یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۴
کد خبر: 56364
سلامت نیوز : با اینکه براساس تصمیم اتخاذشده توسط ستاد هماهنگی هوای پاک استان خوزستان، شهر دزفول به دلیل برخورداری از شاخص‌های بهداشتی و زیست‌محیطی اعلام‌شده به‌عنوان شهر پاک استان خوزستان معرفی شده اما پرسش این است آیا واقعا دزفول، شهر پاک خوزستان است؟ شاخص‌هایی که باعث شده این تصمیم برای دزفول اتخاذ شود، ارتقای سرانه فضای سبز به میزان ۱۷ متر مربع، نصب تصفیه‌خانه فاضلاب شهری و بهره‌برداری از فاز اول آن و جلوگیری از تخلیه فاضلاب‌های شهری به رودخانه دز، ایجاد مرکز معاینه فنی خودرو‌های سبک، بهبود سیستم مدیریت پسماندهای شهری شامل جمع‌آوری مکانیزه پسماندها و تفکیک از مبدا با ارایه آموزش‌های چهره به چهره به شهروندان همچنین تهیه طرح مطالعات کمپوست و بازیافت و فراهم شدن مقدمات اجرای طرح، تجهیز ۵۰‌درصد از بیمارستان‌ها به سیستم امحا و تصفیه‌خانه فاضلاب، ایجاد و راه‌اندازی مرکز تحقیقات زیست‌محیطی شمال خوزستان و نصب و راه‌اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هواست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ اما این همه واقعیت نیست.  اما نباید غافل بود که گاهی آلودگی رودخانه دز به دلیل تخلیه رسوبات باعث نگرانی‌های بی‌شمار برای مردم و دوستداران محیط‌زیست شده است. درهمین خصوص در پنجم شهریور تخلیه رسوبات سد تنظیمی دز در محدوده شهری دزفول موجب آلودگی شدید رودخانه دز شد که آلودگی مذکور هفت ساعت ادامه داشته است. رییس اداره حفاظت محیط‌زیست دزفول با انتقاد از این اقدامات مخرب می‌گوید: هرساله تخلیه آنی رسوبات پشت سدهای تنظیمی رودخانه دز بدون مجوز زیست‌محیطی موجب افزایش کدورت آب و آلودگی شدید اکوسیستم آبی می‌شود که به دلیل کاهش اکسیژن محلول خسارت‌های فراوانی را به زیستگاه آبزیان آب شیرین وارد می‌آورد. فرهاد قلی‌نژاد افزود: هم‌اکنون کارشناسان این اداره درحال تخمین میزان تلفات آبزیان و خسارت وارده به رودخانه دز و بررسی علت تخلیه رسوبات در فصل تابستان بوده واز مسوولان سازمان آب و برق خوزستان به‌ویژه شبکه بهره‌برداری آبیاری ناحیه شمال خوزستان درخواست شده که علت آلودگی مذکور را سریعا اعلام کنند. رودخانه زیبای دز سومین رودخانه پرآب کشور بوده که علاوه بر نقش حیاتی در استان خوزستان زیستگاه گونه‌های جانوری آبزیان مهمی چون انواع ماهیان گرمابی و‌گونه در خطر انقراض لاک‌پشت فراتی است.

جنگل بلوط سالند کوه حمایت شود
کوه سالند با ارتفاع حدود ۲۲۰۰ متر یکی از زیستگاه‌ها و رویشگاه‌های غنی و ارزشمند زاگرس میانی محسوب می‌شود که در شمال شهرستان دزفول واقع شده است. سالند کوه با پوشش جنگلی زاگرس رویشگاه درختانی چون بلوط ایرانی، کیکم، بنه، بادام، زالزالک وحشی، نارون، انجیر کوهی، گردوی وحشی و انار است. در این کوه حیواناتی چون پلنگ، خرس، گرگ، سنجاب ایرانی، روباه، کبک، تیهو و دارکوب زیست می‌کنند. پوشش انبوه جنگلی زاگرس، وجود چشمه‌ها و رودخانه‌های سالند را به یکی از ارزشمندترین و غنی‌ترین زیستگاه‌های جانوری تبدیل کرده است. سالند با آب و هوای اقلیم زاگرس دارای تابستان‌های معتدل و زمستان سرد و برف‌گیر از کوهستان‌های ییلاق عشایر بختیاری محسوب می‌شود و سالانه پذیرای عشایر و مسیرکوچ عشایر است. مسیر شکافی جاده دسترسی به دهستان احمد فداله جهت برق‌رسانی به روستاهای منطقه به دلیل عدم رعایت مسایل اکولوژیک باعث تهدید این زیستگاه غنی شده است. تسهیل دسترسی متخلفان ذغال‌گیری فرسایش ناشی از مسیر شکافی جاده موجب تخریب زیستگاه و جنگل و قطع بسیاری از درختان تنومند بلوط و افزایش شکار زیستمندان و رها‌سازی پسماندها در محیط‌زیست شده است، که می‌طلبد اقدامات سریعی چون مهار فرسایش دیواره‌های جاده، احداث پاسگاه جنگل‌بانی، پیش‌بینی سایت گردشگری، پیشنهاد سالند کوه به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده در جهت جلوگیری از تخریب و نابودی منطقه بکر سالند کوه صورت گیرد.

زنده‌گیری پرندگان کمیاب
گاهی اوقات پیش می‌آید که به بازارهای قدیمی و مرکزی شهر خودتان سر می‌زنید و در آنجا با پرنده‌فروشانی مواجه می‌شوید که انواع پرندگان کمیاب و پرندگان معمولی را در قفس‌های خود جای داده‌اند. دزفول به دلیل برخورداری از باغات ، مراتع و جنگل‌های گسترده یکی از شهرهایی است که هم پرنده‌ها در آن شکار و هم در بازار عرضه می‌شود.
عرضه و فروش پرندگان وحشی زنده در بازار دزفول و سایر محله‌های این شهر از ابتدای تابستان سال‌جاری تاکنون با بازرسی از مغازه‌های عرضه و فروش پرندگان وحشی زنده توسط ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست دزفول تحت کنترل قرار گرفته است که در گشت و کنترل‌های مذکور تعداد ۱۰قطعه بلبل خرما، پنج قطعه مرغ مینا، چهار قطعه کبک و۱۰ قطعه انواع پرندگان وحشی دیگر کشف و به طبیعت رها‌سازی و پرونده تخلف متخلفان به مراجع قضایی ارایه شده است. کنترل عرضه و فروش پرندگان وحشی در سطح شهرستان دزفول با هدف جلوگیری از قاچاق پرندگان و سایر جانوران وحشی و حفاظت از تنوع زیستی صورت گرفته است. زنده‌گیری ، عرضه و فروش جانوران وحشی به‌ویژه پرندگان آوازخوان موجب خروج گونه‌های حیات وحش از طبیعت و کاهش تعداد گونه‌ها به دلیل اختلال در چرخه زندگی طبیعی آن شده و معمولا زندگی در اسارت به دلیل عدم تامین شرایط زیستی گونه موجب کاهش طول عمر گونه می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha