یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 56398

سلامت نیوز : رییس كل سازمان نظام پرستاری ضمن اعلام خبر تربیت بیش از چهار هزار كمك بهیار در كشور از طرح مباحثی پیرامون استفاده از كمك بهیارهای دیپلمه در بیمارستان‌ها و به خطرافتادن سلامت بیماران انتقاد كرد و گفت: برخی به مقام بهیارها توهین كرده‌اند و باید از آنها عذرخواهی شود. بهیارها به هیچ وجه نگران نباشند چرا كه موجودیتشان به خطر نمی‌افتد و ارزش آنها حفظ می‌شود.

غضنفر میرزابیگی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینكه روند آموزش پرستاری به دوگونه دانشگاهی و غیردانشگاهی است، عنوان كرد: حداقل درجه علمی در دانشگاه، كارشناسی است و هم‌اكنون نیز بالغ بر 30 دانشكده‌ پرستاری مشغول تربیت دانشجویان هستند.

وی در ادامه ضمن طرح مباحثی چون ضرورت نزدیك‌تر شدن مقوله آموزش و بالین و ارتقای مهارت‌های بالینی در پرستاران و همچنین اقدام برای افزایش تعداد پذیرفته شدگان كنكور در رشته پرستاری اظهار كرد: در همین راستا طرحی آماده شده است و توافقات اولیه با وزارت بهداشت صورت پذیرفته است. البته تلاش برای افزایش تعداد پرستاران به هیچ وجه به این معنا نیست كه مدارج تحصیلی پرستار كمتراز لیسانس در نظرگرفته شود و ورود پرستاران به دانشگاه راهی به غیراز كنكور داشته باشد.

میرزابیگی با اشاره به آموزش‌های غیردانشگاهی برای پرستاری،‌ اظهار كرد: مدت زیادی است كه نظام پرستاری كشور از حضور بهیاران بهره‌مند می‌شود. بهیاران دارای مدرك دیپلم بهیاری هستند كه یك دوره سه ساله را از سوم راهنمایی و یك دوره یك ساله را از دیپلم طی كرده‌اند.

رییس كل سازمان نظام پرستاری ضمن تاكید بر اینكه بهیاران صاحب یك گذشته افتخارآمیز هستند و در دوران انقلاب و دفاع مقدس كه با كمبود پرستار روبرو بودیم خدمات ارزنده‌ای را ارائه كردند، گفت: بهیاران اكنون بخش عمده‌ای از جامعه پرستاری را تشكیل می‌دهند و نقش مهمی در نظام سلامت ایفا می‌كنند.

وی ادامه داد: این روند آموزشی به روال قبل ادامه دارد و تغییر نكرده است، اما به این علت كه بناست پذیرفته‌شدگان دوره پرستاری افزایش یابد و بیس علمی رشته پرستاری لیسانس باشد، راهكارهایی در نظر گرفته شده تا این بهیاران زودتر وارد دوره كارشناسی شوند. به همین خاطر نحوه ورودشان به دانشگاه از طریق كنكور سراسری تسهیل شده است و 10 درصد سهمیه كارشناسی پرستاری در كنكور متعلق به بهیاران است.

رییس كل سازمان نظام پرستاری با اشاره به بخش كمك پرستاری، اظهار كرد: برای كمك بهیارها دوره‌های آموزش 200-300 ساعته در نظر گرفته می‌شود كه ممكن است در برخی مراكز كمتر و در برخی بیشتر طول بكشد. سازمان نظام پرستاری با تربیت كمك بهیارها به تامین نیروی خدماتی و كمك بهیاری بیمارستان‌ها كمك می‌كند.

میرزابیگی ضمن انتقاد از مطرح شدن مباحثی پیرامون استفاده از كمك بهیارهای دیپلمه در بیمارستان‌ها و به خطرافتادن سلامت مردم گفت: برخی به مقام بهیارها توهین كرده‌اند و باید از آنها عذرخواهی شود. بهیارها به هیچ وجه نگران نباشند چرا كه موجودیت‌شان به خطر نمی‌افتد و ارزش آنها حفظ می‌شود.

وی با بیان اینكه تربیت بیش از 10 هزار كمك بهیار مصوبه شورای عالی اشتغال است، گفت: این سهمیه در بین استان‌های كشور توزیع شده است و با تحقق كامل آموزش این تعداد، دوره‌ها متوقف خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha