شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۴

واقعیت این است که در جامعه ایران هم با توجه به شرایط نامناسب کنونی استرس و نگرانی رو به افزایش است و هر روز بیش از گذشته شاهد افزایش خشونت و کاهش رفتارهای انتخابی و کنترل‌شده افراد باشیم.

سایه آسیب‌های اجتماعی بر قتل غیرعمد
سلامت نیوز : رشد قتل‌های ناخواسته در جامعه احتمالا با افزایش سایر آسیب‌های و مسائل اجتماعی نظیر بیکاری، استفاده از مواد روان‌گردان و استرس در جامعه همبستگی مثبت دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ چند وقت پیش معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی اعلام کرد که ۶۰ درصد قتل‌های انجام شده در سال ۱۳۹۰، بدون قصد قبلی بوده است. سرهنگ هادی مصطفایی گفته که این قتل‌ها در حالت خشم و عصبانیت یا شرایط ناخواسته رخ داده است.

افزایش بیکاری و ازدیاد خشونت
برخی کارشناسان اجتماعی معتقدند که این آمار نشان می‌دهد، مساله خشونت در ایران از حد یک مساله اجتماعی عبور کرده و به یک آسیب اجتماعی مبدل شده است.
یکی از علت‌هایی که برای این آسیب قابل تصور است، وضعیت نامناسب اقتصادی و فشارهای ساختاری بر روی افراد جامعه است. به گفته کارشناسان مشکل اصلی اقتصاد ایران بیکاری است و در حال حاضر به دلیل پایین بودن سرمایه‌گذاری در بخش تولید، میزان اشتغال زایی در کشور پایین است. برخی کارشناسان نرخ بیکاری جوانان در گروه سنی ۱۷ تا ۳۰ سال را ۳۰ درصد برآورد می‌‌کنند و به گفته کارشناسان اجتماعی در این محدوده سنی فرد مستعد آن است که ناکامی‌های پی در پی خود را به صورت خشونت بروز دهد.

توهم زایی مواد روان گردان
از طرف به نظر می‌رسد آسیب افزایش قتل‌های ناخواسته با افزایش برخی آسیب‌های دیگر همبستگی دارد. آنگونه که مراکز رسمی از جمله سازمان مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده است، استفاده از مواد روان‌گردان در بین جوانان در حال افزایش است و این مواد باعث بسیاری از قتل‌های ناخواسته می‌شود. گفته می‌شود بیش از 10 میلیون نفر از ایرانی‌ها به طور مستقیم با معضل اعتیاد دست به گریبان هستند و در هفت سال گذشته با ورود مواد مخدر صنعتی، الگوی مصرف مواد نیز در جامعه تغییر کرده است، به طوری‌که از مصرف مواد سنتی مانند تریاک، شیره و حشیش به مصرف مواد صنعتی مانند هروئین، کراک و شیشه و همچنین طریقه مصرف از تدخین و خوراکی به تزریقی گرایش پیدا کرده است.

فراغت بی فراغت
در عین حال کارشناسان معتقدند نبود برنامه‌ریزی کلان برای اوقات فراغت در کشور و به اصطلاح تنفس روانی برای افراد جامعه، باعث کاهش قدرت کنترل افراد بر رفتارشان می‌شود، به گونه‌ای که ممکن است بر اثر یک حادثه و بدون برنامه قبلی دست به جنایت بزنند.بر اساس تحقیقات پژوهشی سازمان‌های ذیربط علی‌رغم گستردگی جمعیت جوانان کشور و تنوع تقاضاها، امکانات اوقات فراغت تنها پاسخگوی 20 درصد تقاضای جوانان است. این امر باعث شده علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته، 80 درصد جوانان و دانش‌آموزان از نحوه گذراندن اوقات فراغت خود راضی نباشند. در این بین 71 درصد جوانان معتقدند که اوقات فراغت آنها به بطالت می‌گذرد.

سلاح سرد در دست همه
سهولت استفاده از سلاح سرد در جامعه نیز یکی از عللی است که می‌تواند در افزایش قتل‌های ناخواسته تاثیر داشته باشد. طبق آمار نیروی انتظامی در سال 90 بیش از 44 درصد قتل‌ها با سلاح سرد انجام شده که این آمار برای شهر تهران 66 درصد است. همچنین طبق گزارش سازمان پزشکی قانونی در چهار ماه نخست سال گذشته 317  قتل و سال قبل‌تر 401 مورد از قتل‌ها با سلاح سرد انجام شده بود که آمار نسبتا بالایی است و می‌تواند مؤید این نکته باشد که نبود قانون سخت‌گیرانه برای حمل سلاح سرد می‌تواند نزاع‌های کوچک را به قتل‌های بزرگ تبدیل کند.


کارشناسان می‌گویند افزایش استرس در کاهش کنترل رفتار افراد جامعه و در نتیجه  قتل‌های ناخواسته هم می‌تواند مؤثر باشد. آنها می‌گویند که استرس در سطح جهانی در حال بالا رفتن است، شرایطی که پیامد پیشرفت تمدن بشری است و زندگی انسان‌ها را هر روز پیچیده‌تر می‌کند. واقعیت این است که در جامعه ایران هم با توجه به شرایط نامناسب کنونی استرس و نگرانی رو به افزایش است. در عین حال مردم آمادگی لازم را برای تحمل این استرس‌ها ندارند و خلاء آموزش‌های مناسب در مقابله با فشارهای روانی باعث شده که هر روز بیش از گذشته شاهد افزایش خشونت و کاهش رفتارهای انتخابی و کنترل شده افراد باشیم. به هرحال آن چه مسلم است حل این آسیب اجتماعی یعنی قتل‌های ناخواسته و غیرعمد در گرو کنترل عوامل به وجود آورنده آن است و این کنترل هم نیازمند یک طرح کلان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha