سلامت نیوز :رییس انجمن علمی آترواسكروز ایران از ورود تكنولوژی جدید استفاده از استنت‌های دارویی جذب شونده برای درمان انسداد رگ‌های قلبی طی دو تا سه ماه آینده به كشور، خبر داد و گفت: استنت‌های جدید علاوه بر آن كه دارو را در محل آزاد می‌كنند، پس از سه ماه تا دو سال به تدریج جذب می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دكتر مسعود قاسمی در نشست خبری كه به مناسبت برگزاری چهاردهمین كنگره تازه‌های قلب و عروق ترتیب داده شده بود با بیان اینكه روش‌های نوین در درمان بیماری‌های متداول قلب و عروق برای متخصصان شركت‌كننده در این همایش ارائه خواهد شد، اظهار كرد: تعویض دریچه‌های قلبی بدون جراحی باز، از جمله این روش است.

وی ادامه داد: در تكنولوژی تعویض دریچه‌های قلبی بدون باز كردن جداره قفسه سینه، دریچه از طریق كشاله ران وارد شده و در محل مورد نظر تعبیه می‌شود.رییس انجمن علمی آترواسكروز ایران با بیان اینكه علاوه بر تعویض دریچه‌های قلبی بدون كمك جراحی، ترمیم دریچه میترال نیز از جمله جدیدترین روش‌هایی است كه در دنیا و در حال حاضر به كار گرفته می‌شود، گفت: البته در رفع تنگی دریچه میترال از جمله موفق‌ترین كشورهای دنیا هستیم كه بیش از یك دهه این عمل را در كشور برای بیماران خود انجام می‌دهیم.

قاسمی همچنین با اشاره به روش‌های نوین درمان بیماری‌های دریچه آئورت، اظهار كرد: برای تعویض دریچه آئورت، دو تكنیك مورد استفاده قرار می‌گیرد كه در تكنیك اول دریچه را بر روی بالن سوار كرده، بالن جمع شده را از طریق شریان‌های كشاله‌ ران عبور داده و در محل قرار می‌دهند. با باز شدن بالن، دریچه نیز به روش خاصی تعبیه می‌شود.وی افزود: در تكنیك جدیدتری كه مورد استفاده قرار می‌گیرد، دیگر از بالن استفاده نمی‌شود، بلكه وسیله جدیدی شبیه به استنت را از شریان‌های پا عبور می‌دهند و دریچه را به كمك آن در محل كار می‌گذارند.

رییس چهاردهمین كنگره علمی تازه‌های قلب و عروق ایران ضمن تاكید بر اینكه ورود روش‌های جدید درمان به معنای عدم استفاده از روش‌های پیشین نیست، اظهار كرد: اغلب روش‌های جدید امر درمان را برای بیمارانی كه به روش‌های قدیمی‌تر پاسخ نمی‌دهند، آسان می‌كند و لزوما به معنای جایگزینی روش‌های پیشین نیست.قاسمی همچنین به تكنیك آنژیوپلاستی با استنت‌های دارویی اشاره كرد و گفت: اكنون بهترین استنت‌ها كه در درمان گرفتگی‌های عروقی و به منظور رفع انسداد رگ‌های قلبی به كار گرفته می‌شوند و بالاترین آمار مصرف را دارند، استنت‌های دارویی هستند.

وی از ورود استنت‌های دارویی جدید جذب شونده برای درمان انسداد رگ‌های قلبی خبر داد و گفت: استنت‌های جدید علاوه بر آنكه دارو را در محل آزاد می‌كنند، پس از سه ماه تا دو سال به تدریج جذب می‌شوند.این فلوشیپ آنژیوپلاستی افزود: جنس این استنت‌ها از اسید لاكتیك بوده و برای بدن شناخته شده است. در حال حاضر چند مركز دنیا تحقیقاتی در خصوص استنت‌های جدید انجام داده و آن را مورد استفاده قرار داده‌اند. امید است طی دو تا سه ماه آینده تكنولوژی استفاده از این نوع استنت‌ها نیز وارد ایران شده تا بتوانیم از آن در درمان برخی بیماران كمك بگیریم.

قاسمی همچنین به تحقیقات گسترده انجام شده در خصوص استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماران مبتلا به آنفاركتوس حاد اشاره كرد و گفت: از حدود پنج سال پیش تحقیقاتی را در خصوص استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان بیمارانی كه مبتلا به آنفاركتوس حاد شده و مدت زمان زیادی از زمان سكته آنها می‌گذرد، آغاز كرده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین تحقیقاتی را در خصوص درمان نارسایی‌های عضله قلب به كمك سلول‌های بنیادی در حال انجام است. شاید بتوان در آینده نزدیك و با كامل شدن تحقیقات سلول‌های بنیادی را برای بیماران كاردیومیوپات كه اغلب جوان هستند و در انتظار پیوند قلب به سر می‌برند، به كار برد. به گونه‌ای كه زمان انجام پیوندشان به قدری عقب بیفتد و یا دیگر نیازی به انجام پیوند قلب نداشته باشند.

رییس انجمن علمی آترواسكروز ایران با بیان اینكه نتایج استفاده از سلول‌های بنیادی برای مبتلایان به آنفاركتوس حاد قلبی خوب بوده است، اظهار كرد: البته نمی‌توان از این روش توقع معجزه داشت.قاسمی در ادامه به انجام تحقیقاتی در خصوص درمان بیماران مبتلا به سكته مغزی و افرادی كه دچار نارسایی‌های جنسی به دنبال اختلال خون‌رسانی در ارگان‌های تناسلی شده‌اند، اشاره و اظهار كرد: تكنیك به كار گرفته شده شبیه به درمان بیماری‌های قلبی و سلول‌های بنیادی است، اما محل تزریق این سلول‌ها تفاوت دارد.

به گفته رییس چهاردهمین كنگره علمی تازه‌های قلب و عروق، بخشی از دستاوردهای نوین حوزه قلب و عروق كه به آنها اشاره شد، در خلال روزهای برگزاری كنگره مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.وی در پایان درباره علت شیوع بیماری‌های قلبی عروقی در كشور،‌ اظهار كرد: علاوه بر اینكه جمعیت افزایش یافته و رو به گسترش است، طی یك دهه اخیر نیز امكانات تشخیصی پیشرفت داشته، روند سطح بیماری‌ها بهبود یافته و میزان آگاهی‌های اجتماعی و عمومی نسبت به مراجعه زودهنگام به پزشك بالا رفته است. البته نمی‌توان شیوه‌های غلط تغذیه و زندگی را نیز در شیوع بیماری‌های قلبی نادیده گرفت. باید توجه داشت كه پیشگیری از بروز بیماری‌ها از دوران كودكی و از خانواده آغاز می‌شود.چهاردهمین كنگره سالانه تازه‌های قلب و عروق از تاریخ 28 تا 31 شهریور ماه سال جاری و در محل همایش‌های پژوهشگاه نیرو برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha