داروهای استروییدی آنابولیک شبیه تستوسترون (هورمون مردانه) هستند و بر رشد ماهیچه ها و افزایش قدرت آنها تاثیر می گذارند. این داروها سبب افزایش فشار خون، نارسایی کبد، کاهش توان جنسی و نارسایی کلیه می شوند.

هورمونهای نیروزا ، تهدیدی علیه سلامت
سلامت نیوز :کمیته بین المللی المپیک اعلام کرد در طول برگزاری رقابت های المپیک 2012 بیش از سه هزار و پانصد آزمایش خون و ادرار برای شناسایی مواد نیروزا در بدن ورزشکاران گرفته شد.
کمیته پزشکی، کمیته بین المللی المپیک اعلام کرد، مصرف موادی غیر قانونی و دوپینگ محسوب می شود که معیارهای زیر را داشته باشد:
عملکرد جسمی ورزشکاران را بهبود بخشند،
سلامت ورزشکاران را به خطر اندازند
مغایر روحیه ورزشکاری باشند.

به گزارش سلامت نیوز مهم ترین مواد و روش های دوپینگ عبارتند از: اریتروپویتین (ای پی او) " ای پی او" هورمونی است که به صورت طبیعی در بدن انسان تولید و از کلیه ها دفع می شود.

ورزشکاران با تزریق بیش از اندازه این هورمون، تمرکز گلبول های قرمز بدن و عملکرد هوازی شان را افزایش می دهند. استفاده بیش از حد این هورمون می تواند سبب غلیظ شدن خون، ابتلا به بیماری های قلب و عروق، سکته مغزی، حملات قلبی و مرگ شود.

داروهای استروییدی آنابولیک این داروها شبیه تستوسترون (هورمون مردانه) هستند و بر رشد ماهیچه ها و افزایش قدرت آنها تاثیر می گذارند. این داروها سبب افزایش فشار خون، نارسایی کبد، کاهش توان جنسی و نارسایی کلیه می شوند.

هورمون رشد نام دیگر این هورمون " سوماتوتروپین " است. تزریق این هورمون سبب رشد بیش از اندازه استخوان و ماهیچه و بهبود عملکرد ورزشی می شود. دیورتیکس از این ماده برای مخفی نگه داشتن مصرف داروهای نیروزا استفاده می شود.

ناقل های اکسیژن سنتتیک یکی از معروفترین ناقل های اکسیژن سنتتیک " پرفلوروکربن ها " نام دارند. مصرف این مواد سبب افزایش ظرفیت اکسیژن رسانی خون می شوند. عوارض جانبی این مواد بروز عفونت های حاد خونی و بیماری های قلب و عروق است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha