کاهش بینایی بدون درد و التهاب و دیدن هاله های رنگی در اطراف اجسام نورانی از علائم ابتلا به آب مروارید به شمار می رود .

کاهش بینایی بدون درد و التهاب از علائم ابتلا به آب مروارید
سلامت نیوز : بر اساس مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد به از بین رفتن شفافیت و كدر شدن عدسی چشم انسان، آب مروارید و در اصطلاح علمی آن كاتاراكت گفته می شود و با افزایش سن احتمال ابتلا به این بیماری افزایش می یابد. دوبینی یك چشمی، تغییر در درك رنگها، دیدن نقاط ثابت تاریك از دیگر علائم این بیماری به شمار می رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ؛ آب مروارید می تواند مادر زادی یا اكتسابی باشد. آب مروارید مادر زادی می تواند ناشی از عفونت های حین حاملگی مثل سرخجه، برخی بیماریهای مادر مثل دیابت یا مصرف دارو در دوران بارداری باشد. علل اكتسابی آب مروارید شامل ضربه به چشم، صدمات چشمی با مواد شیمیائی، قرار گرفتن طولانی مدت با اشعه مادون قرمز و ماوراء بنفش، مصرف دراز مدت برخی از داروها مثل كورتونها، برخی بیماریهای سیستمیك مثل دیابت و برخی از بیماریهای خود چشم مثل آب سیاه یا گلوكوم است.

بر اساس این گزارش، ابتلا به آب مروارید در اطفال ممكن است تغییرات رفتاری، عدم توانایی مشاهده تخته سیاه، ناتوانی در مطالعه دیده شود. در نوزادان ممكن است مردمك  چشمشان سفید یا خاكستری شده یا لوچی آشكار داشته باشند.همچنین تشخیص آب مروارید  توسط چشم پزشك و پس از گرفتن شرح حال دقیق و معاینه ساختمانهای چشم توسط دستگاههای مخصوص  معلوم می شود. چون ممكن است بیمار در مراحل اولیه هیچ علامت و شكایتی نداشته باشد.

بر اساس اعلام این مرکز، درمان داروئی موثری برای این بیماری وجود ندارد. تنها درمان قطعی جراحی است. البته زمان جراحی مبتنی بر قضاوت چشم پزشك پس از معاینه دقیق می باشد. مثلاً در آب مروارید های مادر زادی در اطفال جراحی فوری برای جلوگیری از تنبلی چشم ضروری است.بر پایه این گزارش، در آب مروارید كه ناشی از افزایش سن می باشد ملاك جراحی میزان دید مورد نیاز فرد است. در واقع زمانی جراحی انجام می شود كه كاهش بینائی فرد با زندگی روزمره وی با توجه به شغلش مداخله کند.

بر اساس این گزارش، طی جراحی عدسی كدورت یافته خارج می شود و در صورت امكان یك لنز داخل چشمی با قدرت برابر عدسی چشم فرد در همان محل كاشته می شود. یا گاهی بعلت مشكلات چشم بیمار یا طی جراحی عدسی در محل  دیگری  جلوی عنبیه جاگذاری می شود.گفتنی است: عمل آب مروارید عمدتاً موفقیت آمیز است و مشكل خاصی برای بیماران ایجاد نمی كند. درد خفیف و احساس تحریك و حساسیت به نور و تاری دید از عوارض معمول پس از عمل هستند. از عوارض احتمالی دیگر میتوان به عفونت داخل چشم، اِدم قرنیه، خونریزی، افزایش فشار داخل چشم، جابجایی لنز كاشته شده و اِدم ته چشم اشاره كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha