی می کنند، این ترس کمتر است، توصیه ما این است که والدین ارتباط خود را با مدرسه قطع نکنند، زیرا معلمی که به طور روزانه با کودک ارتباط برقرار می کند، می تواند اطلاعات زیادی درباره شرایط کودک به والدین بدهد.از طرفی از آن جا که درسال اول دبستان کودکان روحیه حساسی دارند، سخت گیر بودن معلم ممکن است اثر منفی روی آن ها بگذارد.بنابراین در سال های اولیه نیاز بیشتری به همراهی والدین است. وی همچنین درباره ضرورت برنامه ریزی برای کودکان به منظور انجام تکالیف درس یادآوری می  کند. دانستن این نکته ضروری است که نمی توان برای همه کودکان برنامه یکسانی در نظر گرفت. بعضی از کودکان دوست دارند بعد از برگشتن از مدرسه به بازی بپردازند اما عده ای ترجیح می دهند ابتدا تکالیف مدرسه را انجام دهند و بعد از آن بازی کنند.به همین دلیل باید با توجه به روحیات کودک برای وی برنامه ریزی کرد. برخی از کودکان احساس مسئولیت بالایی دارند؛ از این رو می توان تنها با صحبت کردن زمان انجام دادن تکالیف آن ها را تعیین کرد اما کودکانی هم هستند که در سال های اول باید همیشه بر نحوه انجام دادن تکالیف آن ها نظارت کرد. در ابتدا نظارت و کمک بیشتری لازم است اما با مرور زمان بهتر است کمک های والدین قطع شود تا کودک مستقل عمل کند.

بعضی مواقع پیش می آید که کودک بدون کمک والدین انگیزه ای برای انجام دادن تکالیف خود ندارد. بنابراین بهتر است زمان مشخصی برای انجام دادن تکالیف معین شود. همچنین بهتر است مکان خاصی را برای انجام دادن تکالیف کودک در نظر بگیرید؛ مکان آرام بانورکافی و به دور از رفت وآمد که باعث حواس پرتی او نشود، به استقلال او احترام بگذارید، به عنوان مثال یک طبقه از کتابخانه را به کتاب های او اختصاص دهید.روی نحوه درس خواندن او نظارت داشته باشید. اگر از انجام دادن تکلیف طفره می رود، به او کمک کنید تا این مشکل رفع شود.در صورت نیاز برنامه درسی او را بر حسب شرایط تغییر دهید. گاه دیده می شود کودکان از ترس رفتن به مدرسه، خود را به مریضی می زنند.در چنین شرایطی بررسی کنید که آیا کودک راست می گوید یا خیر؛ البته حتی اگر راست هم نگفته باشد، رفتار شما باید به گونه ای باشد که گویی راست گفته است. او که خود را به مریضی زده است دیگر اجازه بازی ندارد و باید استراحت کند. این امر باعث می شود تا روز بعد این کار راتکرار نکند. این متخصص با اشاره به نزدیک شدن مهرماه و سال تحصیلی جدید، بر ضرورت آماده کردن کودکان برای رفتن به مدرسه اشاره می کند و می افزاید: تصویر غیرواقع بینانه ای از مدرسه در ذهن کودکان ایجاد نکنید؛ تصویری مانند این که مدرسه یک بهشت سرسبز است که بچه ها در آن تنها به بازی کردن می پردازند.

زیرا همان روز اول کودک با دیدن برخی از دانش آموزانی که در حال گریه کردن هستند و از مادرشان جدا نمی شوند، متوجه می شود آن تصویری که ما در ذهن او از مدرسه ساخته ایم، واقعیت ندارد. قبل از شروع مدرسه اگر امکان دارد، او را برای آشنایی بیشتر با محیط به مدرسه ببرید، او را با معلم آشنا کنید تا تصویر درستی از مدرسه داشته باشد. برخی متخصصان معتقدند یک سال قبل از رسیدن کودک به سنی که باید به مدرسه برود، باید او را به مهدکودک و پیش دبستانی برد تا از لحاظ روحی آماده شود و راحت تر وارد اجتماع شود. برای آشنایی کودک با مدرسه، او را زمانی که زنگ تفریح است یا دانش آموزان تعطیل می شوند و پر از شور و شوق اند، به مدرسه ببرید.نکته مفید دیگر این است که قبل از شروع مدرسه هر بار اطلاعات کمی درباره مدرسه در اختیار او بگذارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha