شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 56330

ارتقای خدمات درمانی و بهداشتی، حمایت در برابر حوادث و بیماری‌ها و حفظ سلامت آنها از طریق خدمات بهداشتی مورد نیاز برای بیمه‌شدگان اصلی و تبعی از جمله مهمترین برنامه‌هایی بود كه مدیریت وقت سازمان تأمین اجتماعی آن را دنبال می‌كرد.

تأمین اجتماعی درمسیرعدالت بیمه ای
سلامت نیوز : نگاهی به برنامه‌ها و سیاست‌های اجرا شده سازمان تأمین اجتماعی در یك‌سال گذشته نشانگر آن است كه این سازمان بزرگ بیمه‌ای همسو با سیاست‌های كلان دولت در بخش رفاه اجتماعی در راستای تعمیم و گسترش انواع بیمه‌های اجتماعی برای حمایت از نیروهای شاغل، بهبود وضعیت اقتصادی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش و تأمین منابع مالی و بهره‌برداری از ذخایر و درآمدهای به وجود آمده براساس قوانین و مقررات خاص خود فراتر از برنامه‌های پیش‌بینی شده اقدام كرده و در این زمینه به موفقیت‌های چشمگیر و درخشانی در بخش‌های بیمه‌ای و درمانی دست یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ به اعتقاد برخی از كارشناسان و فعالان بیمه‌ای حجم فعالیت‌ها و میزان كارآیی مجموعه بزرگ سازمان تأمین اجتماعی برای افراد تحت پوشش بویژه در نیمه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه چنان گسترده و روبه‌رشد بوده كه كارنامه پرافتخار و دستاورد درخشانی را برای دولت دهم در عرصه خدمت‌رسانی به مردم رقم زده است. آنها بر این باورند كه این اقدامات حاصل اصلاحات و تغییرات اساسی در ساختار، برنامه‌ریزی، بهره‌گیری از توان و دانش نیروی انسانی همراه با حمایت كامل دولت از برنامه‌ها و سیاست‌های مدیریت جدید این نهاد عمومی غیردولتی است كه به طور قطع تداوم و استمرار این وضعیت سازمان تأمین اجتماعی را در اجرایی شدن اهداف و برنامه‌های كوتاه مدت و بلندمدتش برای تحقق بخشیدن اصل 29 قانون اساسی و بسط و گسترش عدالت اجتماعی در جامعه به مقصد خواهد رساند. در گزارش ذیل نخست مروری كوتاه بر فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده سازمان تأمین اجتماعی در سال 90 خواهیم داشت و سپس مهمترین اقدامات و خدمات انجام گرفته این سازمان در نیمه اول سال جاری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

گسترش خدمات درمانی
ارتقای خدمات درمانی و بهداشتی، حمایت در برابر حوادث و بیماری‌ها و حفظ سلامت آنها از طریق خدمات بهداشتی مورد نیاز برای بیمه‌شدگان اصلی و تبعی از جمله مهمترین برنامه‌هایی بود كه مدیریت وقت سازمان تأمین اجتماعی آن را دنبال می‌كرد. این برنامه‌ها در حالی اجرا می‌شد كه ماهیت و ساختار سازمان تأمین اجتماعی بیمه‌ای و اقتصادی بوده و بیش از آن كه به این بخش از فعالیت‌های سازمان پرداخته شود به دلیل تخصص رحمت‌الله حافظی مدیرعامل وقت صندوق تأمین اجتماعی در رشته تخصصی طب فیزیكی و توانبخشی حوزه درمان بیشتر مورد توجه قرار گرفت كه اجرای طرح پزشك امین نمونه‌ای از این برنامه‌هاست. البته در این حوزه سازمان تأمین اجتماعی به علت عدم پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و مراكز درمانی دولتی و خصوصی طرف قرارداد با وزارت بهداشت و درمان دچار چالش و اختلافاتی شد كه مدتی همین امر مشكلاتی را برای ذینفعان این سازمان ایجاد كرد. ناگفته نماند در نیمه دوم سال گذشته در بخش بیمه‌ای نیز می‌توان به اقداماتی همچون ساماندهی سوابق بیمه‌شدگان و برپایی نظام نوین اطلاعات، گسترش پوشش بیمه‌ای از طریق اجرای ماده 7 قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، ارائه خدمات بیمه‌ای به صورت الكترونیك و راه‌اندازی اپراتور سوم تلفن همراه كشور با توزیع سیم‌كارت‌های نسل سوم تحت عنوان رایتل اشاره كرد.

تغییر مدیریت بزرگ‌ترین صندوق بیمه‌ای
در آخرین روزهای اسفند سال گذشته با تصمیم وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی، مدیریت سازمان تأمین اجتماعی دستخوش تغییر و تحولاتی شد و مسئولیت بزرگ‌ترین صندوق بیمه‌ای كشور به سعید مرتضوی دادستان پیشین تهران سپرده شد. این انتصاب اگرچه مورد مخالفت تعداد معدودی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت اما در مقابل با حمایت و استقبال شركای اجتماعی سازمان همچون تشكل‌های كارگری، كارفرمایی و بازنشستگی كشور مواجه شد و در نهایت با حمایت كامل دولت از این انتصاب اصلاحات و تغییرات اساسی در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و اقتصادی سازمان تأمین اجتماعی به شكل رسمی از ابتدای سال 91 آغاز شد. به طوری كه سعید مرتضوی در بدو ورود با تأكید بر اجرای عدالت اجتماعی در جامعه، دیدگاه‌ها و نظرات خود درخصوص سازمان تأمین اجتماعی را اینچنین بیان می‌كند: «یكی از مهمترین بحث‌های كلیدی و اساسی كه از دیرباز تاكنون ذهن برنامه‌ریزان، اقتصاددانان، سیاستمداران، حقوقدانان و سایر متصدیان امور عمومی را به خود معطوف داشته فراهم‌سازی رفاه عمومی و تأمین اجتماعی برای تمام شهروندان است و تأمین اجتماعی یكی از اساسی‌ترین پیش‌نیازهای توسعه در جوامع مختلف بوده و همواره در سرلوحه كار دولت‌ها و آرزوی آحاد مختلف مردم قرار داشته است.»

وی در ادامه درخصوص اهداف كلی و اصول اساسی در برنامه‌ریزی جهت سامان دادن امور سازمان تأمین اجتماعی با در نظر گرفتن سه ركن بیمه شده، كارفرما و دولت و با رویكرد سه‌جانبه‌گرایی در اجرای دقیق و كامل مفاد قانون اظهار می‌دارد: تلاش در جهت ایجاد آرامش خاطر برای افراد تحت‌پوشش تأمین اجتماعی و خانواده آنان، كمك به تأمین سطح معاش متناسب و تضمین آن برای تمامی كاركنان و اعضای سازمان تأمین اجتماعی، برنامه‌ریزی جهت بالا بردن بهره‌وری و كاهش ضایعات از طریق تعلق خاطر و رضایت شغلی، كمك به ایجاد تفاهم بین كارگران و كارفرمایان در روابط آنان و كمك به بهبود تولید در كشور، تلاش در جهت تأمین زندگی افراد و نیروی كار در دوران بازنشستگی و یا از كارافتادگی، تأمین نیازهای سلامت و درمان افراد تحت پوشش سازمان و برقراری حمایت‌های تأمین اجتماعی برای افراد و گروه‌های آسیب‌پذیر و آسیب‌دیده جامعه، همچنین دقت در اجرای اصولی چون اصل تعادل در منابع و مصارف، اصل عدالت بیمه‌ای، اصل انسجام و تمركز امور بیمه‌ای، اصل استقلال اداری و مالی، اصل حفظ ارزش منابع و حفظ قدرت خرید بازنشستگان و مستمری‌بگیران براساس ماده 96 قانون تأمین اجتماعی از همین اهدف كلی نشأت می‌گیرد.

به اعتقاد كارشناسان، متخصصان و مدیران سازمان تأمین اجتماعی، شش ماهه اول سال 91 برای این سازمان بزرگ بیمه‌ای با موفقیت‌ها و خدمات بزرگی همراه بوده است كه این دستاوردها بدون حمایت دولت دهم و تعامل همه‌جانبه همه شركای اجتماعی و مهمتر از آن جدیت، توانمندی، پیگیری و تلاش بی‌وقفه ریاست سازمان و تمامی كاركنان سازمان تأمین اجتماعی امكانپذیر و محقق نمی‌شد و با ثبات و پایداری و آرامش حاكم بر فضای بزرگترین بنگاه خدماتی و اقتصادی كشور است كه می‌توان به اهداف راهبری در چارچوب برنامه استراتژیك سازمان و تأمین رضایت مخاطبان درونی و برونی این نهاد بزرگ اجتماعی دست یافت. در ذیل اشاره به فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان تأمین اجتماعی بویژه در شش ماهه اول معیار و ملاك خوبی برای ارزیابی و قضاوت بیمه‌شدگان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران و كارفرمایان و سایر گروه‌های اجتماعی خواهد بود.

1- پرداخت مطالبات مراكز درمانی طرف قرارداد تا قبل از تصدی سعید مرتضوی بر سازمان تأمین اجتماعی: تأخیر در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، داروخانه‌ها و مراكز درمانی بخش دولتی و خصوصی به عنوان چالش اساسی این سازمان مشكلات فراوانی را در امر خدمت‌رسانی و ارائه خدمات درمانی به ذینفعان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی ایجاد كرده بود تا جایی كه برخی از بیمارستان‌ها همكاری و ارائه خدمات خود را به دارندگان دفترچه‌های تأمین اجتماعی قطع كرده بودند اما با انتصاب سعید مرتضوی به ریاست این سازمان در نخستین اقدام با تأمین هزار و 200 میلیارد تومان مطالبات معوقه سال 90 تمامی بیمارستان‌ها و مراكز درمانی پرداخت و مشكلات به وجود آمده درخصوص همكاری مراكز درمانی و بهداشتی حل و فصل شد.

2- افزایش 18 درصدی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران: افزایش حقوق متناسب با نرخ تورم و بهبود وضعیت معیشتی از جمله مطالبات بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی از ریاست جدید سازمان بود. آنها معتقدند متأسفانه در دوره‌های گذشته آن گونه كه باید سطح درآمد و حقوق‌شان افزایش نیافته و همین امر به لحاظ اقتصادی، گذراندن زندگی و امور جاری را برای آنان سخت و دشوار كرده بود لذا با ارتقای حقوق می‌توان این شرایط را برای بازنشستگان فراهم كرد تا بتوانند مشكلات معیشتی خود را مرتفع كنند. با طرح این موضوع و پس از بررسی همه‌جانبه درخصوص افزایش حقوق بازنشستگان برای ریاست سازمان تأمین اجتماعی و هیأت مدیره آن، این جمع‌بندی حاصل شد كه با هدف متحول كردن و ساماندهی دریافتی بازنشستگان براساس مواد 96 و 111 قانون تأمین اجتماعی، حقوق این افراد در سال 91 به میزان 18 درصد افزایش یابد. همچنین مقرر شد به منظور ترمیم حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی افزایش مستمری هیچ یك از افراد تحت پوشش سازمان كمتر از 100 هزار تومان نشود. این اقدام با استقبال و رضایتمندی بازنشستگان روبه‌رو شد و بسیاری از این افراد افزایش 18 درصدی را ناشی از پیگیری ریاست سازمان و حمایت دولت از برنامه‌های وی اعلام كردند.

3- اختصاص 35 هزارمیلیارد تومان سهام به سازمان تأمین اجتماعی
اواخر اسفندماه سال گذشته دولت در اقدامی بی‌سابقه و ارزنده با هدف حمایت از سازمان تأمین اجتماعی و تسویه كامل تعهدات خود 35 هزار میلیارد تومان سهام 22 شركت، بانك و هتل را به این سازمان بیمه‌گر اختصاص داد كه به اعتقاد كارشناسان بیمه‌ای با این حركت دولت مطالبات انباشته شده از سال 54 سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شد تا این سازمان بتواند در راستای مأموریت‌ها و وظایف خود در بخش‌های بیمه‌ای و اقتصادی ایفای نقش كند. همچنین از دیگر آثار مهم این تصمیم بزرگ دولت جلوگیری از بحران‌های مالی اجتماعی در سازمان تأمین اجتماعی بود تا مسئولان این نهاد عمومی غیردولتی در ارائه خدمات مطلوب و درخور شأن به بیمه‌شدگان و دیگر افراد تحت پوشش بتوانند با اطمینان خاطر و برخورداری از پشتوانه اقتصادی تكالیف محوله شده را به نحو احسن انجام دهند.

4- جذب نخبگان در بخش‌های مدیریتی شستا
یكی دیگر از اقدامات بدیع و جدید ریاست سازمان تأمین اجتماعی با هدف شكستن حلقه انحصار در بخش‌های مدیریتی شستا (شركت سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی) به‌كارگیری و جذب نیروهای متخصص، متعهد و استفاده از نخبگان كشور در جهت نوسازی نیروی انسانی و ارتقای كیفیت مدیریت‌های شركت‌های تخصصی سازمان تأمین اجتماعی و ایجاد بانك اطلاعات مدیران تخصصی تأمین اجتماعی بود، به‌طوری كه بر‌اساس موافقت هیأت مدیره و تأیید ریاست سازمان تأمین اجتماعی قرار است 200 نفر برای مشاغل مدیریتی در بزرگترین بنگاه اقتصادی كشور و شركت‌های تابعه آن جذب شوند كه به اعتقاد برخی از صاحبنظران اقتصادی، این اقدام مثبت باعث افزایش كارایی و بازدهی شركت‌های شستا خواهد شد و از سوی دیگر، حضور نیروهای نخبه و توانمند در بدنه مدیریت‌‌های شركت‌های تابعه شستا و بهره‌گیری از توان، دانش و خرد جمعی در تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌های این بنگاه بزرگ اقتصادی می‌تواند آثار مثبت همراه با تحول و پیشرفت را به دنبال داشته باشد.

5- عرضه هفت داروی جدید ونوتركیب در حوزه درمان
سازمان تأمین اجتماعی در راستای تعهدات قانونی خود در حوزه درمان به دو طریق درمان مستقیم و غیرمستقیم به بیمه شدگان و جامعه هدف ارائه خدمات می‌كند. از فعالیت‌های شاخص بخش درمان مستقیم سازمان خدماتی است كه از طریق بیمارستان‌های تخصصی و فوق‌تخصصی میلاد و دیگر بیمارستان‌های تابعه در اختیار بیمه‌شدگان قرار می‌گیرد و در بخش درمان غیرمستقیم به صورت خرید خدمات تشخیصی و درمانی از مؤسسات دولتی و خصوصی به بیمه‌شدگان خدمات درمانی ارائه می‌شود. در مجموع این سازمان با داشتن 30میلیون نفر بیمه شده و داشتن بیش از 47 مركز درمانی شامل بیمارستان، دی‌كلینیك و درمانگاه و بالغ بر 35 هزار نفر كادر درمانی به عنوان دومین تولیدكننده درمان پس از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی است. همچنین آخرین گزارش‌ها از حوزه درمان تأمین اجتماعی حكایت از آن دارد محققان، دانشمندان و پژوهشگران سازمان تأمین اجتماعی با كشف فرآورده‌های علمی جدید و انجام تحقیقات و تولید داروهای جدید با حمایت دولت موفق شدند 7 داروی جدید نوتركیب برای بیماری‌های سخت و صعب‌العلاج را به بازار سلامت كشور عرضه كنند. این دستاورد بزرگ به همت و مدیریت مسئولان حوزه درمان تأمین اجتماعی در سال تولید ملی و حمایت از كار و سرمایه ایرانی حاصل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha