یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۰
کد خبر: 56368

روزهای پایانی هفته گذشته و شنبه‌ای که گذشت مرزنشینان غرب کشور از جمله خوزستانی‌ها و ایلامی‌ها بار دیگر مورد هجوم ریزگردها و غبار عربی واقع شدند طوری که غلظت آلودگی آن به 20 برابر حد مجاز رسید.

زمستان بحران آلودگی هوا نداریم!
سلامت نیوز : روزهای پایانی هفته گذشته و شنبه‌ای که گذشت مرزنشینان غرب کشور از جمله خوزستانی‌ها و ایلامی‌ها بار دیگر مورد هجوم ریزگردها و غبار عربی واقع شدند طوری که غلظت آلودگی آن به 20 برابر حد مجاز رسید. این پدیده که دیگر برای اهالی غرب کشور حالت عادی پیدا کرده است اما در سنوات گذشته در روزهای انگشت‌شماری به تهران رسید و آنقدر برای مردم و مسؤولان آزاردهنده بود که موجب تعطیلی پایتخت شد. با این وجود اگرچه دیروز بنابه اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران وضع هوای تهران ناسالم بود و به اضطرار نرسید اما كارگروه كاهش آلودگی هوای تهران جلسه تشکیل داد. این جلسات به صورت ماهانه برای پیگیری مصوبات و بررسی وضع هوای تهران برگزار می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ همچنین دیروز استاندار تهران اعلام کرد که تهران در زمستان سال‌جاری بحران آلودگی هوا را تجربه نخواهد کرد. این پیش‌بینی اگر چه هنوز از سوی سازمان هواشناسی تایید نشده اما مرتضی تمدن استاندار تهران به فارس می‌گوید: ما امیدواریم با تلاش‌های انجام شده به مانند سال گذشته پدیده‌ای به نام اینورژن شدید در تهران به وقوع نپیوندد و شهر دچار چالش نشود.از سوی دیگر درهفته‌های گذشته سخن از تکنیک جدیدی برای مهار ریزگردها به میان آمده که مورد مناقشه شهرداری و محیط‌زیست نیز قرار گرفت. اگرچه مسؤولان شهرداری این اقدام را موثر در کاهش آلودگی هوا نمی‌دانند اما مدیركل محیط‌ زیست استان تهران از تصویب الزامی شدن نصب سیستم‌های مه‌پاش تا پایان سال جاری در همه واحدهای معدنی شن و ماسه استان خبر داد.

رسول‌علی اشرفی‌پور پس از برگزاری جلسه اعلام کرد: در این جلسه موضوع به‌كارگیری سیستم‌های مه‌پاش مطرح و مقرر شد همان‌گونه كه توسعه فضای سبز موجب تلطیف آب و هوا می‌شود، سیستم‌های مه‌پاش نیز بر اساس تكنیك روز خود ضمن صرفه‌جویی در مصرف آب، در صورتی كه در سطح گسترده مورد استفاده قرار گیرد، موجب تلطیف شرایط هوا همانند فضای سبز می‌شود. وی افزود: بر این اساس مقرر شد در گام اول با شهرداری‌های استان بویژه شهرداری تهران مكاتباتی انجام شود و بخش‌های خدمات شهری شهرداری‌ها با شركت‌های تولیدكننده و فروشنده سیستم‌های مه‌پاش و سایر تكنیك‌های روز در ارتباط با استفاده و پاشش آب نشست‌های كارشناسی برگزار شود. مدیركل محیط‌ زیست استان تهران تصریح كرد: در فاز اول استفاده از این سیستم‌ها در سطح كارگاه‌هایی كه فعالیت عمرانی دارند و موجب ایجاد غبار می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد، چرا كه به نظر می‌رسد تكنیك مه‌پاش كارایی بسیار مناسب‌تری از روش‌های سنتی آب‌پاشی با شلنگ در سطح كارگاه‌های عمرانی داشته باشد. اشرفی‌پور افزود: استفاده از این سیستم‌ها در گام‌ بعدی در سطح گسترده‌تر برای شست‌وشوی خیابان‌ها، زدودن گرد و غبار از فضای سبز شهری و تلطیف شرایط آب و هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدیركل محیط‌ زیست استان تهران به مصوبه الزام واحدهای معدنی شن و ماسه استان تهران درباره استفاده از سیستم‌های مه‌پاش اشاره كرد و به ایسنا گفت: بر این اساس مقرر شد تا پایان سال 91، همه این واحدها به سیستم‌های مه‌پاش مجهز شوند و از ابتدای سال آینده استفاده از این سیستم‌ها برای این واحدها الزامی است.

افزایش 120هزار هكتاری فضای سبز تهران

وی موضوع مقابله با پدیده بیابان‌زایی را یكی دیگر از موضوعات بررسی شده در كارگروه عنوان كرد و گفت: در این جلسه مدیركل منابع طبیعی استان ضمن توضیح درباره توسعه فضای سبز برون‌شهری استان تهران، گفت: هم‌اكنون سطح فضای سبز برون‌شهری استان اعم از طبیعی و دست‌پاش حدود 60 هزار هكتار است كه با استاندارد جهانی 8/0 هكتار به ازای هر نفر، با توجه به اینكه 19 درصد جمعیت كشور در استان تهران سكونت دارد، نزدیك است. این در حالی است كه سطح سرانه فضای سبز كشور هم‌اكنون 2/0 هكتار به ازای هر نفر است. مدیركل محیط‌ زیست استان تهران با اشاره به اینكه اقدامات صورت گرفته برای مقابله با پدیده بیابان‌زایی خوب بوده اما كافی نیست، گفت: اداره كل منابع طبیعی استان تهران طرح جنگل‌كاری 120 هزار هكتاری استان را در دستوركار قرار داده كه قرار است این توسعه فضای سبز در مناطق شمال و شمال شرق تهران انجام شود كه بر این اساس انتظار می‌رود اجرای این طرح در طول برنامه‌های پنجم و ششم توسعه ادامه یابد كه بدین‌ترتیب سطح فضای سبز درون شهری به 3 برابر میزان فعلی افزایش می‌یابد.

وی یكی دیگر از موضوعات مورد بحث در این جلسه را ارتقای تولید سوخت عنوان كرد و گفت: در جلسه مدیرعامل پالایشگاه نفت شهید تندگویان اعلام كرد كه روزانه 5/6 میلیون لیتر بنزین با اكتان مناسب در سطح یورو4 و 5/8 میلیون لیتر گازوئیل با گوگرد زیر 10 PPM و منطبق با استاندارد یورو 5 هم‌اكنون تولید می‌شود كه در سطح استان تهران بویژه شهر تهران در حال توزیع است. با این وجود اگرچه می‌توان اعمال این اقدامات را در کاهش آلودگی هوا موثر دانست اما به نظر می‌رسد از بروز ریزگردها و رسیدن آن به تهران نتوان بدون اقدام در سرمنشأ آن یعنی در بیابان‌های عراق و بیابانزدایی جلوگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha