یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 56395

یبوست از مشكلات شایع دستگاه گوارش است كه با مصرف برخی از مواد غذایی به ویژه مواد خوراكی صنعتی و فرآوری شده تشدید می‌شود.

سلامت نیوز :  یبوست از مشكلات شایع دستگاه گوارش است كه با مصرف برخی از مواد غذایی به ویژه مواد خوراكی صنعتی و فرآوری شده تشدید می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ همانطور كه برخی از مواد غذایی مانند خوردنی‌های حاوی فیبر زیاد در پیشگیری و درمان یبوست موثر هستند، برخی از خوردنی‌ها نیز این مشكل گوارشی را تشدید می‌كنند. مهم‌ترین مواد غذایی كه باید برای پیشگیری از یبوست از مصرف آنها پرهیز كنید عبارتند از:

- غذاهای فرآوری شده به صورت منجمد، برگرها و پیتزا همگی به بروز یبوست كمك می‌كنند. مواد غذایی فرآوری شده، ریزمغذی‌های ضروری خود را در روند فرآوری از دست می‌دهند و حاوی فیبر اندكی هستند و آنچه باقی می‌ماند و به عنوان پیتزا یا نودل عرضه می‌شود در تشدید یبوست نقش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

- شیرینی‌ها و تنقلات نشاسته‌ای نیز حاوی قند و چربی فراوان هستند. این خوراكی‌ها هر چند با چای و قهوه دلچسب به نظر می‌رسند اما در واقع ذخیره فیبر بسیار اندكی دارند و به بروز یبوست كمك می‌كنند. برای ایجاد تعادل در دستگاه گوارشی پس از مصرف این خوراكی‌ها مصرف مواد غذایی حاوی فیبر فراوان مثل میوه و سبزی توصیه می‌شود.

- مصرف انواع گوشت بدون سبزیجات مكمل در كنار هر وعده غذایی از عوامل موثر در بروز یبوست است. به این ترتیب توصیه می‌شود كه حتما همراه با مواد گوشتی از سالاد و سبزیجات پخته نیز استفاده كنید. غلات سبوس‌دار نیز غنی از فیبر خوراكی هستند.

- كافئین نیز در ایجاد و تشدید یبوست نقش موثری دارد. هر چند معمولا نمی‌توان به طور كامل مصرف قهوه، چای یا كولاها را ترك كرد اما وابستگی به مصرف زیاد این نوشابه‌ها موجب خشك شدن آب بدن می‌شود كه خشكی بدن نیز از عوامل اصلی بروز یبوست است.

- مصرف مواد غذایی پرچرب از جمله چیپس و فست‌فودها نیز عمل هضم غذا را دشوار می‌سازد و هر چه مصرف مواد چرب و شور بیشتر شود، احتمال بروز مشكلات گوارشی نیز تشدید می‌شود. درواقع غذاهای چرب فرآیند هضم را كندتر می‌كند و خطر یبوست را افزایش می‌دهد.

- فرآورده‌های لبنی پرچرب نیز فاقد فیبر خوراكی هستند و به همین دلیل در فهرست غذاهای تشدید كننده یبوست قرار می‌گیرند. اگر دچار یبوست شدید از خوردن پنیر و شیر به هنگام صبحانه پرهیز كرده و در عوض از نان جوی دو سر و ماست استفاده كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha