پژوهشگران علوم پزشکی در دانشگاه کپنهاگ دانمارک می گویند طی تحقیقات خود دریافتند: مسکن های رایج نظیر ایپوپروفن خطر مرگ یا ابتلا به یک حمله قلبی جدید را در کسانی که از حمله ای قلبی در گذشته جان به در برده بودند، افزایش می دهد.

سلامت نیوز: پژوهشگران علوم پزشکی در دانشگاه کپنهاگ دانمارک می گویند طی تحقیقات خود دریافتند: مسکن های رایج نظیر ایپوپروفن خطر مرگ یا ابتلا به یک حمله قلبی جدید را در کسانی که از حمله ای قلبی در گذشته جان به در برده بودند، افزایش می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت پزشکان بدون مرز ،  محققین می گویند کسانی که سابقه سکته قلبی دارند و دست به مصرف داروهای مسکن همچون ایبوپروفن می زنند بیشتر در معرض خطر سکته دوم قرار می گیرند.

نتایج آزمایش روی ۸۴ هزار دانمارکی که از سکته اول جان سالم به در برده اند نشان میدهند اگر میزان مصرف این مسکن ها زیاد و یا برای مدت طولانی باشد می توند که ریسک سکته را تا حد زیا دی بالا ببرد.

البته به گفته آن ماری شرنینگ از دانشگاه کپنهاگ مصرف حدود ۱۶۰۰ میلی گرم از این دارو درعرض هفت روز خطری نخواهد داشت اما افزودن به این میزان عوارض جبران ناپذیری خواهد داشت.

مصرف این گونه مسکن ها در بین بیماران قلبی امری شایع است و کسانی که بیش از این مقدار استفاده کنند میتوانند تا ۵۰ درصد میزان ریسک سکته را بالا ببرند.

تحقیقات درگذشته نشان داده بود که مسکن ها با افزایش خطر ابتلا به حملات قلبی یا سکته های مغزی در صورت مصرف بالای آن برای مدتی طولانی در ارتباط است.

این تحقیقات جدید از نزدیک به یکصد هزار فرد بالای ۳۰ سال صورت گرفت که دچار اولین حمله قلبی در سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ میلادی شده بودند.

این تحقیقات نشان داد: آن دسته از این افراد که داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی NSAID را بعد از حمله قلبی مصرف کرده بودند؛ با افزایش خطر مرگ به هر علت به میزان ۵۹ درصد بعد از گذشت یک سال از سکته قلبی و ۶۳ درصد بعد از گذشت پنج سال از سکته قلبی روبه رو بودند.

بر اساس این تحقیقات، خطر ابتلا به حمله دوم قلبی یا مرگ ناشی از بیماری قبلی نیز به میزان ۳۰ درصد بعد از اولین سال و ۴۱ درصد بعد از گذشت پنچ سال، افزایش یافت.

مسکن ها دارای دو نوع مختلف شامل استامینوفن از قبیل پانادول و تایلنول و داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی NSAID مثل ایبوپروفن، آسپیرین و ناپروکسن هستند که هر دو نوع این مسکن ها، درد را کاهش و تب را پایین می آورند.

سازمان غذا و داروی آمریکا هشدار می دهد که مصرف بیش از حد NSAIDها ممکن است احتمال حملات قلبی و سکته های مغزی کشنده را افزایش دهد و همچنین باعث ایجاد زخم های گوارشی یا خونریزی شدید معده و روده شود.

هنوز دقیقا مشخص نیست چرا این داروهای مسکن شانس سکته را افزایش می دهند اما گفته می شود شانس تشکیل لخته خون بیشتر شده و فشار خون هم افزایش پیدا می کند.

به همین خاطر شرنینگ معتقد است با توجه به اینکه مصرف مسکن ها برای بیماران قلبی اجتناب ناپذیر است بیمارستان ها باید داروهایی را که میزان فشار خون را پایین می آورد راهم برای این دسته از بیماران تجویز کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha